Muzikale zoektocht aan de hand van een 21-jarige Fransman

Brodinski laat tijdens vierde Rauw een ander geluid horen

Rechtstreeks vanuit Berlijn streek Joost van Bellen met zijn Rauw circus afgelopen zaterdag neer in Eindhoven. Waar het feestje in Berlijn een beetje tegenviel en iedereen verkouden uit de Duitse hoofdstad was teruggekeerd, was het nu de beurt aan Eindhoven. Gelukkig bleek de sfeer in het zuiden een stuk aangenamer dan bij onze oosterburen.

Brodinski laat tijdens vierde Rauw een ander geluid horen

Eindhoven is een leuke stad. We klagen wel eens, maar er is eigenlijk ontzettend veel te doen. Natuurlijk niet altijd precies wat jij leuk vindt, maar je moet ook open staan voor nieuwe dingen; anders ontwikkel je je nooit. De Rauw avonden van house goeroe Joost van Bellen zijn avonden waar je kennis kan maken met het nieuwste van het nieuwste binnen de elektronische muziek. De clubavond leent zijn naam aan zijn begindagen waarin de muziek hoekig, vies maar vooral rauw klonk. Het genre heeft enkele toppers voortgebracht die stuk voor stuk alle affiches van de grootste festivals ter wereld sierden deze zomer. En dus is het tijd om op zoek te gaan naar iets nieuws: want Rauw wil vooroplopen, niet in hetzelfde blijven hangen, maar doorgaan. In de zoektocht naar een nieuwe sound is het voor velen nog even wennen. Bij binnenkomst merk ik dit aan de platenkeuze van meneer van Bellen zelf. De drang naar nieuwe platen is er wel, maar aan het einde, vlak voordat Rex the Dog het overneemt om zijn nieuwe plaat te promoten, kan de initiator van de avond het niet laten om toch even de nieuwste remix van de Dewaele broertjes erin te knallen. De Soulwax remix van MGMT’s Kids is niet heel vernieuwend maar wel uiterst doeltreffend: de zaal gaat voor het eerst los. Dit probleem speelt ook Rex the Dog ook een beetje parten, nadat de visuals van deze Engelse topproducer wel zijn gezien door het publiek, kakte het zaakje een beetje in. Echter, richting het einde van zijn laptopset, wanneer er tracks van een eerder album worden gespeeld, veert de zaal weer even op. Ik ben benieuwd hoe de zaal had gereageerd op Son of a Gun, een van grootste hits van het baasje van Rex, JX. Als afsluiter van de avond verschijnt er een jonge (21!) charmante Fransman achter de cdj’s. Persoonlijk vind ik de releases van Brodinski briljant en uitermate geschikt voor de dansvloer. Kale tracks vol diepe bassen die overgoten zijn met een rauwe stroperige laag. Zijn set op Dour afgelopen zomer, waar ik hem voor het eerst live hoorde, was echter van een heel ander kaliber. Hij liet daar net als afgelopen zaterdag in de Effenaar een mix horen met veel fidget en slechts sporadisch een track met het echte Rauw geluid. Toen deze platen wel voorbij kwamen, reageerde de zaal hier direct op: mensen gingen door hun knieën en veerden bij de beat massaal weer op. Deze uitgelaten sfeer was vooral op te merken bij tracks van Proxy en de nieuwe remix van Bloc Party. Je kunt dus wel stellen dat het publiek, en misschien ook wel de organisatie, nog even zoekende is naar de nieuwe Rauw stijl. Dat de avond nog steeds garant staat voor kwaliteit liet Brodinski merken door technisch een uitmuntende dj te zijn.