Twitterfeest bewijst succes Twitterfeest bewijst succes

Social networking in de Effenaar met bands op de achtergrond

, Tekst en fotografie: Tim Vergeer

Twitterfeest bewijst succes

Social networking in de Effenaar met bands op de achtergrond

Tekst en fotografie: Tim Vergeer ,

Op eerste kerstdag afgelopen jaar hield onze Koningin haar gebruikelijke kersttoespraak, waar ze zoals elk jaar is ingegaan op de huidige stand van zaken in de maatschappij en wat er volgens haar anders moet. Echter, de toespraak van afgelopen jaar maakte veel mensen duidelijk dat onze Koningin op zijn minst is komen te vervreemden van de hedendaagse wereld, waarin contact via internet en contact in 'real-life' in elkaar overgaan.

Social networking in de Effenaar met bands op de achtergrond

Onze Koningin veroordeelde eenieder die gebruik maakt van "snelle korte boodschapjes" als zijnde mensen die "op ‘veilige’ afstand blijven, schuilgaand achter hun schermen" en die "spreken zonder tevoorschijn te komen, zonder zelf gezien te worden; anoniem. Domweg, grofweg emoties uiten is makkelijk geworden."

Zoals te verwachten was lokte deze toespraak een stormvloed aan reacties op, via internet, via Twitter, maar ook op de werkvloer, in de sportschool. Vraag het een willekeurige tiener, de 'digital natives': vaak zijn de personen waar ze contact mee hebben via hyves, msn etcetera ook de vriendjes die ze op school spreken en waar ze een balletje mee trappen op het buurtplein. Internet en nieuwe media zijn tegenwoordig niet meer dan een extra communicatiemiddel, net als post, de telefoon en de mobieltjes internet zijn voorgegaan. En zoals we weten is communicatie niets minder dan een middel om mensen dichter bij elkaar te brengen. Helaas ziet onze vorstin het niet zo.

Een tegenreactie kon dan ook niet lang uitblijven. Zo was daar op 9 februari in café Stairway to Heaven in Utrecht Twittershizzle: een Twitterfeest georganiseerd door Bert Brussen, op Twitter bekend als een van de meest invloedrijke tweeps. Op 27 februari organiseerde Femke Halsema haar eigen feest, Twist, om 'het vrije internet' te vieren, waarbij zeker de bijeenkomst van Femke een redelijk politieke lading had, niet in het minst gericht aan onze vorstin.

En was er afgelopen vrijdag 2 april ineens een Twitterfeest in Eindhoven, in de Effenaar. En ook al is de aanstichter van het gebeuren een lokale politicus, tijdens het feest was er weinig te merken van enige politieke bedoeling als die er al aanwezig was. En hoe begint nu zoiets? Nou, vrij simpel eigenlijk. Persoon A roept via Twitter dat het tijd wordt voor een via Twitter geinitieerd feestje, in de Effenaar. Persoon B stemt in, vanuit het Twitteraccount van de Effenaar wordt direct de kleine zaal beschikbaar gesteld en een paar dagen later was alles in kannen en kruiken inclusief een website. Bezoekers moesten zich via Twitter aanmelden, bands konden uiteraard ook via Twitter aangeven dat ze wilden spelen en ook mensen die ideeën hadden of een bijdrage wilden leveren konden zich melden. En dit alles kosteloos. Effenaar bracht geen kosten in rekening voor de kleine zaal, de bands traden gratis op en ook toegang was gratis, de enige kosten die gemaakt hoefden te worden waren de consumpties.

Uit meer dan 30 bands kon vervolgens een keuze gemaakt worden, via de website. Dit resulteerde uiteindelijk in een line-up van 8 bands (waarvan 5 uit Eindhoven en directe omgeving) en 3 DJ's. Het mag geen verrassing heten dat de uiteindelijke ranglijst aangevoerd werd door de Eindhovense band LEFT, recent uitgeroepen tot 3FM Serious Talent. De avond beloofde dus zeer interessant te worden, met zoveel lokaal talent en georganiseerd niet uit winstbejag maar vanuit de bezoekers zelf. Wat zij willen krijgen ze ook.

En een feest was het. Al direct bij binnenkomst zat de sfeer er goed in, een opkomst die de organisatie eigenlijk niet eens had durven dromen. Met een aanvangstijd van 20:30 was de vraag of de band Two And a Half Each wel publiek zou hebben, maar die vrees dat deze band voor een lege kleine zaal zouden spelen bleek niet uitgekomen. Dat op hetzelfde moment Life of Agony speelde voor een uitverkochte grote zaal zorgde voor later in de avond nog voor een extra toeloop van bezoekers, waarbij de vraag wel is of deze allemaal aangemeld waren via Twitter. Maar wat maakte het ook uit, de sfeer was goed, het was Eindhovens gezellig en dan is het al snel “hoe meer zielen hoe meer vreugd”.

