Jellephant & The Phantoms heeft de pech dat het publiek voor de hoofdact nog niet zo vroeg aanwezig is. De band lijkt zich niets aan te trekken van de leegte. Sterker nog, ze trekken zich ook niets aan van de mensen die er wel zijn. De lange stiltes tussen de nummers door en de minimaal mogelijke interactie vanuit de band naar het publiek maakt het lastig om serieus te blijven luisteren. De jaren zestig georiënteerde psychedelische band maakt namelijk zeker interessante nummers, maar mag dit sterker presenteren. De muziek is te vergelijken met The Brian Jonestown Massacre; verhalend als een soundtrack van een film met een dromerige shoegaze sfeer die eindeloos zou kunnen duren. Hoewel het spel overtuigend is en de band goed is ingespeeld op elkaar, mist Jellephant & The Phantoms de kracht om dit over te brengen. Ook de sound van de tweede gitarist is erg dof waardoor het samenspel tussen de twee gitaristen niet optimaal te horen is.
Het is de laatste dag van het DDW Music Festival. Naast Ploegendienst in het Stroomhuis en vele andere artiesten op verschillende locaties, speelt Sam Evian in de Altstadt. De New Yorkse singer-songwriter en producer Sam Owens bracht dit jaar zijn tweede plaat ‘You, Forever’ uit. Een soulvolle indie plaat voor liefhebbers van Kevin Morby. Nap Eyes en Woods. Jellephant & The Phantoms opent de avond.
Jellephant & The Phantoms
Sam Evian
De set begint met een knaller. Frontman Sam Evian zit voor de show nog te prutsen aan zijn zang effect waarbij hij de stroom even uitschakelt en er een behoorlijk harde knal te horen is. Het publiek is in ieder geval op de hoogte dat de band begint en er wordt voorzichtig een stap richting het podium gedaan. Opener ‘Sleep Easy’ van de debuutplaat ‘Premium’ laat meteen horen hoe ijzersterk de muzikanten kunnen spelen en hoe gemakkelijk Sam Evian zijn hoge zanglijnen zingt. Hoewel de mierzoete nummers van de artiest vooral de stelletjes naar de Altstadt heeft getrokken, lijkt ook de dronken voetbalsupporter, die de hele show vrolijk meedanst, onder de indruk. Het blijft Stratumseind natuurlijk.
De vier muzikanten voelen zich op hun gemak vanavond en weten hun relaxte sfeer goed over te brengen. Ze laten de muziek spreken en de zalvende zang met tedere teksten pakt de luisteraar in. Hoewel het genre misschien het beste is te benoemen met soft rock, speelt de band een pakkende en krachtige show. De energieke nummers ‘Health Machine’ en ‘Now I Feel It’ van de nieuwe plaat ‘You, Forever’ springen er mede door de iets heftigere dynamiek uit. Ondanks dat de nummers van de eerste plaat sterk zijn, hebben de nummers van ‘You, Forever’ meer eigen identiteit en blijven deze mede door de catchy refreinen beter hangen. Na afloop gaat menig DDW Music Festival ganger er weer vandoor naar een andere show. Mede door Sam Evian op het affiche wist het festival een hoge muzikale kwaliteit te bieden. Volgend jaar weer.
Gezien: Sam Evian en Jellephant & The Phantoms in Altstadt op 27 oktober 2018