Als een ware geluidsfreak continu op zoek naar nieuwe geluiden, laat Zoe Reddy zich inspireren tot het creëren van geluidsgolven die niet alleen hoorbaar, maar ook voelbaar en zichtbaar zijn. Een goed uitgedacht concept waaruit haar eerste soloplaat ‘Wavelength’ is ontstaan. Ondanks dat de album releaseshow verplaatst moest worden van The Grey Space naar vanachter de webcam, heeft de experimentele zangeres haar bezoekers getrakteerd op een unieke ervaring. Door haar achtergrond in performance art, bestaat de plaat uit veel meer dan alleen muziek: in combinatie met het artwork, de performance, de video’s en de kostuums krijgt het elektronische geluid een extra dimensie.

"Ik maak hier voor mezelf graag een uitdaging van"

Op 28 maart zou Zoe Reddy haar debuut-soloplaat presenteren in The Grey Space met een show waarin muziek, dans en video samensmelten tot een unieke ervaring. Helaas was daar Corona en heeft de muzikante de album releaseshow moeten verplaatsen naar een livestream op 10 april. Zo konden de bezoekers toch nog genieten van een unieke ervaring. "Het was voor mij een mooie uitdaging. Ik had nog nooit zoiets gedaan. Ik vond het onwijs leuk om op die manier toch in contact te komen met de mensen." In de aanloop naar de show had de kunstenares zich verdiept in de mogelijkheden van visueel streamen. "Voor mijn muziek had dit een leuke toevoeging. Als ik op het podium sta, dan ben ik aan het zingen en bewegen, maar kan het publiek niet zien wat op de laptop gebeurt. Met het streamen kon ik deze visuele beelden wel aan de kijkers laten zien."

Bij het luisteren van Wavelength lukt het ons niet om de muziek van Zoe Reddy in een bepaald genre te plaatsen. "Ik ben daar zelf plat in. Ik noem het elektronische muziek met zang." De zangeres voegt daaraan toe dat het maken van haar muziek bovenal experimenteel is. "Ik maak hier voor mezelf graag een uitdaging van, door te experimenteren met geluid. Belangrijk hierbij is dat er een groove in zit." Over het zangelement vertelt Zoe: "Ik maak veel gebruik van mijn eigen stem. Een hoop dingen die je hoort op de plaat klinken als een synthesizer of een drum, maar worden toch echt gevormd door mijn stemgeluid."

Van jongs af aan heeft de muzikante, geboren in Ierland en opgegroeid in Australië, altijd interesse gehad in elektronische muziek, al begon Zoe als singer-songwriter met gitaar en zang. "Met mijn pa luisterde ik naar muziek van Brian Eno of David Bowie. Het voor die tijd experimentele geluid met synthesizers en drumcomputers vond ik heel interessant." In de loop der jaren is deze interesse langzaam uitgegroeid tot het daadwerkelijk maken van elektronische muziek, waarbij Zoe contact zocht met verschillende producers en goed om zich heen keek. "Den Haag is heel rijk aan elektronische muziek. Daar heb ik veel van kunnen leren. Uiteindelijk heb ik hieraan vanuit mijn verleden als singer-songwriter een eigen draai gegeven met het toevoegen van een melodie." Waarna de zangeres lachend opmerkt: "Je moet misschien wel goed luisteren om deze melodie te horen."

Geluidsgolf als kernconcept

Wavelength is gereleased op Antilounge Records en is zowel digitaal als op vinyl verkrijgbaar. De verschijning op vinyl is deels gefinancierd door Popradar. "Het album is ontstaan, omdat ik altijd een soloplaat heb willen uitbrengen. Nog geen jaar geleden heb ik EP MACHINE uitgebracht op het Engelse label Phantom Limb, en ik kreeg van hen de vraag wat ik nog meer heb." Op basis van een aantal schetsen is Zoe op zoek gegaan naar het concept voor de plaat. "Juist omdat mijn muziek experimenteel is, is het belangrijk om het hart te vinden. Ik wilde een plaat maken waarin ik mezelf uitdaag om mijn stem in combinatie met een geluidsgolf als kernconcept te gebruiken om dat vervolgens helemaal uit elkaar te halen." De muzikante noemt zichzelf een geluidsfreak. "Ik heb altijd opname apparatuur bij me. Geluiden op straat inspireren mij enorm. Er is constant muziek om je heen, constant melodieën en rhythm, je moet het alleen horen." Deze inspiratie heeft vervolgens geleid tot de titel van het album. "De geluidsgolven van de opnames heb ik bestudeerd, uit elkaar gehaald en opnieuw gebruikt. Zo is Wavelength ontstaan: een geluidsgolf dat naast hoorbaar ook voelbaar en zichtbaar is."

