Column - MACRO Column - MACRO

Bassist gezocht!

, Tekst: Macro,

Column - MACRO

Bassist gezocht!

Tekst: Macro, ,

Even gebruik maken van de sanitaire voorzieningen tijdens de repetitie. Een rijkelijk gevuld prikbord bestrijkt de wand naast de toiletten in PopEi, en ik vind het altijd mooi om even snel te lezen wat er zoal gevraagd en aangeboden wordt in ons Eindhovense muzikantenland.

Bassist gezocht!

‘Bassist gezocht’, staat drammerig met een dikke viltstift geschreven, ‘voor een deathmetal band’. Deze oproep wordt aangevuld met een paar pré’s: - wekelijks op donderdagavond repeteren - eigen versterker - ambitie om drie keer per maand te spelen - actieve bijdrage leveren aan eigen materiaal - kennis van en ervaring met online marketing via MySpace e.a. Jawel, je leest het goed. Je hoeft geen noot te kunnen lezen om muziek te maken, maar je hebt minimaal één bandlid nodig die kaas heeft gegeten van marketing. Als je een keer ergens anders wil spelen dan in de lokale soos welteverstaan. En dan het liefst voor wat publiek natuurlijk. De gevolgen van de digitale revolutie zijn nog niet geheel uitgekristalliseerd, maar een golf van opgeheven cd-speciaalzaken, independent platenlabels en bands zonder marketing-afgevaardigde is een feit. Er zijn bandjes die je dood spammen, bandjes die niet weten hoe ze gevonden moeten worden door hun doelgroep, en muzikanten die simpelweg (en in mijn ogen zeer terecht) geen zin hebben om zichzelf te verkopen, maar gewoon lekker muziek willen maken. Ik ben te jong om over ‘vroeger’ te praten, maar wie niet meegaat in dit digitale dilemma is van de oude stempel. Opvallen is het sleutelwoord. Trek allemaal een clownspak aan, speel je liedjes live achterstevoren, speel naakt een instore in een lingeriezaak als statement dat muzikanten worden uitgekleed door de industrie, ontwerp een cd-hoes van 2x2 meter, of een prullenbak waar je de cd gratis bijkrijgt of... aargh, weet ik veel! Doe het nou maar, dan wordt je singletje misschien opgepikt in Hilversum. Of je mag je liedje komen doen bij Paul de Leeuw. Een catchy refrein, een standaard akkoordenschema, een featuring van een bekende Nederlander, al deze ingredienten zijn niet meer van deze tijd. Online marketing, dat moet je beheersen. MySpace vriendjes, dat willen de programmeurs zien. Veel MySpace vriendjes. Dan mag je spelen. En bij voorkeur als support voor een grotere band die wat meer ervaring heeft met online marketing, zodat je backstage misschien nog wel wat tips kan ontfutselen. Ik heb er eentje voor je: ga een column schrijven voor een online muziekmagazine ;)!
Tags

nu op 3voor12