Jacqueline Govaert: gezonde dosis humor en zelfspot

'Zo zit dat dus' in De Tamboer

Lotte Alyja Millekamp ,

Afgelopen zaterdagavond stond Jacqueline Govaert voor het eerst in Hoogeveen op de planken. Dit keer helemaal alleen met haar solo-theatertour ‘Zo zit dat dus’. Een goed gevulde zaal zit vol spanning te wachten op haar entree. En ze stelt niet teleur. Met het nummer Stop van Sam Brown opent zij de show op een geheel eigen manier.

De naam van haar solotour 'Zo zit dat dus' zegt het allemaal. Van de liedjes van haar tijd met Krezip tot aan de nieuwste nummers van haar solocarrière, alles komt voorbij.

Govaert vertelt het verhaal vanaf het begin. Ze doet een boekje open over het aller eerste succes met Krezip. Van het overweldigende optreden op Pinkpop in 2000, het alles overtreffende optreden op Pinkpop in 2007 tot aan de bekendmaking van het stoppen van Krezip in de radioshow van Giel Beelen. De klassiekers I would stay en Sweet Goodbyes zorgen voor een gezellige sfeer. Echte kenners zingen de tekst stilletjes mee. De nummers worden afgewisseld met een gezonde dosis humor en de nodige zelfspot. Waaronder de opmerking van haar vader en tevens één van de managers van Krezip: “Maar jongens, het gaat om de lol!” En die lol is er zeker.

Magische momenten

Na de pauze wordt de toon serieuzer, zowel in de muziek als de verhalen er achter. Voor de pauze gaat het om een jeugdliefde, na de pauze spreekt ze over het verlies van haar schoonvader en het ouder worden. Vol trots brengt Govaert haar eigen nummers. In samenwerking met twee getalenteerde achtergrondzangeressen zorgt dit voor magische momenten en zit de zaal in spanning af te wachten wat er komen gaat.

Tot slot wordt het publiek gevraagd mee te klappen op één van haar bekendste nummers Hear how my heart beats. Dit zorgt voor een leuke interactie en gezelligheid.

Jacqueline Govaert wordt ouder, maar haar stem blijft uniek. Stoppen komt niet in haar woordenboek voor, dus we zullen nog veel van haar horen.