Het is voor Zoe heel belangrijk om haar achtergrond in performance art rondom de muziek een plek te geven. "Deze achtergrond gaat hand in hand met het maken van de muziek. Ik denk direct na over het artwork, wat ik aantrek en hoe ik op het podium beweeg." De zangeres vervolgt: "Wavelength is niet alleen de muziek, het is ook de performance, de foto’s, de kostuums en de video’s." Het kostuum op de platenhoes en de roze jurk in de videoclip van eerste single 'Self Entitled Man' zijn van een modeontwerpster in Amsterdam, Marlou Breuls, waarover de muzikante vertelt: "Ze zag me optreden in mijn rode pak, die ik droeg tijdens de MACHINE shows, en kwam na het optreden naar mij toe om te vragen of ik een creatie van haar zou willen dragen. Toen ik haar prachtige werk zag was het meteen ‘hell yes!’."

"Omdat ik niet steeds hetzelfde trucje wil uithalen, heb ik dit nummer in tweeën gesplitst en omgedraaid met als gevolg dat ik achterstevoren zing."

Zoe Reddy

Wavelength: een creatieve reis

Tot slot neemt Zoe Reddy ons mee op een reis door haar creatieve brein om het concept te verduidelijken met het ontstaan van drie tracks op de plaat.

"Wavelength, de titeltrack. In contrast met de nummers op de rest van de plaat, is dit de enige track zonder beat. Een kenmerk van mijn muziek is de super aanwezige kick. Deze vind ik heel mooi, maar heb ik bewust in de track weggelaten. Het nummer is ontstaan op basis van veel nieuwe fantastische informatie vanuit mijn pianolessen, waar ik onlangs mee was begonnen. Ik hoorde heel helder in mijn hoofd hoe de track zou moeten klinken, maar omdat het vrij minimaal is, moest elk element perfect zijn. Het was een heftige bevalling. De tekst gaat over iemand die jou echt begrijpt, op dezelfde golflengte zit, maar ook echt je muziek en je passie daarvoor begrijpt. Hoe mooi en krachtig dat is. Ik speel daarbij ook met de tekst. Het klinkt alsof ik zing: ‘You are on my side’, maar feitelijk zing ik: ‘You are on my sine’, wat een vorm is van een wavelength."

"Self Entitled Man, de eerste single. Deze track bevat veel samples op basis van opgenomen geluiden in Thailand. Ik krijg een warm jungle gevoel van deze geluiden. Daarom heeft de track ook een warme jungle vibe. De filmmakers van de bijbehorende videoclip, Gemma Barendse en Joël van Dooren, ken ik al een tijd. We hebben altijd iets samen willen doen. Met de split scan technieken, waardoor mijn bewegingen heel traag en vervaagd zijn, is de video erg experimenteel geworden. Dit nummer is een mooi voorbeeld van hoe ik in de opbouw te werk ga. De uiteindelijke track is de vierde of vijfde versie van zichzelf. Eerst maak ik het nummer af zonder deze af te mixen. Dan haal ik de track uit elkaar door samples uit de track te halen. Tot slot bouw ik van deze samples weer een nieuwe track. Het nummer gaat over hoe het soms voelt om een vrouw te zijn binnen de elektronische muziek. Ik merk soms dat mannen ongevraagd iets aan mij willen uitleggen, en dat waarschijnlijk niet zouden doen als ik een man was."

"Everything in Reverse, de volgende single. Deze track heeft de plaat bijna niet gehaald. Ik had de eerste versie best snel gemaakt. Ik vond deze versie in het begin echt fantastisch met de sleezy synth drive en de vele laagjes stem, maar op een gegeven moment dacht ik: 'Is dit niet gewoon supercheesy?' Toen heb ik de track aan mijn partner laten horen en hij vond dat ik hiermee echt door moest gaan. Gelukkig heb ik naar hem geluisterd. Met de duidelijke beat sample is dit het meest toegankelijke nummer op de plaat. Omdat ik niet steeds hetzelfde trucje wil uithalen wat structuur betreft, heb ik dit nummer in tweeën gesplitst en omgedraaid met als gevolg dat ik achterstevoren zing. Als ik de track live doe, dan zing ik natuurlijk niet achterstevoren, maar dan zing ik de woorden die je misschien hoort. Eind deze maand ga ik aankondigen hoe ik de videoclip bij deze single wil maken. Mijn idee is dat deze interactief wordt, dat online meegekeken kan worden bij de opname. Zo blijf ik ook in deze tijd doorgaan met experimenteren."

Nu we toch even de aandacht hebben:

De redactie van 3voor12 Den Haag – hét online platform voor muziek uit Den Haag – breidt uit en is op zoek naar nieuw talent. Er is plek voor o.a (aspirant) journalisten, fotografen, interviewers, social media-redacteuren, planners, coördinatoren, filmers, radiomakers. Kortom: iedereen die vrijwillig een media-steentje bij wil dragen aan de Haagse muziekscene is welkom.

De eerste stappen van je (muziek-)journalistieke carrière zetten? Ervaring opdoen tijdens je studie? Altijd al willen schrijven voor een publiek? Op zoek naar een nieuwe uitdaging of hobby? Gewoon interesse? Stuur een mailtje naar info@3voor12denhaag.nl of kijk voor meer informatie op deze pagina