Een avond vol mode, dans, muziek en kunst in het jasje van de jaren 90; dat is waar ANGE PROJECTS, Tasty Folk en Connect the Odds de handen voor ineen slaan. Ze mogen een eigen evenement opzetten in het Evoluon en besloten daarin groots te dromen. Het belooft een veelzijdige avond te worden met een ietwat mysterieuze sfeer. We spraken met Akeel van ANGE PROJECTS en Mactar van Tasty Folk over deze samenwerking.

Een kloppend plaatje

Drie verschillende organisaties, die samen een uniek perspectief willen bieden. “Het idee om samen te werken was er eigenlijk al vanaf het begin”, vertelt Akeel. Hij en Mactar kennen elkaar al een lANGE Projects tijd en ze basketbalden samen in Weert. Een samenwerking was voor hen dus een logische stap, maar het moest wel nog een kloppend plaatje worden. Daarom dachten de twee een concept uit, waarin ze ook een samenwerking met Virgil van Connect the Odds aangingen. Zo knoopten ze alle eindjes aan elkaar.

Binnen de samenwerking ontstaat er meteen een duidelijke rollenverdeling. “Tasty Folk houdt zich vooral bezig met de muziek. We zitten in de, in Eindhoven, redelijk onbekende deep housescene. We zijn ook deels bezig met de aankleding compleet maken in het thema, doormiddel van kunst bijvoorbeeld”, zegt Mactar. Akeel vult aan: “ANGE PROJECTS is met name verantwoordelijk voor de aankleding, omdat de kleding die gedragen wordt van ons afkomt. Connect the Odds is vooral van de performance, zij zetten een show voor ons neer.” Drie organisaties met hun eigen identiteit, dat geeft deze samenwerking veel kracht.

 

Eigen jaren ’90

“Alles uit de jaren ‘90 is vet”, zegt Akeel overtuigd. “Wij zijn alle drie ook geboren in de jaren ’90, maar waren te jong om het echt mee te maken.” Dit belooft een evenement vol nostalgie, met een hint van de toekomst. Mactar noemt het: “onze eigen, moderne invulling aan de sfeer van de jaren ’90.” 

Ze deden al eerder dingen rondom dit thema. Zo maakten ze advertenties in de sfeer van de jaren ’90, met een soort ‘short movie’ idee. Hun inspiratie komt van iconen als Michael Jordan met zijn Ferrari’s of beelden die passen binnen de typische ‘90’s esthetiek. Denk daarbij aan draaischijf telefoons of MP3-spelers.

Doorzetters

Naast het opzetten van een gaaf evenement, is broederschap voor alle drie de groepen een kernwaarde. Hun eigen achterban is daarbij belangrijk. Die kan steun bieden en vormt het fundament van hun uiteindelijke publiek. Hiermee kunnen ze werken aan hun eerste basis en ontstaat er vertrouwen in deze samenwerking.

Werken tot alle details kloppen en al hun ambities najagen staan voorop als het aankomt op organisatie. “Veel dingen zitten tegen, maar je moet toch door”, zegt Akeel, waarop Mactar knikt. Ze boksen op tegen commerciële bedrijven, gaan om met financiële tegenslagen en daarbovenop moeten ze nog nieuwe mensen weten aan te spreken. Aan doorzettingsvermogen geen tekort. En juist dit doorzettingsvermogen heeft uiteindelijk geleid tot een kans bij het Evoluon waar ze op konden doorpakken. 

Groot dromen

De heren hopen de scene van Eindhoven te verbreden en veranderen. “Je moet groot dromen en creatieve oplossingen bedenken.” De drie organisaties geloven erin dat ze samen een community kunnen bouwen die voor iedereen fijn en verwelkomend voelt. Daarvoor moeten ze eerst nog wel mensen uit hun comfortzone trekken. “We zijn nieuw en interessant, men moet nog warm gemaakt worden”, stellen de twee.

Het evenement zal misschien niet de grote massa aantrekken, maar wat Mactar en Akeel betreft hoeft dat ook niet. “Iedereen mag zich natuurlijk welkom voelen maar we willen wel de sfeer waarborgen.” Ze willen door een stereotype publiek heen breken, al weten mensen nog niet wat ze kunnen verwachten. Een zo vol mogelijk Evoluon is dan ook niet het doel. Zelf zeggen ze: “We willen vooral mensen inspireren. Laten zien dat het ook anders kan.”

Het evenement van Tasty Folk x ANGE PROJECTS x Connect the Odds vindt plaats op 20 mei in het Evoluon.