Een kennismaking met Strange Attractor Een kennismaking met Strange Attractor

…een parel uit het sferische electro-akoestische jazz spectrum

, Tekst: Glen Akul

Een kennismaking met Strange Attractor

…een parel uit het sferische electro-akoestische jazz spectrum

Tekst: Glen Akul ,

Er zijn van die pareltjes die altijd blijven bestaan maar waar nog niet veel mensen weet van hebben. De drieman formatie Strange Attractor uit Eindhoven/Nijmegen is zo’n parel die al een tijdje opgeborgen ligt in zijn oester naar welke de parelduikers van het Nederlands muziekminnend journalistenvolk nog weinig duikpogingen hebben ondernomen.

…een parel uit het sferische electro-akoestische jazz spectrum

Glen aKul in gesprek met Richard van Kruysdijk (Strange Attractor)

- Wie is Strange Attractor?

Strange Attractor is begonnen in 2004 en bestaat uit Niels van Hoorn (The Legendary Pink Dots) op blaasinstrumenten, Richard van Kruysdijk (Sonar Lodge, Szense, Phallus Dei) op drums, samples en productie en onze “vaste gast” is Marie-Claudine Vanvlemen (Sonar Lodge) die ons ook op het podium vergezeld op keyboard en zang.

- Als er al een “hokje” zou zijn voor jullie, hoe zou je dat hokje willen omschrijven?

Als het in 1 woord moet: downtempo. Of anders triphop. Zelf vind ik “songscapes” wel een passende omschrijving.

- Wie kunnen we in dat hokje nog meer tegen komen of zijn er invloeden die we mogen weten?

Wij luisteren heel graag naar artiesten zoals Massive Attack, Cinematic Orchestra, David Sylvian of Jon Hassell en ik kan mij voorstellen dat er invloeden van hen doorsijpelen in onze eigen producties.

- Ik kom Strange Attractor vrij weinig tegen in de Nederlandse muziekbladen/forums/sites etc.Waarom is er nog zo weinig over jullie bekend in Nederland?

We worden toch wel altijd gerecenseerd in Oor, Kindamuzik en andere media, hoor. We profileren ons alleen niet erg hard in Nederland omdat we liever in het buitenland spelen en onze muziek ook in het buitenland meer gewaardeerd wordt, wat wel blijkt uit de vele optredens en tours door Duitsland, Polen, Tjechië, Rusland en vele andere landen in Europa waar men erg enthousiast is over onze muziek. Sinds deze week hebben we zelfs een fanclub in Polen: www.strangeattractor.pl

- Ik sloeg stijl achterover toen ik de gastoptredens zag op jullie albums. Hoe komen jullie eraan?

In eerste instantie zijn het stuk voor stuk jeugdhelden van ons. Met onze eerste cd en de daaropvolgende tours hebben we een goede reputatie opgebouwd. Peter Christopherson (Coil, Psychic TV, Throbbing Gristle), Graham Lewis (Wire), Ryan Moore (Twilight Circus), Richard Sinclair (Hatfield a/t North, Caravan) en Winston Tong (Tuxedomoon) bleken gemakkelijk benaderbaar via bijvoorbeeld MySpace. Ze vonden onze muziek goed en wilden graag aan ons album meewerken. David J Haskins van Bauhaus benaderde ons zelfs zelf omdat hij onze muziek vaak draaide bij zijn dj-optredens.

-Inmiddels zijn jullie twee officiële albums verder met Strange Attractor en heeft er zich een Pools platenlabel aangemeld?

Dat klopt! Big Blue Records is een divisie van een major label in Polen. We werken sinds 2006 met hen samen en brengen vaak cd’s als een gezamenlijke release van Music for Speakers (ons eigen label dat ik samen met Sandor Caron run.) en Big Blue Records uit. We hebben veel aan hun goede connecties met de belangrijkste media in Polen en omstreken. Ook hebben ze een goede distributie door Europa. Big Blue is bereid veel energie en geld te steken in de promotie van Strange Attractor en dat betaald zich terug in goed gevulde zalen als we daar spelen.

- Hoe gaat Strange Attractor te werk in het proces van liedjes maken?

Strange Attractor is begonnen als studioproject, maar door onze vele concerten zijn we steeds meer als een band gaan klinken. We werken dan ook meer en meer samen vanaf het begin van een nummer. Op het podium worden de nummers verfijnd en uiteindelijk opgenomen.

- Wat mij opvalt aan jullie muziek is de ongekende klasse van jullie producties. Zeer on-Nederlands zou ik bijna zeggen. (Dit niet ten nadele van de puike producers die Nederland echt wel rijk is). Wie is hier verantwoordelijk voor…

Ik produceer de nummers zelf. Al vanaf de eerste lp’s die ik kocht was ik geïntrigeerd door de productie. Met verschillende bands heb ik in grote studio’s met goede producers mogen werken waar ik veel van heb geleerd. In het bijzonder van Sandor Caron heb ik veel geleerd omdat ik regelmatig met hem samenwerk en hij vaak net wat meer uit mijn producties kan halen dan ik. Verder is het volgens mij heel belangrijk dat je goed luistert en een duidelijke visie hebt hoe je jouw muziek wilt laten klinken.

- Waar zijn jullie nu mee bezig en wat is er afgelopen tijd allemaal gebeurd?

Onze maxi single, Youth (Soft Cell cover) met nog drie nieuwe nummers is net uit en we zijn alweer bezig met de opnames van ons nieuwe album dat ergens dit jaar moet uitkomen. Hier wordt wederom aan mee gewerkt door Graham Lewis en David J Haskins. Enkele nieuwe gaststerren staan nog op ons verlanglijstje, maar die kunnen we nog niet bevestigen. Verder hebben we allemaal onze (solo)projecten die soms ook op M4S (Music for Speakers) uitkomen. Voor juni staat er een tour door Europa te wachten en tot die tijd zijn er deze week een drietal concerten ter promotie van onze nieuwe videoclip voor het nummer Anything. Afkomstig van het vorig jaar verschenen album  Mettle. Marc Cuppens (Fiction Films) heeft deze video voor ons gemaakt en geregisseerd.

 

nu op 3voor12