Dana Fuchs: een veelzijdig persoon met een gouden strot

De uithalen van Janis Joplin, de looks van Shakira en de passie van Dana Fuchs

Tekst: Freddy van de Laar/Fotografie: Hans Kreutzer ,

Na een leven vol hobbels en gaten begon ze op twintigjarige leeftijd te zingen op open bluesjams; daar werd zij ook ontdekt. Begenadigd met een gouden stem en een uiterlijk waar menig fotomodel jaloers op is, wordt in de kleine zaal van de Effenaar een pop/rock show weggegeven waar de passie vanaf spat.

De uithalen van Janis Joplin, de looks van Shakira en de passie van Dana Fuchs

Deze Amerikaanse schone is van vele markten thuis: ze zingt, schrijft songs, acteert maar is voornamelijk bekend geworden door die voice over in de film Across the Universe. Deze film zit boordevol goede muziek die geschreven is door niemand minder dan The Beatles. Een andere grote vertolking was die van Janis Joplin in de film Love Janis. Een zware rol lijkt mij: de uithalen van Joplin zijn niet te evenaren werd altijd gedacht. Maar Dana doet het. En waar Janis het nodige leed heeft gekend, zo heeft ook deze blondine het nodige leed gekend. Op 16-jarige leeftijd helemaal alleen vertrokken naar New York om de blues te zingen maar in eerste instantie niet aan de bak kunnen komen. De hoop begon daardoor te vervliegen en bijna werd alle hoop opgegeven. Toen haar zus vervolgens zelfmoord pleegde kwam het besef dat er iets moest gebeuren omdat ze anders dezelfde weg zou bewandelen. Sinds haar deelname aan open bluesjams is het balletje gaan rollen. En ik hoop dat dit balletje nog lang niet uitgerold is. Vanavond trakteert ze ons op datgene wat haar waarschijnlijk toch het beste ligt: op het podium staan en eigen nummers zingen. En ik dacht niet dat ik het ooit zou zeggen maar Janis zou jaloers zijn op die stem van Dana. En waar Janis’ uiterlijk veraadde dat drank en drugs een groot aandeel in haar leven heeft gehad, zo heeft Dana het uiterlijk van een fotomodel.

Op het podium gebruikt ze dit uiterlijk om de show extra glans te geven. Gekleed in een strakke outfit betreedt ze het podium; de mannen zijn al meteen op haar hand. Vooral bij het tweede nummer komt dit tot uiting. Nadat ze enkele zwoele blikken de zaal in heeft gegooid vraagt ze het publiek de armen de lucht in te steken wat meteen wordt gehonoreerd door de meeste mannen. De vrouwen volgen al snel. En als ze tijdens het zingen vervolgens met de rug naar het publiek gaat staan en zover achterover hangt dat het publiek haar in de ogen kan kijken, is de zaal verkocht.

Maar dit is deze avond absoluut niet haar krachtigste wapen. Dat is en blijft toch haar stem. Bijzonder soulvol en krachtig. Slechts een paar nummers tijdens dit optreden zijn echte bluesrock nummers, het merendeel is sterke pop/rock met bijval van de bluesgitaar. Deze gitarist is overigens haar enige vaste bandlid. De overige leden zijn Nederlanders die haar in deze tour door Nederland en Duitsland bijstaan. Duidelijk wordt dat ze in korte tijd fan is geworden van de Nederlandse bassist. Ze betrekt hem er vaak bij en hij krijgt alle ruimte om eens lekker te soleren.
 
Op haar nieuwe album “live in NYC” staat een cover van Etta James die ze ook deze avond ten gehore brengt. Je moet van goede huize komen om een cover van zo’n grootheid goed te brengen. Maar ‘I’d rather go blind’ is gebracht op een manier waarmee de kippenvel op de huid komt te staan. Naast het nummer ‘misery’ is dit overigens een van de weinige rustige momenten deze avond. De rest van de avond knalt ze er lekker op los; hoe langer ze aan het optreden is, des te gepassioneerder ze wordt. Afsluiter ‘Helter Skelter’ past daar perfect bij bij. Een stevig rockend nummer waarin haar stem goed tot haar recht komt wat ervoor zorgt dat het publiek achterblijft met het gevoel hier meer van te willen hebben. Ik in ieder geval wel.
 
Dana Fuchs, Gezien De Effenaar, 17 mei 2009.