“Alleen in Eindhoven waren ze kei stil”

Interview met Selah Sue

Tekst: Bob Schellens / Fotografie: Erik Luyten ,

Het gaat goed met singer-songwriter Selah Sue. Deze 19-jarige Belgische meid schopt het om in een jaar tijd bekendheid te krijgen en om in het voorprogramma te spelen van verschillende bekende artiesten. Milow heeft haar op sleeptouw meegenomen. Nu komt ze donderdag vijf maart naar het Frits Philips Muziekcentrum als special guest om met De 2 Meter Sessies Theatertour van Jan Douwe Kroeske te spelen. Tijd om haar beter te leren kennen.

Interview met Selah Sue

Je bent het voorprogramma geweest van Milow, Gabriel Rìos, The DØ, en Novastar. Als voorprogramma kun je last hebben van het publiek dat tussendoor praat of soms helemaal niet luistert omdat het eigenlijk voor de hoofdact komt. De meeste singer-songwriters vinden het moeilijk om hun kwetsbare muziek aan het pratend publiek te laten horen. Heb jij daar ook moeite mee?

Selah Sue: Ik merk wel dat het in Nederland erger is dan in België maar ik heb daar totaal geen moeite mee. Ik ben ook maar een jaar bezig met optreden. Ik zou nu nog niet willen dat ze alleen voor mij komen. Om voorprogramma te zijn is er geen druk. Ik kan nu lekker experimenteren.

Is er verschil in stad of poppodium waar ze meer praten dan ergens anders?

Selah Sue: Mmm niet echt. Of jawel, alleen in Eindhoven waren ze kei stil tijdens mijn optreden. Toen gingen ze echt mee en dat vond ik echt oke. Ik deed voorprogramma voor Novastar.

Wanneer is het voor jou een geslaagd optreden?
Selah Sue: Als ze aandachtig zijn geweest. Als mijn eigen stem goed voelt en als alles bij het publiek aankomt. Vooral als ik mijn publiek meekrijg.

Je wordt door de critici op handen gedragen. Maar je bent nog jong. Ben je dan niet bang wanneer er kritiek is het hard aankomt?

Selah Sue: Eigenlijk niet zo. Als eerste gaat het erom hoe je voelt. Je moet er klaar voor zijn, dat je emotioneel oke bent. En dan is lovende kritiek natuurlijk zalig en commentaar het eerlijkst. Maar het is niks waard als je je niet goed zou voelen. Het staat ook niet bij mij op de eerste plaats. Daarom relativeer ik het ook zo. Ik relativeer ook om het feit dat ik nooit ben gaan zweven. Ik ben totaal niet veranderd sinds ik ben gaan optreden. En ook niet op de kritiek die ik zou krijgen. Het is ook subjectief, de ene vindt het goed de andere niet. Daarom vind ik het ook niet erg.

Omdat je in België en Nederland steeds meer bekendheid krijgt krijg je natuurlijk ook steeds meer bewonderaars. Ze kijken er al naar uit naar je nieuwe album. Je hebt gezegd dat je dat proces goed en lang wilt doorlopen. Hoelang gaat dat duren?

Selah Sue: Op dit moment is alleen mijn EP verkrijgbaar en ook alleen te krijgen na mijn optreden. Ik had vorig jaar geen eigen lied. Ik ben dus daarna veel gaan schrijven. Je kunt moeilijk tijdens optredens alleen maar covers spelen. Ik heb nu ongeveer twaalf nummers geschreven. Je moet er zeker tien hebben om een plaat te maken, maar je moet ook nummers kunnen schrappen. Ik wil de sound ook bepalen. Ik heb alleen mijn gitaar en zang. Ik heb maar vijf dagen in mijn hele leven in een studio gezeten dus daar wil ik gaan experimenteren. Dat album komt er zeker aan maar ik wil dat mijn eerste album echt booming wordt. Dat het zo goed is. Dat gaat echt eind 2010 gebeuren want ik wil nog veel live spelen.

Heb je niet het idee dat je dit proces moet versnellen om je fans, misschien media, tevreden te houden?

Selah Sue: Ik vind het nu niet het belangrijkste. Je moet daar de tijd voor nemen. Ik zou het veel erger vinden om nu een cd uit te brengen die ik niet helemaal goed vind maar wel een succes gaat worden, alleen maar omdat het nu het goede moment is. Ik wil een cd maken waar mijn eigen ding op staat dat ik pas over een jaar uitbreng met het risico het minder succes heeft.

Zouden we dan wel een tweede EP kunnen verwachten?

Selah Sue: Dat kan wel! (Lacht ze.) Je moet de mensen ook warm houden natuurlijk. Dat is dat commercieel denken dat ik niet echt kan. Daar heb ik mijn manager voor die dat kan inschatten.

