De mannen van Flaire zijn terug van niet weggeweest. In juni kregen we namelijk nog Tragedie in de schoot geworpen. De EP toonde ambitie door niet te blijven hangen in wat werkte op voorgaande single 'Oog In Oog', maar door te pakken met compositie en tekst. Zet die groei door? 'Spannend'! Zo heet de nieuw single dus. En die is gewoon fijn.

'Spannend' is het product van dik 200 uur werk. De heren noemen het een "nieuwe retro sound met nu nog meer synthpop," De nieuwe sound kent zijn oorsprong in twee nieuwe keyboards van Yves, hoofd beats van Flaire: een Roland Juno 60 en een Yamaha DX-7. Deze klassiekers vormen het fundament waarop de synthesizermuziek uit de jaren tachtig is gebouwd. Yves ging er mee los en de rest is… Spannend! 

Toch is niet alles synth. De heren wilden de baslijn van de verse net iets meer diepte geven door deze in te laten spelen door de bassist van de band Dorpsstraat 3. Ook daar toont zich de groei van de mannen: net even langer over een hook en een verse nadenken. Contrasten, lagen, diepte en veel schaven. Yves legt keyboard riedel op keyboard riedel en toch klinkt het niet als een volgepropt liedje gemaakt door de fanaat die Yves wel degelijk is. Die lagen horen we terug in de zang. Een beetje echo, zich herhalende koortjes en overlays in het refrein. Als je goed luistert hoor je uit hoeveel puzzelstukjes dit nummer bestaat. 

Koorddans

Zanger Holty verwijst naar Earth Wind & Fire voor inspiratie. Als je bekend bent met de stem van zanger van die band Philip Bailey, dan begrijp dat mannen dus hoger in het register zingen op die ingehouden wijze die jaren 80 synthpop kenmerkt.  En dat doen ze echt lekker. De kenmerkende kwetsbaarheid die Flaire in hun teksten legt ('Tragedie', 'Ik Voel Me Kut') voert hier niet enkel de boventoon qua inhoud, maar ook in de zang. En toch wordt het niet kwijlerig of glijpop. 

Die koorddans zien we terug in de clip. Ook hier de referentie aan de opgewarmde jaren tachtig. Maar dan wel de vroege variant, met pakken en overhemden die meer disco dan glamrock uitstralen. Net dat beetje soft focus, de keyboards van Yves, en Holty en Max die zingen in microfoons die je enkel nog bij de kringloop vindt, maar "te gek" waren toen Erik de Zwart nog Countdown presenteerde. Knap staaltje werk met weinig middelen van de Flaire managers.  Naast managen namen zij voor de clip - met Jamal Bhoedjang -ook productie, concept en art-direction op zich. De jaren tachtig komen hier nog eens extra naar voren doordat Holty in de clip sprekend op Henk Westbroek van Het Goede Doel lijkt. 

Grote schoenen

Inderdaad, vol overtuiging trekt Flaire, bewust of onbewust, de lijn door van Nederpophelden Het Goede Doel ('Alles Geprobeerd') en Toontje Lager ('Stiekem Gedanst'). Dat zijn grote schoenen om te vullen, zeker. Hoe dan ook heeft Flaire met 'Spannend' die schoenen uit de kast getrokken, gepoetst, en aangedaan om erop te gaan dansen.