Bij aankomst bij Lafolie zit zanger en gitarist Jasper Grave al op het terras. “Het is weekend, dus lekker bier drinken”, stelt Jasper. Even later komt ook Tijn Schrobers (bassist) aan die meteen weet te melden dat het Herfstbok seizoen is begonnen. “Dat wordt naar de haaien. Na vijf van die heb je ‘m goed hangen”, volgens Jasper.
Onlangs bracht Gramma ‘The Revolution EP’ uit via het Amerikaans label Burger Records en komende vrijdag (19 oktober) is de releaseshow in het Stroomhuis. 3voor12/Eindhoven sprak met frontman Jasper Grave en bassist Tijn Schobers bij hun geliefde café Lafolie. Hoe zit het met de revolutie waar de band over spreekt en speelt?
Begin dit jaar veranderden jullie de bandnaam ‘Lookapony’ naar ‘Gramma’. Vinden jullie het vervelend om weer te moeten uitleggen waarom jullie van naam zijn veranderd?
“Haha, nee dat zal altijd blijven”, zegt Jasper. “Vroeger moesten we de naam ‘Lookapony’ uitleggen en nu moeten we uitleggen waarom we niet meer zo heten.” De band was een jaar geleden in de backstage van de Altstadt waar Jasper in de groep gooide over de bandnaam te twijfelen. “Iedereen was het meteen met mij eens, dus dat ga je dan niet negeren. Het is iets wat je vroeger voor de grap hebt verzonnen en nu zaten we ermee opgescheept.”
De jongens stellen dat het een mooie kans was om met een schone lei te beginnen. De domme dingen vergeten en de goede meenemen naar het nieuwe project. Daarnaast was het ook met het oog op het buitenland een goede keuze volgens Jasper. “Mensen zien dan letterlijk: ‘Kijk een pony’...”
Heeft het ook muzikaal zijn veranderingen meegebracht?
“We waren al met de EP bezig voor de naamsverandering. De muziek was al anders; dat is meer een langer proces geweest”, legt Jasper uit. Volgens de band is het niet meer garage en is de muziek meer punk geworden. Ze zagen heel veel garagebands in Nederland en de harde bands neigde al snel naar hardrock of metal. “Daar willen we tussen zitten. Die jaren 70 en 80 punk hoor je bijna niet meer hier”, zegt Tijn. Jasper vult aan: “Je moet ook blijven vernieuwen, anders wordt het gewoon saai. Mozes and The Firstborn probeert constant iets nieuws, dat vind ik een goed voorbeeld. En extremer is beter, want dan pas heeft het impact.”
Heeft dat dan ook met de boodschap die je met je muziek brengt te maken?
“Ja, je wilt ook relevant zijn in de maatschappij. Dan kan je niets-zeggende pop punk maken zoals Greenday of Call It Off. Alles herkauwen en zorgen dat je maar op de radio komt door jezelf te verkopen”, stelt Jasper, die duidelijk zijn standpunt wil overbrengen. “Of je neemt de taak op je om iets over de maatschappij te zeggen. Protomatyr maakt mooie, beschrijvende teksten over hoe het ervoor staat met de wereld. Dan heb je ook echt iets te melden.”
En in Nederland gebeurt dat dus niet?
“Hoeveel Nederlandse punkbands die nu spelen ken je”, vraagt Tijn. “Ploegendienst, Charlie & The Lesbians en dat is het wel”, antwoord Jasper. “Charlie (Charlie & The Lesbians) heeft het over zijn zelfdestructie. Aan de ene kant is dat treurig, maar het heeft ook iets moois. Je hoeft niet altijd overal tegenaan te trappen, maar je moet iets te zeggen hebben.” Bij Gramma zit er meer een politieke insteek in de boodschap van de muziek. Volgens de band loopt iedereen maar klakkeloos mee in het gareel, terwijl we helemaal niet weten of dat het beste is. Jasper: “Als Elon Musk niet zo was gaan experimenteren en streefde naar het extreme, waren we lang niet zo ver geweest, toch? Je wilt juist hebben dat mensen het anders doen.”
Even terug naar jullie EP. Hoe komen jullie bij Burger Records terecht?
“Burger Records had onze Lookapony single ‘You Will Die’ in hun Nederlandse mixtape gezet in 2015”, vertelt Tijn. Het Amerikaanse label dat al samenwerkte met Mozes and The Firstborn werd via Raven Aartsen (drummer van Mozes) getipt. De drummer werkte als producer samen met Lookapony aan de plaat ‘Ha-Satan’.
“Jasper nam vervolgens contact op met Burger, omdat hij een officieel feest wilde organiseren rond de mixtape in Amsterdam. Dat vonden ze toen heel vet.” “Toen we met ‘Ha-Satan’ kwamen, hadden we ze weer een mail gestuurd. Die kwam toen nog niet via het label uit, omdat we simpelweg te laat waren om de platen op tijd te laten drukken”, vertelt Jasper. “En nu brengen ze dus onze EP uit.”
Jullie hebben nu dus het vooruitzicht om meer uit te brengen op het label. Zijn jullie al met een volgende plaat bezig?
“We hebben heel veel ideeën liggen, waarvan er 4 of 5 al echt nummers zijn. Daarnaast willen we nu alles zelf gaan doen”, zegt Jasper. “Raven heeft bij de vorige plaat veel geholpen, maar het schrijven aan een album wil ik volledig zelf gaan doen.” Tijn gaat verder: “Er zullen nu eerst singles gaan volgen, zoals dat bij hiphop ook gebeurd. Je kan dan vaker met nieuw werk komen, wat nu belangrijk voor ons is.”
“Hé, vraag anders eens of we iets speciaals gaan doen bij onze releaseshow vrijdag”, grapt Jasper.
Vrijdag is jullie feestje in het Stroomhuis. Wat kunnen we verwachten?
“Goede vraag, man”, dolt Tijn, waarna Jasper weer serieus verder gaat: “We gaan een andere sfeer creëren in het Stroomhuis. Ik heb afgelopen weken aan visuals gewerkt en die worden heel sick. Ook gaan we de zaal omgooien. Het podium komt om die apenrots heen, zeg maar.” “Als men wilt zitten, kan dat vooraan bij het podium”, voegt Tijn toe. “Wel op eigen risico.”
Op het einde van het gesprek weet Tijn nog te melden dat de eerste bezoekers iets speciaals krijgen: “De eerste 30 mensen die een kaartje hebben gekocht krijgen ‘Ha-Satan’ van Lookapony gratis op vinyl. Zet dit in het artikel, hè! En misschien willen we het wegens succes nog verlengen.”
19 oktober is Gramma’s releaseshow van ‘The Revolution EP’ in het Stroomhuis. Het Belgische Teen Creeps - dat in april het album ‘Birthmarks’ uitbracht - verzorgt het voorprogramma. Ticket zijn aan de deur en online te koop.