"Het werd me moeilijk gemaakt mijn stem te laten gelden"

Een interview met rapper Paris

Tekst: Wanto van Renen / Fotografie: Ilvy Maijen ,

Paris a.k.a. the Black Panther of hiphop gaf maandag 16 februari een vlammend optreden in Effenaar. Tijdens die avond zag de Amerikaanse rapper kans om met 3voor12 een babbeltje te maken. Paris heeft het hart op de tong en steekt zijn statements niet onder stoelen of banken. Lees snel verder voor het gepeperde interview.

Een interview met rapper Paris

Was het je eerste optreden hier in de Effenaar in Eindhoven?

"Nee, ik ben hier al vaker geweest. Een van mijn optredens was nog in het oude Effenaar gebouw. Dat is wel al een tijd geleden. Nu ik er aan denk, mijn eerste show van mijn eerste Europese tour was hier. Dat was volgens mij in 1990. Back in the days."

 

Dat was dus eigenlijk meteen na de release van je eerste album “The Devil Made Me Do It”?

"Klopt. Daarna ben ik hier nog een paar keer teruggekomen. Dit is volgens mij mijn vierde keer in de Effenaar."

 

Als we denken aan Paris dan...

"Paris Hilton! Ha ha ha. Kom op. Wees nou maar eerlijk. Je mag gerust toegeven dat je meteen aan haar porseleinen gezichtje en strakke kontje denkt als je de naam Paris hoort. Je weet het zelf."

"Ik heb trouwens ooit een rechtszaak tegen haar aangespannen. Ik heb de rechten op de naam Paris als artiest in de muziek. Zij bracht op een gegeven moment een album uit waarop allerlei mc’s, nou ja mc’s, meededen. Ik heb haar dus even tot halt moeten roepen."

 

Dus ze heeft haar naam als zangeres moeten veranderen in Paris Hilton door jou?

"Inderdaad. Ik heb haar even terug op haar plaats gezet."

 

Je hebt altijd heel sterke en scherpe artwork op je albumcover en insteekhoesjes. Neem nou die foto van een vliegtuig dat op het witte huis afvliegt, op je album “Sonic Jihad”. Waar haal je de inspiratie vandaan om dit soort dingen te doen?

"Ik haal mijn inspiratie uit een heleboel dingen.  Mensen denken snel dat ik altijd die harde, extreme, boze en idealistische mc ben. Dat is niet helemaal terecht. Ik ben ook gewoon een normaal mens, zoals iedereen. Ik hou er ook van om het kalm aan te doen en gewoon te genieten."

"Als ik een album maak dan zorg ik er voor dat ik in ieder geval de onderwerpen behandel die mij het meest dwarsliggen. ‘Sonic Jihad’ was mijn reactie op Amerika na 9/11. Vooral ook op de veranderingen in de regels en wetten die daar op volgden,  de vermindering van burgerrechten en Illegale oorlogen die aan de gang waren. Kortom: Alles wat er niet deugden aan de leiding van president Bush."

"Onder Bush werd iedere vorm van dreiging en ‘afwijkende’ manier van denken meteen verbannen. Daardoor werd het steeds moeilijker om gehoord te worden."

 

De regering van Bush maakte het je moeilijk om je muziek precies zoals die bedoeld was uit te brengen? Is dat de reden waarom je met je eigen label en bedrijf Guerilla Funk bent begonnen?

"Absoluut! Omdat ik gefundeerd politiek commentaar leverde, dat tegen de machtstructuur in ging, werd het me bijna onmogelijk gemaakt om mijn stem te laten horen. Guerilla Funk bracht mij en andere artiesten zoals ik in staad de macht weer in eigen handen te nemen."

"Onder de vlag van Guerilla Funk heb ik met artiesten als Public Enemy en Dead Prezz muziek gemaakt en filmprojecten gedaan met Erykah Badu, the Dixie Chicks, Anti Flag en Henry Rollins. Allemaal mensen die de goede kant vertegenwoordigen in het gevecht voor sociale rechtvaardigheid."

 

Laatste Album

"Mijn laatste album “Acid Reflex” is net uitgebracht. Het album is een soort Sonic Jihad deel 2. Het vervolg op mijn sociale kritiek. Op elk nieuw album probeer ik nog dieper en krachtiger in te gaan op de materie. Elk album evolueert met mij mee. ‘The Devel Made Me Do It’ en ‘Sleeping with the Enemy’ klinken erg rauw en bevatten veel agressie. Maar dat was ruim 15 jaar geleden. Ze waren niet echt Funk, zoals de albums die ik nu maak. Ik ben ouder en wijzer geworden. En er is zoveel meer informatie die ik tot me heb kunnen nemen. Het internet bestond vijftien jaar geleden nog niet."

