Album Recensie: Fourteen Twentysix – Lighttown Closure

‘Lighttown Closure’ allesbehalve een lichtgewicht

Tekst: Sanne Reiniers ,

Fourteen Twentysix omschrijft zichzelf als ‘de donkerste rockband van Nederland’. Op de EP’s ‘Songs to Forget’ en ‘Chromatic’ begrepen we deze omschrijving al, maar met de eerste langspeler ‘Lighttown Closure’ wordt pas echt duidelijk dat Fourteen Twentysix niet weggelegd is voor de easy listener.

De band is het geesteskind van zanger, songwriter en multi-instrumentalist Chris van der Linden. ‘Lighttown Closure’ is allereerst een ode aan de muzikaliteit en het talent voor het schrijven van prachtige arrangementen van deze man. De plaat heeft enkele luisterbeurten nodig alleen maar om te ontdekken wat er allemaal gaande is binnen de wonderschone songs. Er valt elke keer weer wat nieuws te ontdekken en elke noot of kleine muzikale toevoeging blijkt een doel te hebben. Geen overschot aan geluiden, maar kleine details die een deel uitmaken van het fraaie geheel.

De songs zijn allemaal traag, maar dat stoort door de verfijnde details totaal niet. En dat is knap. Het gebrek aan dynamiek zorgt er wel voor dat je echt door moet zetten en geduld op moet brengen om de cd in zijn geheel af te luisteren. Het maakt het gehele album wel ontzettend zwaarmoedig en de omschrijving ‘donkerste rockband’ blijkt geheel terecht. De teksten van Chris bevestigen de donkere lading en geven je een bijna ongemakkelijk kijkje in de duistere wereld van de zanger. Wellicht bedoeld als therapie, maar soms ontstaat toch wel de neiging om te denken: kop op, zo erg is het allemaal nu ook weer niet.

Bijna alle negen nummers duren langer dan vijf minuten en bieden een prachtige wereld aan soundscapes, electronische elementen aangevuld met akoestische gitaren en percussie. ‘Lighttown Closure’ is niet gemaakt om te gebruiken als gezellige achtergrondmuziek, maar vereist je volledige aandacht. Een lange adem is dus wel nodig bij de luisteraar van het album. Maar: geduld wordt beloond.

Lighttown closure is uitgebracht op Amerikaanse netlabels Mine All Mine! Records en Wise Owl Records.

Het album is gratis te downloaden via de website van Fourteen Twentysix.