Het is Halloween. De perfecte avond voor The Depression Club om hun nieuwe EP vol donkere en duistere muziek te presenteren. Een medewerker van PAARD leest de regels voor en begeleidt ons naar onze plek. Het licht in de Grote Zaal gaat uit en een voice over begroet ons: “To all those who enjoy life, please leave the building. To those who cannot feel love, joy, hope or any type of happiness, welcome to The Depression Club.”

Ondanks dat we vandaag de release van de nieuwe EP ‘There’s Nothing Funny About Making People Laugh’ vieren, klinken de eerste noten die gespeeld worden niet nieuw. De band trapt af met een oude bekende: All My Enemies. We horen direct de invloeden van Queens of the Stone Age en Them Crooked Vultures, die vaker terugkomen bij The Depression Club. Als je je ogen dichtknijpt, lijkt bassist Nino zelfs een beetje op Josh Homme. Het optreden is een stuk statischer dan we van het melancholische viertal gewend zijn, maar daar heeft zanger Gijs een verklaring voor: “Ook wij mogen hier op het podium niet binnen 1,5 meter van elkaar komen”. De tijd dat Gijs zijn schouder uit de kom getrokken wordt terwijl hij in een moshpit springt in het Paardcafé lijkt opeens heel ver weg. Toch is het optreden strak en de energie in de zaal positief (of juist depressief?).

Het eerste nummer van de nieuwe EP dat ingezet wordt is Not Dead Yet. Op alle bankjes gaan de mobiele telefoons de lucht in om filmpjes te maken. Dat is toch wel het grootste voordeel aan die vaste plekken: wij hebben nog nooit zo’n goed uitzicht op het podium gehad! Of het nu is omdat Not Dead Yet ook als single is uitgebracht, of omdat het gewoon een heel catchy nummer is, weten we niet, maar het blijkt een publiekslieveling. Na Not Dead Yet wordt All Is Yours ingezet. Vanaf hier lijken de nummers steeds iets harder, rauwer en intenser te worden.

Op het podium staat vandaag een nieuwe mascotte: Kees. “Kees is er vandaag voor het eerst bij”, vertelt Gijs. Verder heeft Kees een weinig actieve rol in de set. Wel heeft hij net als de rest van de band netjes een pak aan. “Iemand heeft ooit bedacht dat wij pakken dragen op het podium, wat een kut idee”, aldus zanger Gijs die van de hitte zijn jasje uittrekt. Nu dat eruit is, is het tijd voor nog een oude bekende: You Are wordt ingezet.

“Wat krijgen we een lief applaus van jullie.”, zegt Gijs als het nummer afgelopen is en iedereen netjes zit te klappen. “Is weer eens wat anders dan een groep mensen die elkaar helemaal de tering in staan te beuken. Maar dit is ook leuk.”

Of Her And I wordt aangekondigd als een liefdesverhaaltje. Maar dan de rauwe variant, want erg lief is het liedje niet. Wel erg goed. De show wordt heerlijk melancholisch afgesloten met het laatste nummer van de EP: Thank God For The Sun. Een theatraal einde van de avond. Toch? Nee toch niet. Op verzoek van het publiek worden we getrakteerd op een toegift. Get Away From The Car geeft ons nog een paar minuten snoeiharde gitaren. Er wordt zelfs geheadbangd!

Het mag gezegd worden: The Depression Club heeft potentieel en is als het aan ons ligt nog lang niet uitgegroeid. De band staat professioneel op het podium, alsof ze nooit anders hebben gedaan. Zanger Gijs zijn uitbundige optreden staat mooi haaks op zijn licht ongemakkelijke, maar komische manier van verhalen vertellen tussen de nummers door. En die 500 platen die ze ingekocht hebben? Die verkopen ze ongetwijfeld binnen no-time zodra er weer meer gespeeld kan worden.

The Depression Club

There's nothing funny about making people laugh

Een dag na het optreden gaan we op bezoek bij de licht brakke Gijs en gitarist Brent om te kletsen over The Depression club, het nieuwe album en mannelijkheid: “Ja we mochten natuurlijk in PAARD niet drinken, maar na afloop hebben we wel een biertje opengetrokken.”