En dan een korte review van de optredende bands:

Two And a Half Each (Valkenswaard)
Deze jonge band kwam de eer toe om de avond te mogen openen. En dat doen ze met verve. Een oproep tot dansen bij de cover van Cheap Tricks “I Want You To Want Me” krijgt nog weinig gehoor, daarvoor is het misschien nog te vroeg. Maar op de grote schermen aan weerszijde van het podium waar Twitterberichten voorzien van #wtf040 (Waanzinnig TwitterFeest 040) terecht komen is te lezen dat de reacties van het publiek zeer positief zijn. Two And a Half Each zet de toon voor de avond met frisse rockmuziek, een optreden wat de verwachtingen voor de rest van de avond alleen maar verder ophoogd.

Jack's Dignity (Best)
Dit jonge trio mag de energieke opening door Two And a Half Each gevolg geven en dat doen ze. En hoe! Ingetogener, maar met uitschieters laten deze jongens zien dat ze heel hun ziel in de muziek leggen. Heel behoorlijke gitaarmuziek, begeleid door een zanger die qua stem doet denken aan Steven Tyler. Misschien dat de muziek hier en daar nog wat ongepolijst is, maar de manier waarop het gebracht wordt staat garant voor een super optreden!

Clock (Limburg)
Met drie gitaristen op het podium is wel te verwachten wat er nu komt, stevige gitaarmuziek. De band vergelijkt zichzelf met de Foo Fighters, Fiction Plane en Chris Cornell en niet onterecht. De gelijkenis met de Foo Fighters is de meest treffende, ook vanwege het stevige en goede drumwerk.  Bij sommige nummers doet de band ook een beetje denken aan het Canadese Nickelback, met name vanwege de uitschieters van zanger Tom.

Anvery (Eindhoven)
Deze melodic punk rock band lijkt op het eerste gezicht niet meer dan een stel door elkaar heen lopende raggende mannen, zonder zich aan zaken als ritme of melodie te houden. De muziek is echter opvallend goed, lekkere gitaarrifjes, fatsoenlijke zang en al met al een zeer prettig optreden.

The Q! (Utrecht)
Dit leuke bandje, dat qua muziek in dezelfde hoek zit als het middels een tv-show opgerichtte STEREO krijgt eindelijk de zaal aan het dansen. In hoge mate is dit toe te schrijven aan het enthousiasme van de zangeres. Ysja betrekt publiek bij de show en maakt halverwege het concert zelfs een foto van het publiek om dat vervolgens te Twitteren. Uiteraard doet het publiek van dat moment op dezelfde manier verslag. Op de performance van de band is ook niets aan te merken, met veel plezier brengen ze de catchy nummers. The Q! is een band waaraan de bezoekers veel plezier hebben beleefd en dat is waarschijnlijk wederzijds.

Press Play (Eindhoven)
Stevige rockmuziek met een vrouwelijk stemgeluid, waar kennen we dat toch van? Geheel anders dan het eerdere The Q en dat is ook te zien aan het publiek, of beter gezegd, het deel van het publiek wat nog aanwezig is. Want dat is inmiddels aardig uitgedund en het deel wat nog aanwezig is is behoorlijk passief. Waar bij The Q nog sprake was van chemie is dat nu helemaal weg. Misschien zit het publiek in dit stadium van de avond niet meer te wachten op stevige 'female fronted' rockmuziek? Het is voor zowel de band als het publiek zeer jammer dat de kwaliteiten die de band zeker heeft er niet uitkomen. Ze verdienen zeker een herkansing!

BlackboxRed (Friesland)
Wat The Ting Tings kunnen, kunnen wij ook hebben ze waarschinjlijk gedacht. En daar hadden ze gelijk in. Want BlackboxRed zet iets neer in Effenaar, een feest is het, zowel met de eigen nummers als met de cover van Lily Allen's It's not fair. Dit duo krijgt de kleine zaal weer aan het swingen, een opwarmer voor LEFT die zo laat op de avond wel een wakker publiek kunnen gebruiken.

LEFT (Eindhoven)
Het is duidelijk dat de nummer één van de line-up het dichtst is bij een doorbraak van de bands die vanavond het podium in de kleine zaal hebben betreden. Al bij de soundcheck is duidelijk dat de heren van LEFT van plan zijn om een passend einde aan de avond te maken. De band rockt dan ook al vanaf het begin en de zaal gaat meteen los. Het enige jammere is dat het inmiddels al bijna 2 uur is en een groot deel van de Twitteraars na zes uur muziek luisteren, kletsen en Twitteren het al voor gezien heeft gehouden. Erg jammer, want LEFT is een band waar we in de komende tijd nog veel van zullen horen en het optreden tijdens het Twitterfeest zeer uniek is.

En dan is rond half 3 ’s nachts de livemuziek afgelopen. In het naburige Effenaar Cafe gaat het feest nog tot een uur of 4 door. Dat niet iedereen dat mee zal maken is overduidelijk, van 20:00 tot 04:00 is misschien aan de lange kant, ook voor een Twitterfeest. Maar dat het een succes was mag wel duidelijk zijn en de verwachting is ook wel dat er een gevolg komt. Sowieso is in het noorden van het land eind mei wederom in Twitterfeest volgens dezelfde opzet, lokale organisatie en veel lokaal talent. Is dit de nieuwe manier van muziekfeesten? De toekomst zal het leren.

Nu op 3voor12