Wunderkind James Zabiela blijft zich ontwikkelen

Verbluffende overgangen houden publiek in de greep

tekst: Bram Lemmens / Fotografie: Joyce Kremer ,

Sasha ondekte Zabiela in de tijd dat dj’s nog met vinyl draaiden, en toen al was Zabiela onnavolgbaar in zijn skills. Nu met alle digitale en moderne digitale dj gear kan een kind van acht al nummers strak met elkaar mixen, en lijkt het moeilijk je nog op technisch vlak te onderscheiden als dj, maar Zabiela is weer verder gegaan.

Verbluffende overgangen houden publiek in de greep

Menig dj kan niet meer dan een overgang maken van cd na cd, en leukt de set op met een echootje en filtereffect van de djm800, of mixen vanaf een laptop omdat deze alle bpm’s van de nummers automatisch gelijk zet en ze eigenlijk niks anders hoeven te doen dan leuk te lachen. Zabiela gebruikt ook deze machines, maar hangt er ook nog extra aantal effectenbakken aan. Met al deze middelen wil hij er dan niet zo makkelijk mogelijk van afkomen, maar juist met elke overgang weer iets nieuws proberen. Tracks worden niet netjes achter elkaar gemixt, maar geloopt, live ge-re-edit, gescratcht versnipperd en weer tot nieuwe collages samengebracht. Zijn platenkeus is wel redelijk standaard – voor de zoveelste keer kwam die Modeselektor remix van Bjork voorbij - , maar juist tijdens de – vaak zelf gecreëerde - breaks, kan hij onverwacht wenden en sterk pieken.