Zweet, spuug en confetti

Mad Sin en een Drentse nieuwe in Blanko

Anton Oortmann ,

JV Blanko in Emmen bood afgelopen vrijdag een vol programma: Magnified uit het zuiden van het land, de nieuwe Drentse act The Backyard Dogs en de legendarische Duitse psychobilly band Mad Sin.

Magnified

Magnified mag vanavond het spits afbijten in een al redelijk gevulde zaal. Een op Foo Fighters gestoelde band, met een fijne sound en best leuke nummers. Helaas spat het allemaal nog niet echt van het podium. Bij de afsluiter van de set, Breed - wat overigens een cover van Nirvana is - komt de band iets meer los. Al met al een leuke band die de ruigheid van de eigen muziek iets meer ten uitvoer mag brengen op het podium.

The Backyard Dogs

Daarna is het de beurt aan The Backyard Dogs. Een band die slechts drie weken geleden werd opgericht door zanger/gitarist Timothy van der Wel (o.a. Ricky Rehab), bassist Juan Kiers (o.a. Endemic, Guru’s Prohecy) en Reinie Hummel (o.a. The Schizo’s). Na vier repetities doen ze hun eerste optreden in Blanko. Een grote prestatie, die niet iedereen zou aandurven.

Ze beginnen de set met twee eigen nummers die lekker fris klinken. Een mix tussen seventies punk, rock ‘n roll en een vleugje Queens of the Stoneage. De nummers klinken nog niet helemaal af, maar dat is te verwachten na vier repetitiesessies. Na de eigen nummers komen twee covers van The Subways en The Ramones. De set wordt afgesloten met twee nummers van de The Schizo’s.

Timothy staat heerlijk zelfverzekerd op het podium. Het geheel klinkt al aardig strak. The Backyard Dogs is volgens ons een band die we zeker nog vaak langs gaan zien komen. Frontman Timothy en bassist Juan melden dat er binnenkort nog veel meer eigen werk komt.

Mad Sin

En dan is het de beurt aan Mad Sin. Deze legendarische psychobilly band uit Berlijn werd al in 1987 opgericht. En nu denk je misschien: wat is psychobilly in vredesnaam? Dit is een subgenre binnen de rockabilly, met een flinke lading punk en horror, terwijl het gaspedaal flink wordt ingetrapt. Eén van de bandleden is de Nederlandse Ramon Sitoci.

Fel van leer

De band trekt meteen fel van leer: veel spuug, zweet, confetti en perfect gekapte vetkuiven, terwijl de lichtgevende contrabas in de rondte vliegt. Het showmanschap spat ervan af. Soms is dit zo over the top dat het haast clownesk is, al is dat waarschijnlijk ook exact de bedoeling.

Muzikaal gezien zit het allemaal zeer goed en strak in elkaar. De band laat werkelijk nergens een steekje vallen en speelt een variatie van supersnelle psychobilly, tot redelijk rustige country/rockabilly en af en toe swingende surf. Ook speelden ze een zeer vermakelijke cover van I Shot The Sheriff van Bob Marley, maar dan in een psychobilly jasje. De band weet een groot deel van het publiek flink in beweging te krijgen. Bij de toegift komt er zelfs nog een mondharmonica bij, waarna de zanger een authentieke pruisische pickelhaube opzet en zijn grote, volgetattoeëerde buik showt aan het publiek. Al met al is het een topavond met kwalitatief goede muziek, waar Mad Sin mijlenver bovenuit springt.