Eindhovens STRP Festival heeft internationale ambities

Aphex Twin, Yuksek, Squarepusher en nog meer kunst

Renee Hartog ,

Eindhoven is niet groot genoeg voor STRP, het festival voor ‘music, art & technology’. Een programma bomvol kunst en muziek moet tussen 2 en 13 april zoveel mogelijk mensen uit binnen- en buitenland naar Brabant trekken. “Naar STRP kom je voor één act, en je vindt er nog heel veel meer”, aldus STRP directeur Frens Frijns.

Aphex Twin, Yuksek, Squarepusher en nog meer kunst

STRP, het Eindhovense festival voor ‘music, art & technology’, pakt flink uit dit jaar. Maar liefst tien dagen zijn er dit jaar vol geprogrammeerd met nationale artiesten en kunst. “Naar STRP kom je voor één act, en je vindt er nog heel veel meer”, aldus STRP directeur Frens Frijns.

Van 2 tot en met 13 april staat het bedrijventerrein Strijp -S in Eindhoven geheel in het teken van de derde editie van STRP festival. Het eerste weekend staat geheel in het teken van de muziek. Op het programma staan dan onder meer Ahex Twin, Squarepusher, Benga, Tim Exile, Yuksek, Joost van Bellen en Birdy Nam Nam. Het tweede weekend is er ook muziek, maar het draait dan eigenlijk vooral om de kunst. “Het muziekprogramma is nogal stevig. Als we alles in één weekend zouden proppen, dan zou dat ten koste gaan van het kunstprogramma”, zo verklaart Frijns de lengte van het festival. “En het is niet de bedoeling dat de kunst ondersneeuwt. Want STRP is een multidisciplinair festival.”

Dat betekent dus niet alleen muzikale, maar ook artistieke hoogtepuntjes. En dat is volgens Frijns dit jaar de overzichtstentoonstelling van Granular Synthesis, ‘poiniers op het gebied van live cinema’. “Dit zijn behoorlijk grote jongens, maar ze hebben dus nog nooit een overzichtstentoonstelling gehad. Dat gaan wij nu doen, met tien verschillenden werken en zo’n zeven optredens. Het wordt fantastisch”, zo belooft Frijns.

STRP is een ambitieus festival dat de pijlen alles behalve alleen op thuisstad Eindhoven richt. Van het aantal verkochte kaarten, en de verkoop gaat niet slecht als we Frijns mogen geloven, is er tot nu toe 15% aan buitenlandse bezoekers verkocht. “We hebben niet voor niets een behoorlijk uitgebreide digitale promotiecampagne voor het festival”, zegt Frijns. “We willen een zo groot mogelijke doelgroep bereiken, dus we zetten ook in op het buitenland.”

3VOOR12 is erbij. Samen met de lokaalsite 3VOOR12/Eindhoven doen we verslag van het muzikale programma.