Assen ademt blues tijdens Bluesnight

Assenaren duiken kroegjes in voor de blues

Femke van Arendonk ,

Tijdens de 29ste editie van de Asser Bluesdagen was er zaterdag veel publiek op de been tijdens de bekende Bluesnight. Liefhebbers konden vanaf 22.00 uur op een groot aantal locaties genieten van geweldige bluesacts.

Easterfield

Het programma was zeer gevarieerd. Van Americana (Landmark 105) tot rock & roll (Ruben Hoeke Band). Met als afsluiter King Of The World in Zaal 11.

Hoewel het rond 21.00 uur nog rustig in de stad is. begint Easterfield aan zijn eerste optreden in Britisch Pub Cheers. Zanger Bram Goeree heeft een erg prettige stem. Warm, maar tegelijkertijd rauw. Binnen de kortste keren staat Cheers vol met mensen die willen meegenieten van die fijne stem. Goeree ziet dit ook en meldt gelijk dat het nu wel erg druk en warm wordt in de relatief kleine pub. De band uit Barger-Oosterveld trakteert het publiek op een opzwepende en energieke show. Hoewel het erg druk is, proberen er toch mensen te dansen.

Landmark 105

Weg uit de drukte, want Landmark 105 staat op het programma. Zij spelen in The Sound, waar het nog erg rustig is. De band zelf lijkt ook geen haast te maken, want om 22.00 uur is het nog stil in het kroegje. Als de groep eenmaal begint te spelen, is het nog steeds niet druk, maar de jonge bandleden trekken zich daar niets van aan.

‘We maken niet echt bluesmuziek, we zijn een beetje anders, maar hopelijk vinden jullie het wel leuk’, aldus zangeres Liesbet Kwantes-Scholte. Iemand aan de bar roept dat 'ie dat totaal niet erg vindt. Want zo is het: Landmark 105 is niet zomaar een bluesband. De vijf leden van de band sleuren je mee de muziek in en je blijft naar de prettig in het gehoor liggende liedjes luisteren. Je zou het bandje kunnen vergelijken met Krezip, lekkere pop/rock muziek. Al kun je wel merken dat ze geïnspireerd zijn door Janis Joplin, alleen heeft Liesbet nog niet zo’n rauwe stem. Een band die zeker nog groter gaat groeien dan dat ze al is.

Ruben Hoeke Band

In café De Witte Bal staat een band te spelen die je al van verre hoort. Het is dan ook niet zo vreemd dat het erg druk is in het café. De Ruben Hoeke Band is ook niet echt een bluesband, want wat je hoort is pure rock & roll. De vier bandleden zijn goed op elkaar ingespeeld en samen zorgen ze voor een echte show.

Gitarist Ruben Hoeke krijgt de kans om zijn solo’s te laten horen en die zijn fantastisch. Zo hoort een gitarist te jammen. Ook zanger Machiel Boon zorgt met zijn rauwe stem voor een extase in het publiek. Mensen staan voor het podium te dansen en zingen mee met oude rocknummers. Als de band klaar is met spelen is het dan ook niet vreemd dat het publiek meer wil. Gelukkig doen ze nog één nummer en Hoeke krijgt daarin de hoofdrol met een mooie gitaarsolo. Het publiek ademt de solo en geniet van de muziek.

King Of The World

En dan is daar het moment waarop de meeste Assenaren hebben gewacht: King Of The World. Het concert in Zaal 11 begint om 01.00 uur, maar de zaal is al om 00.00 uur open. Als je later dan 01.00 uur binnenkomt, dan kost het veel moeite om je een weg door de zaal te banen. Het is er ontzettend druk en warm.

Een van de bandleden vertelt dat er vroeger in Zaal 11 een bioscoop zat en dat hij daar Beatles-films heeft gezien. In het publiek klinkt herkenning, meerdere mensen herkennen zichzelf hierin. Daarna speelt de band verder, een fijn bluesgeluid gaat door de zaal. Helaas wordt er, als je midden in de zaal staat, veel gepraat en daardoor krijg je minder mee. Vooraan staan lukt echter niet meer, daar staan de diehard fans en door de zaal je voort bewegen lukt amper. Niet vreemd, want de band verkocht try-outs super snel uit en festivals willen de band graag boeken. Zeker een goede band die de verwachtingen van heerlijke blues waarmaakt.

Er staan zoveel bandjes in Assen tijdens de Bluesnight dat je lang niet alles kan zien/ In sommige cafés, zoals bij de Koppelpaarden, was het onmogelijk om binnen te komen. Al met al bruiste Assen weer als vanouds en was het gezellig in de binnenstad. We zijn nu al benieuwd naar de editie van 2016.