“Het album is al sinds maart klaar. We hebben hem toen helemaal online via Zoom met onze producer afgemaakt.”, vertelt Gijs. “Het voelt dus weird, maar wel supergoed dat we het eindelijk uit hebben kunnen brengen, om het af te sluiten.” Wegens corona werd de lancering van het album steeds uitgesteld, maar nu is het dan eindelijk zo ver. “Je raakt ook op een gegeven moment je focus kwijt. We zijn nu al een tijd bezig met het schrijven van nieuwe muziek, dus we hadden al een hele tijd deze set niet meer gespeeld. Toen we een week van tevoren hoorden dat deze show toch doorging, waren we even verdeeld over of we de show wel goed genoeg konden krijgen. Het waren Gijs en Eric (drummer, red.) die zeiden als we ons even kwaad maken, kunnen we dit wel straktrekken.”, vult Brent aan. Gijs vertelt: “Er was echt legitieme twijfel of we deze show wel moesten doen, het is toch 50 minuten aan muziek die je moet voorbereiden.” Gelukkig voor ons ging de show door en is er goed geoefend, want wij merkten er niets van.

“We zijn supertrots op het album en alle nummers die erop staan.”, aldus Gijs. Brent vult aan: “Het allereerste nummer dat we ooit hebben geschreven staat op deze plaat. Dat was Mushroom Dicks. Die is wel door 140 reïncarnaties heen gegaan voordat hij is geworden zoals hij nu is.” Dit nummer gaat over mannelijkheid, machogedrag en testosteron, vertelt de zanger: “Dat is een onderwerp dat voor mij heel interessant is, omdat ik mijzelf wel als man identificeer, maar ik ben geen macho man. Ik draag make-up en jurken, niet om een statement te maken, maar gewoon omdat ik dat leuk vind om te doen. Nino en Brent zijn daar heel anders in, dat zijn veel meer mannelijke mannen. Ik ben bij mij in de buurt wel eens in elkaar geslagen omdat ik make-up op had. Dus dit is een onderwerp dat echt nog heel erg leeft. Mensen snappen het gewoon niet.”

De nummers schrijven de bandleden met zijn vieren. “De meeste ideeën komen bij mij of Brent vandaan. Daarna schrijven we de nummers samen af” vertelt Gijs. “Wat opvalt, is dat Gijs en ik vaak twee ideeën hebben die je heel goed over elkaar heen kunt leggen. Dan speel ik iets en heeft hij nog ergens iets op de plank liggen dat daarbij past.” vult Brent aan. “Bij ons is het vaak zo dat als je een goed idee hebt, iedereen het erover eens is dat het een goed idee is, maar niet op de manier die jij voor ogen hebt. Dus als je bijvoorbeeld een leuke melodielijn bedacht denkt te hebben, zegt de rest ja dat is vet, maar niet als melodielijn. Dat moet je juist als onderliggend gebruiken en daar kunnen we iets overheen leggen.”, aldus Gijs. “Het is wel grappig hoe dat werkt. Ik speel in het begin van What Were You Saying nu bijvoorbeeld een slidepartij, maar eigenlijk zou het lijntje dat Gijs en Nino spelen de main riff zijn.”, aldus de gitarist.

Wat betreft de toekomst heeft het melancholische viertal grootse plannen. "We willen niet in het straatje 'oude rock' vallen. Dat vind ik persoonlijk gewoon niet zo tof. We willen moderner zijn en buiten de gebaande paden gaan. Daarom is Nino ook druk bezig met zijn bas synth en ik ben zelf ook steeds meer met synthesizers bezig naast het standaard gitaar spelen, dus daar kunnen we echt wel vette dingen mee doen." laat de frontman weten. Houd je dus goed vast, want we gaan nog veel meer horen van de gezelligste club van Nederland.

The Depression Club

Nu we toch even de aandacht hebben:

De redactie van 3voor12 Den Haag – hét online platform voor muziek uit Den Haag – breidt uit en is op zoek naar nieuw talent. Er is plek voor o.a (aspirant) journalisten, fotografen, interviewers, social media-redacteuren, planners, coördinatoren, filmers, radiomakers. Kortom: iedereen die vrijwillig een media-steentje bij wil dragen aan de Haagse muziekscene is welkom.

De eerste stappen van je (muziek-)journalistieke carrière zetten? Ervaring opdoen tijdens je studie? Altijd al willen schrijven voor een publiek? Op zoek naar een nieuwe uitdaging of hobby? Gewoon interesse? Stuur een mailtje naar vacature@3voor12denhaag.nl of kijk voor meer informatie op deze pagina