Ralph de Jongh imponeert in VanSlag

Video-opnamen gemaakt tijdens optreden in Borger

Maggie Oliva ,

Bezoekers kregen bij binnenkomst bij het optreden van Ralph de Jongh in VanSlag een uitleg van het zaal-scenario. Deze keer wilden ze het anders doen om meer professionaliteit in beeld en geluid mogelijk te maken. Ik kwam binnen tijdens de soundcheck van de geluidsman, die de spraak samen met de videoman regelde. Altijd weer leuk om te horen en te zien hoe zo'n samenwerking gaat en ook hoe en waar de camera's geplaatst worden en welk systeem voor de geluidsregistratie gebruikt gaat worden. Als alles goed gaat wordt er een dvd van het optreden gemaakt.

Soundchecking gaat niet altijd soepel. Het is voornamelijk bedoeld om op elkaars wensen af te stemmen daardoor de imperfecties te verbeteren. Meestal wordt er nogal directe taal gebruikt en de sfeer wordt bepaald door hoe mensen zich op elkaar afstemmen. Al in de zaalruimte spreek ik vlak voor de show drummer Arie Verhaar, Ralph de Jongh en saxofonist Arend Bouwmeester. Hem ken ik nog het langste  van de vorige bezetting van Ralph's band. Heel snel 'hallo' gezegd tegen gitarist Maarten Ouweneel en basgitarist Nico Heijligers.

Bij binnenkomst van het publiek wordt, als een betovering, de sfeer in de zaal in één keer een sfeer van blije mensen. Ralph's publiek, ze willen elkaar en Ralph zien en spreken, zijn improvisaties horen en meezingen, kijken waar hij nu mee bezig is, zijn nieuwe cd's en dvd's kopen, maar ook stilletjes zitten en wegdromen. De goed gevulde mooie zaal is klaar en het publiek wachtte om de 'Ralph de Jongh Band' te zien optreden. Henk Eggens kondigt de band aan en nodigde ze uit op het rood en blauw verlichte podium. Tegelijkertijd wordt ook nog officieel bekendgemaakt dat op 2 april 2016 VanSlag het scenario zal zijn van de presentatie van de nieuwe 'Ralph de Jongh & Band' cd.

Op 31 juli 2015, de dag van zijn verjaardag, schrijft Ralph op Social media: "Met Arie Verhaar op weg naar wat belooft een mooie dag muziek maken te worden met Huub Reijnders, Moon Anderson, Nico Heilijgers, Maarten Ouweneel, Arend Bouwmeester en Arie Verhaar. Ja, plaat in een keer klaar en wordt nu gemixed." Later voegt hij er nog aan toe dat hij dan ook zijn 25-jarig jubileum als zanger en schilder zal gaan vieren.

Over de nieuwe plaat, zoals Ralph hem noemt, zijn de ongeveer twintig liedjes in een keer opgenomen in de Wisseloord Studio's. "We zijn er allemaal heel enthousiast over, maar ik dnek dat er nog veel meer kan", vertelt hij. "Ik zie het als één geheel, de band, de liedjes en het publiek. Het is allemaal één voortdurende en veranderende energie en daardoor past bij sommige liedjes weer een ander bijzonder geluid. De nieuwe plaat is allang klaar, maar ik moet me echt inhouden om geen nummers daarvan te zingen", aldus Ralph.
Met drummer Arie bespreekt hij veranderingen, onder andere door het maken van een duidelijker stageplan en het gebruiken van andere opstellingen.

Zo kennen we Ralph. Zijn ziel streeft steeds naar voortdurende vernieuwing met de heftige bewegingen van een wilde rivier.

Een zesmansformatie op een blauw-rood verlicht podium, een gitarendecor, professionele video- en geluidsregistratie. Het stageplan heeft enkele veranderingen ten opzichte van de vorige optredens. Deze keer is het wat ronder en met Ralph zittend in het midden, waardoor hij meer oogcontact heeft met de muzikanten.

Arie Verhaard van de strakke ritmesectie, uitdagend om het beste uit zich te halen, prima gitarist Maarten Ouweneel, stoer naar Nico Heilijgers, dankbaar naar Moon Anderson en vertrouwen naar Arie Bouwmeester die hij regelmatig naar voren uitnodigt met zijn saxsolo. Vooral bij het mooie intro van 'Where did you stay last night' riep het Eurosonic memories terug.

Gigantisch enthousiasme van het publiek en BAM,  de eerste set van één uur mag beginnen, met niet minder dan More than words, gevolgd door een geweldige mix van eigen nummers uit zijn laatste albums. Afwisselend van Worry Wise, Ride and Sing, You are on your own, de spetterende song Burning en Harry. Hier gaat de kreet Lord en het gitaarspel door merg en been. In heftig contrast is de song It's Allright als afsluiting van de eerste set. Deze heeft de eerste plaats bereikt bij de Hit Tracks Top 100 list.

Na een pauze van zo'n twintig minuten gaat het optreden verder met een aantal covers van de Rolling Stones. Rockmuziek vanuit dezelfde roots en inspiratiebron als van waaruit Ralph zingt.

Om het publiek te pleasen? Dat niet alleen, de band voelt zich lekker bij deze muziek en het geluid wordt ineens hechter en compacter bij afwisselend stevig rockende nummers als Sympathy for the Devil en Ralph eigen nummers als Turn me on, Blow me insane, Last Good Bye.

Tijdens het nummer Come on in my kitchen stelt Ralph de bandleden aan het publiek voor en later op het hoogtepunt van het concert vonden opeens een paar mensen uit het publiek, dansend de weg naar het podium om daar hun 'show' te vervolgen. Het 'moet kunnen' werd niet door iedereen gedeeld want ze werden kort daarna weer weggestuurd. Als laatste werd het Stones-nummer Brown Sugar gespeeld. Ralph de Jongh en zijn band kunnen terugzien op een geslaagd optreden in VanSlag.