 

Is het internet een belangrijke bron voor je?

"Het geeft de mogelijkheid om in alle vrijheid ideeën en informatie uit te wisselen over de hele wereld. Voor iedereen die het maar tot zich wil nemen.  Als je alleen maar naar FOX News kijkt dan ben je het slachtoffer van de propaganda die conservatieve Amerikanen verspreiden. Maar als je de moeite neemt om zelf op onderzoek uit te gaan en onder de oppervlakte te duiken, dan kom je er achter dat je niet zomaar moet geloven wat ze je proberen wijs te maken. "

 

Je hebt ook een economie studie afgerond. Verder heb je ook als makelaar en financieel tussenpersoon gewerkt voor een groot bedrijf. Klopt het dat je een project bent gestart waarmee je de zwarte gemeenschap in Amerika wil helpen om hun financiele situatie beter onder controle te krijgen?

"Ik heb economie gestudeerd zodat ik niet alleen tegen de machine kon zijn, maar ook onderdeel kon zijn van de machine. Ik wilde meer over de machine te weten komen, zodat ik er iets aan zou kunnen veranderen. Via Guerilla Funk heb ik destijds een programma opgestart om mensen te helpen met hun financiele zaken. Mijn album “Acid Reflex” is bijvoorbeeld verbonden met een programma voor studiebeurzen en goedkope huisvesting. Iedereen die het album koopt in de winkel maakt kans op tienduizend dollar voor een opleiding of huisvesting."

 

Je bent ondertussen 41 jaar . Waarom horen we zo weinig van mc’s zoals jij? Op MTV zien we af en toe KRS-One of Public Enemy voorbijkomen.

"De grote publieke corporaties hebben absoluut niet de behoefte om een platform te bieden aan protest muziek. Als ik een nummer schrijf waarin ik de president van Amerika liquideer  is dat niet iets wat je samen met een hamburger kan verkopen. "

 

Zitten er jonge opkomende artiesten op je label?

"De commercie binnen de muziekwereld maakt het bijna onmogelijk voor onafhankelijke labels om nieuw talent te ontwikkelen. Mijn strategie is dus om met gelijkgestemde artiesten te werken die zichzelf al hebben ontwikkeld en bewezen.  “T-K.A.S.H” is misschien een van de nieuwe opkomende ‘soldiers’ op mijn label, maar hij komt van “The Coup’s” en heeft al een paar solo albums op zijn naam staan. Hij is dus eigenlijk ook al heel goed bezig geweest voordat hij met mij werkte."

"Nieuw talent ontwikkelen en steunen is moeilijk, maar heel belangrijk. Ik probeer het wel. “Brand New Ax” is bijvoorbeeld  een project en album dat ik heb gedaan met “Conscious Daughters”. Er zijn trouwens geen populaire vrouwelijke hiphop groepen. Als jij een naam kan noemen van een vrouwelijke groep die populair is in de hiphop scene geef ik je een gratis T-shirt."

 

Helaas…

"Sure thing. Er is momenteel geen populaire vrouwelijk hiphop groep. Met Concious Daughters heb ik nu twee albums gedaan en ze zijn 700.000 maal over de toonbank gegaan. Ze behandelen belangrijke onderwerpen en geven goede sociale kritiek met hun rhymes. Vandaar dat ik weer met ze wilde werken. Afgelopen Dinsdag is het album “The Nutcracker Suite” uitgebracht. We keep it moving!"

Wat vind je eigenlijk van de nieuwe Amerikaanse president Obama?

 

"Obama heeft bepaalde kenmerken die me heel goed bevallen. Het doet me goed om iemand te zien die briljant is als vertegenwoordiger van mij en de zwarte bevolking. Het is fantastisch dat hij een positie van macht heeft verworven als eerste zwarte president. Het is echter een beetje ontmoedigend om te zien dat de liberale gemeenschap Obama al een beetje aan het afkraken is. Hij heeft amper de kans gehad om zichzelf te bewijzen als president."

 

Paris was in Eindhoven in verband met het hiphop festival 'Check the Rhymes'. Hij was daar op het podium te vinden met artiesten als 'The Alkoholics',  Jeru Da Damaja en Beatnuts.