Podium aan Zee ligt aan de rand van Den Haag: een paar stappen verder en je ligt in de zee. Is dat waarom we er vaak bands vinden aan de rand van de mainstream? Vanavond een sterk poppunk affiche. Hoofdact is IVYVOX met support van Daytime Lingerie en After Elmer. Wij verwachten, en willen, leuke haakjes, strakke riffs, tekstuele knipogen en dat alles graag hard.

De krukken rond de diverse ronde tafels zijn goed gevuld. De altijd vrolijke bardame, doet ons denken aan Debbie Harry en Madonna in Desperately Seeking Susan, is er ook klaar voor. Diverse bandleden in de zaal. In de hoek een tafel gevuld met merch. Fijn dat er altijd stickers zijn! Mogen we hier even de terugkeer bepleiten van badges die je op je jack kunt naaien? Op het podium nog wat gefrommel met mic en instrumenten. De duim achter de mengtafel gaat omhoog. De vier heren van Daytime Lingerie knikken. We gaan los!

Daytime Lingerie

Daytime Lingerie trapt hard af en haalt de voet niet meer van het pedaal. Het repertoire ligt comfortabel tussen Wodan Boys en vroeg Black Flag: weinig haakjes, veel rechttoe en rechtaan, de gitaar vet, Amerikaans en afgesteld. Goed om het publiek uit het stof te blazen. Helaas, na het eerste nummer lijken de volgende nummers teveel op elkaar. Als het stof eraf is wreekt zich hier een gemis aan haakjes en ultieme power. Het is gewoon te plat en rommelig. Met poppunk werk je grofweg met drie schuiven: haakjes, power, performance en riffs. Daytime Lingerie zet eigenlijk enkel de strakke riff schuif vol open en laat de andere dicht.

Wellicht ligt het aan het gevecht met de uitversterking; dan horen we de zangers te hard, dan horen we ze amper. Pas als de geluidsman een aantal keer heen en weer loopt tussen zaal en mengpaneel, lijkt de balans in het Daytime Lingerie universum hersteld bij het één na laatste nummer; het nog onuitgebrachte ‘Race to the bottom’. Plots komt band wel samen; zowel in compositie als in het plezier waarmee wordt gespeeld. Je merkt het in hoe ze elkaars noten op- en aanvullen, in hoe ze meer diepte vinden. Melodie dient zich aan en zo zijn er nu wat voorzichtige pophaakjes. Alle drie de poppunk schuiven gaan nu open. De zaal slaat gelijk aan en reageert met het eerste volle applaus. De uitsmijter, de nieuwste release ‘Dead giveaway’, is van gelijke kwaliteit.

Afgaande van deze laatste nummers, lijkt Daytime Lingerie in een groeifase waarbij we fijne dingen gaan meemaken als deze groeicurve wordt volgehouden.  

Daytime Lingerie

Daytime Lingerie

After Elmer

After Elmer

After Elmer

De muziek van de Rotterdamse band belooft een goed live optreden. De drie Smit-broers, (Jaap, Pieter en Thomas) aangevuld met ritme gitarist Jasper Vellekoop, stralen in ieder geval een blijde poppunk vibe uit. Zanger en Bassist Jaap Smit, in kenmerkend blauw-wit gestreept shirt, heeft de basgitaar laag, net boven de knieën hangen. Een kekke look die het publiek zegt dat Jaap geen hoge noten gaat spelen want daar kom je niet bij op die manier. Een logische punkpop belofte.

De mannen gaan direct los met poppy haakjes, tempowisselingen, en driestemmige zang op het refrein. Mede dankzij de strakke, immer stuwende, drum van Thomas rollen we met veel plezier door ‘Just getting older’. After Elmer klinkt als vroeg The Cure, geproduceerd door de Dead Kennedys en gespeeld door Green Day. Zeker het indrukwekkende, anthem-achtige ‘When we break’ zet de Green Day hint sterk aan; met succes. Dit nummer verdient mee te worden gezongen door een volle tent op een festival. Het publiek, waaronder de IVYVOX leden, gaan goed los. Niet in het minst omdat zanger Jaap vanaf het begin opzwepend de interactie met de zaal aangaat. Zelfs het meisje aan de bar wordt in het zonnetje gezet.

After Elmer blijkt een goede band met een voorman die ergens voor staat: goede teksten, energie en lol. En zeker zo belangrijk, hij staat voor een van de strakste drummers die we in een lange tijd gehoord hebben.

‘NEON LIGHTS’ opent de set. Ook al ogen de vrouwelijke bandleden klein, ze vullen het podium met presentie en power. De drummer valt ook op: die is nieuw. Nou ja, nieuw; de 'invaldrummer' Dylan is inmiddels vaste drummer geworden. Ook valt op dat uitversterking niet alleen aan de man van de zaal ligt. IVYVOX klinkt gelijk perfect. De instrumenten zijn goed naast elkaar waar te nemen en cimbalen snijden niet door het trommelvlies. Deze band kent zichzelf, haar sound en is duidelijk stevig ingespeeld.

Als we een rode lijn zien vanavond, dan is het dat de bandjes vanavond steeds vrolijker klinken, op een energieke manier. Dat is bij IVYVOX niet enkel de muziek, het is ook de lach die op het gezicht van de drie dames lijkt gebeiteld. Het is niet vaak dat je zeker weet dat jij de band een plezier doet door te komen, maar hier wel. Zo aanstekelijk dat het gelijk wederzijds wordt.

Als we nog niet los waren, dan komen we dat wel met wat de band hun guilty pleasure noemt: ‘Teenage dirtbag’. Met het daarop volgende ‘sweet sixteen’ laat IVYVOX zien dat ze niet onderdoen voor die klassieker van Wheatus. Waarmee niet is gezegd dat de band geen eigen geluid heeft. Stel je een mix voor tussen Avril Lavigne (die jonge) en Anouk (zonder symfonieorkest). Die energie, die rauwheid, die soms, zoals bij Lavigne, bubblegum zoet kan zijn; dat is IVYVOX. We sluiten af met 'ASAP', een persoonlijke favoriet. Als wij invulling moeten geven op waar 'ASAP' op slaat, dan is het "hoe snel je deze band moet gaan kijken". Het duurt niet lang meer of ze hebben net wat minder tijd voor het Haagse live circuit. Nu IVYVOX genomineerd is voor de Grote Prijs van Nederland, durven we die stelling zeker aan!

IVYVOX

IVYVOX

IVYVOX

Geheim aan zee

Een goed opgebouwde avond, met poppunkbandjes van steeds hogere, meer ervaren kwaliteit. IVYVOX bewijst een kansrijke kandidaat te zijn voor de Grote Popprijs 2024. Grotere zalen dan Podium aan Zee wachten hen.

Podium Aan Zee is wellicht een geheime tip en het staat tegen stevige concurrentie elders in de stad op de zaterdag. Als dit soort affiches echter de standaard worden in de weekends, dan moet er iets gevonden gaan worden op al die fietsen die gestald moeten worden in de Keizerstraat.