Want je manager zie je als je muzikale vader, vertelde je in een ander interview. Zoals een vader hoort te zijn beschermt hij zijn dochter. Met welke wijze lessen beschermt jouw muzikale vader je voor de boze wereld?

Selah Sue: Hij leert mij veel over de muziekindustrie en van de platenindustrie. De dingen die in een studio gebeuren en hoe je liedjes schrijft. Hij leert me ongelooflijk veel bij. Het klikt ook goed omdat hij zich rustig en relaxed houdt.

Jullie zitten op dezelfde lijn? Ook qua muziek?

Selah Sue: Ja eigenlijk wel. Hij is ook manager van Gabriel Rìos. Hij is goed in de muziek.

Hij komt ook met muzikale input?

Selah Sue: Ja maar daar ben ik dan ook weer koppig in. Dat blijf ik ook. Het is mijn ding en als ik het niet goe ga vinden en hij wel dan gaan we het niet doen. Er zijn veel mensen die vertellen hoe het moet maar als mijn manager een idee heeft neem ik het wel sneller in overweging . Maar de eindbeslissing komt bij mij uit.

Ik las dat je weg bent van Anthony and the Johnsons, Feist en Sigur Ròs. De eerste twee kan ik wel plaatsen als inspiratie voor jou stijl. Maar wat voor inspiratie brengt Sigur Ròs in jouw muziek?

Selah Sue: Ik heb eigenlijk geen inspiratie van de muziek die ik luister. Ik luister ook naar drum en bass, dub step maar dat staat los van mijn muziek. Ik vind de sound extreem belangrijk en dat wil ik ook bepalen wanneer ik een plaat maak. Sigur Ròs is een typisch voorbeeld van een groep dat een eigen sound heeft dat kei mooi is. Ook Anthony and the Johnson en ook CocoRosie heeft ook een speciaal ‘edge-ke’. Niet dat je dezelfde muziek maakt, dat één pot nat is, maar wat je maakt een eigen herkennende sound heeft.

Vertel eens over het drum and bass project dat je naast Selah Sue doet?

Selah Sue: Dat doe ik samen met
Addicted Kru Sound. Dat zijn goeie vrienden van mij die ik uit Leuven ken waar ik ook vandaan kom. Zij maken een bassline en ik scat daarop. Zij zijn enorm getalenteerd. En ik vind dat ook leuk om te doen naast Selah Sue. Dan doe ik mijn Selah Sue ding bijvoorbeeld om acht uur ’s avonds en ’s nacht om twee uur treed ik met Addicted Kru Sound in Leuven op. Dat wil ik ook blijven volhouden.

Omdat het ook goeie vrienden van je zijn?

Selah Sue: Dat heeft er ook mee te maken. Leuven is ook mijn thuisfront. En mijn vrienden zijn daar. Maar muzikaal gezien wil ik op verschillende manieren kunnen uitdrukken.

Als ik jou nooit eerder heb gezien en ik zou eerst jouw stem horen verbeeld ik me een zwarte soulzangeres in met een krachtige uithaal. Maar ik zie in het echt een klein fragiel meisje op het podium staan. Sommigen zeggen dat je een andere stem opzet. Wat vind je daarvan?

Selah Sue: Dat heb ik ook al vaker gehoord maar als dat zo is dat kun je toch niet de hele tijd volhouden? Hoe kun je een stem opzetten? De stem blijft van mij. Ik kan wel mijn stem keren, zo . Ik kan wel mijn stem een raggasoundje geven of bij drum and bass scatten maar het blijft mijn eigen stem.

Welke bands uit België luister jij vaak?

Selah Sue:
Ik vind Addicted Kru Sound wel cool .(Grapt ze.) Deus,Triggerfinger  Zapp Mamma vind ik ook goed. Uhm…. Op dit moment luister ik niet zoveel naar Belgische bands. Ik heb Pete Philly van jullie veel opstaan. Dat draai ik echt vaak op mijn ipod.

Tot slot, hoe zie jij jezelf staan over een jaar?

Selah Sue: Uhm. Dat wordt vaker gevraagd. Maar ik heb daar nog nooit over nagedacht.

Je zei in een ander interview dat je een gezin wilt stichten.

Selah Sue: Ja maar niet over een jaar. Als je zegt over tien jaar... Ik wil er nu voor gaan en ik wil dat het goed met mijn plaat gaat. Dan zou ik zo blij zijn. En dat het goed doet. Dat ik in het buitenland kan spelen. Ik ga het wel druk krijgen. Maar ik wil wel een dag in de week vrij hebben. Als iemand doordeweeks werkt die is ook in het weekend vrij. Dat moet bij mij toch ook kunnen?

Selah Sue treedt donderdag 5 maart op tijdens  De 2 Meter Sessies Theatertour van Jan Douwe Kroeske in het Frits Philips Muziekcentrum.