Na een geslaagde pilot-editie vorig jaar, vindt op de derde maandagavond van september de tweede editie van PrinsjesNach plaats. Het is er de perfecte avond voor, droog en niet te koud. Op meer dan 20 locaties in de Haagse binnenstad wordt het publiek getrakteerd op optredens van diverse Haagse artiesten. Met americana, indiepop, jazz, singer-songwriter, Haagse beat, bluegrass en wereldmuziek is er voor ieder wat wils. En dus ging ook 3voor12 Den Haag naar het Hofkwartier en Noordeinde om getuige te zijn van deze leuke nieuwe Haagse traditie.

De diversiteit op straat valt meteen op. Jong en oud, Hagenees en Hagenaar, ze zijn allemaal aanwezig. Een deel is speciaal voor de muziek gekomen, een deel lijkt wat verrast te zijn door de drukte in hun stamkroeg op deze niet zo doodgewone maandagavond. Maar de sfeer is goed en bijzonder gemoedelijk, en hier en daar ontstaan spontane straatfeestjes bij de optredens van diverse Pop-Up Artiesten. 

Babette Zwinkels

Anan & Kinan

We beginnen rond half acht in De Oude Mol waar Babette Zwinkels verscholen tussen het borrelende publiek en begeleid door haar akoestische gitaar haar heldere stem laat horen. Ondertussen staan op het balkon bij Hotel des Indes Anan & Kinan eigenzinnig viool te spelen voor het sjieke publiek. Eigenlijk lijkt er overal waar we kijken wel iets te gebeuren. Voor de pui van een cafe brengt DUNN zijn composities ten gehore aan wat verbaasde voorbijgangers - het is misschien nog wat vroeg voor deze experimentele vorm van popmuziek. Tegelijkertijd trommelt La Maquina er op los aan de Hooikade en brengt Unstable Rosie hun poprock aan de man in een Ierse pub.

La Maquina

Unstable Rosie

We vervolgen onze weg door het centrum, waar de dranghekken die al klaar staan voor Prinsjesdag vanavond handig gebruikt worden als fietsrekken. Eenmaal bij Le Café belandt zien we dat een pianoduo zich midden op straat heeft geïnstalleerd. De muziek is niet altijd even goed te horen door de druk pratende kroeggangers, maar het is hoe dan ook een bijzonder aanzicht. Daarna zien we in de Waalse Kerk Varekamp, Goldbach & Van der Steen in actie, een energiek ensemble dat ons trakteert op een zinderende combinatie van jazz, spoken word & improvisatie, dat aan St Germain doet denken. In het Haags Pianohuis worden we vervolgens door de vriendelijke hosts helemaal tot achterin het pand begeleid waar in een moderne zaal Rembrandt Frerichs klassieke kamermuziek ten gehore brengt.

Rembrandt Frerichs

Noblesse

In ’t Hoekpandje is inmiddels het indierock-trio Noblesse begonnen. Ze spelen een intieme semi-akoestische set, met onder andere liedjes van hun laatste album Nine. De krachtige stem van zanger Amos Ben-Tal doet meteen denken aan het geluid van Placebo. Afsluitend nemen we ook nog even een kijkje bij Bona Fide Mistakes, die in het bomvolle Proeflokaal staan. Dit is een fijn bandje dat indie folksongs speelt. Hun eerste EP, getiteld Balderdash, kwam recentelijk uit. Ze hadden zich dit jaar ook opgegeven voor de Popronde, maar kwamen jammer genoeg niet door de selectie. Dit trio wil je echter in de gaten houden!

Om 23:00 houden de artiesten het voor gezien, maar voor wie de volgende ochtend vrij heeft genomen en nog even door wilt genieten is er nog een afterparty in de Zwarte Ruiter. Wat een heerlijke start van de week. PrinsjesNach bewijst zich met deze eerste 'echte' editie als een van-alle-markten-thuis-festival dat ook nog eens knus en laagdrempelig is.

Het formulier wordt geladen...