Nederland heeft enorm veel festivals. Zoveel dat dezelfde muzikanten en artiesten overal opduiken, die heb je na twee keer wel weer gezien. Dan hebben speciale opvoeringen en unieke concepten een meerwaarde. Dat is het geval bij het Mondriaan Jazzfestival in Den Haag. Het concept in een notendop: "totaal nieuwe muziek, uitdagen van zowel artiesten als het publiek." Wij spraken met Artistiek directeur Mike Bindraban en gitarist Cory Wong (Vulfpeck).

Een vriendelijke stem klinkt aan de andere kant van de telefoon. Cory Wong zit in een café in Kopenhagen om met ons te praten. Op de achtergrond is rumoer te horen. De huidige tour is pas twee weken aan de gang, de muzikant heeft gisteravond een show gespeeld met zijn band in Kopenhagen. “Al onze shows zijn tot nu toe geweldig, goed publiek en geheel uitverkocht. Het voelt alsof de band een hoogtepunt heeft bereikt. We kijken erg uit om naar Nederland te gaan. Dit zal de eerste keer zijn dat ik mijn solo werk ten gehore kan brengen in Nederland. Ik neem een band mee die bestaat uit vrienden en kennissen van middelbare school, muzikanten waarmee ik al jaren samenspeel”.

Mondriaan Jazz staat dit jaar in het teken van vier supergroepen. Cory kan daarover meepraten: “Mijn supergroep is Fearless Flyers (Joe Dart, Nate Smith & Mark Lettieri). Dat voelt als mijn olympische team. Nate Smith is mijn favoriete drummer in de wereld. We deden onlangs een plaat en zullen binnenkort weer gaan opnemen. Het is gewoonweg geweldig om dit van de grond te zien komen. Het hele proces was geweldig, drie dagen in de studio en je leert elkaar dan pas kennen. Geweldig. De muziek is vergelijkbaar met Vulfpeck, het is net zo funky alleen sneller. Funk op olympisch niveau”.

"Dat voelt als mijn olympische team."

Mondriaan Jazz Poster 2018

Cory Wong heeft voor Mondriaan Jazz het één en ander voorbereid. “Ik neem een blazerssectie uit Nederland mee en muzikanten uit Den Haag. Die blazerssectie is voor de optredens in Den Haag, Rotterdam en Amsterdam. Het zal een multimedia show worden met een projector (denk aan de muziekvideo's van zijn eigen band en Vulfpeck). Daarnaast laat ik momenten over voor spontane improvisatie”.

De muziek is doordrenkt met funk, maar er zijn weldegelijk redenen te benoemen waarom de gitarist op zijn plek is bij Mondriaan Jazz. De Amerikaan licht toe: “Ik begon als jazzmuzikant, dat hoort bij mijn muzikale achtergrond. Je moet het zo zien: mijn hersenen staan voor de jazz en met mijn hart speel ik funk. Of eerder, met mijn hart speel ik op groove gebaseerde muziek. Ik denk dat jazz aansluit op de behoefte dat men graag hun favoriete artiesten live willen zien. Het is zo’n interactieve gemeenschap waar je ook daadwerkelijk moet kunnen spelen. Je kan (bij jazz) niet alsof doen. Dat gevoel vertaalt zich ook goed op het internet, wat tegenwoordig het medium is voor muziek.”

De manier waarop Cory vertelt komt gewogen en oprecht over. Maar opvallender is de manier waarmee Cory tegen problemen of kansen kijkt. Bij de vraag of er een samenwerking op het festival inzit horen we: "Ik ben niet door de organisatie gevraagd om een muzikale samenwerking aan te gaan, maar als ze dat willen zou ik dat graag willen doen. Zou tof zijn om met Nederlandse muzikanten te spelen bijvoorbeeld. Mocht er nog iets gebeuren op het festival dan zou ik met veel plezier samenwerken".

Wij kennen Cory als slaggitarist, maar was oorspronkelijk als bassist begonnen. Die keuze was beïnvloed door het feit dat de muzikant opgroeide met de Red Hot Chili Peppers en Primus. Maar wat belangrijker was: "ik wilde een band oprichten. Ik had twee vrienden die zeiden: ok, ik heb een drumstel. De ander zei: nou mijn vader heeft een basgitaar, alleen kan ik het niet spelen, dus je doet het er maar mee. Als je mij in de band wil hebben dan speel ik basgitaar. Dus toen heb ik een gitaar gekocht, geleerd om te spelen en tegelijkertijd basgitaar aan die vriend geleerd. Alleen maar om een band op te richten." Ik had een onnatuurlijke behoefte om in een band te spelen.

Wie is Cory Wong?

Speelde onder meer met Vulfpeck, The Fearless Flyers en werkte mee aan het Amerikaanse The Voice. Speelde onder meer samen met Gene Simmons, Questlove en Bootsy Collins.   

"Ik had een onnatuurlijke behoefte om in een band te spelen.”

Wij vermoeden dat diezelfde onnatuurlijke drang om te spelen hem op een paar bijna ongeloofwaardige situaties op het podium heeft gebracht. "Toen ik met Vulfpeck op Red Rocks optrad (een amfitheater in Denver, Colorado) was ik in de zevende hemel. Daar spelen had ik van tevoren al over gedroomd. Dat kwam dus uit. Het optreden was zo surrealistisch dat ik bijna een lichaamsuittreding ervaarde."

Er is meer: "Toen ik in Peru was om een plaat op te nemen. Een vriend was aanwezig en zei laten we naar het nabijgelegen dorp San Bartolo gaan (ten zuiden van Lima). Dus daar zouden we gaan surfen, relaxen en wat muziek opvoeren. Want die vriend heeft een pizzarestaurant waar tevens een podium in zat. Goed, dus wij zijn daar heen gegaan om op te treden en het werd een ongelooflijke ervaring. Alle inwoners van San Bartolo waren aanwezig om ons te zien spelen. Het was zo intiem en spontaan. We verzonnen van alles, de band speelde compleet synchroon. Dingen die we nooit hadden geoefend en eigenlijk uit het nergens leken te komen. Wij waren als het ware één geheel. Van alle grote optredens was dit toch wel mijn favoriet”.

"Wij waren als het ware één geheel.”

Het andere verhaal gaat als volgt: "een vriend van mij is de creatieve regisseur van Gene Simmons (Kiss). Ik was gevraagd om met Gene Simmons op te treden. Iedereen kent me als de funkgast, maar ik kan rocken! Dus er werd me het volgende gevraagd door Gene: ok, Cory tijdens het optreden moet je á la Chuck Berry op je hurken op één been zijn herkenbare move doen. En als jij de gitaarsolo doet, dan lopen we naar de catwalk in het midden van het podium en dan zal je op goed vertrouwen met je volledige gewicht op me moeten vallen. Dus hij laat mij letterlijk in zijn armen vallen terwijl ik gitaar aan het spelen ben. Dat is zo'n moment waarop je afvraagt: is dit echt of heb ik dit gedroomd?"

Een ander moment tijdens een optreden Minneapolis waar ik optrad met Chuck Leavell, die toen met de Rolling Stones optrad en die waren in de buurt. Dus drummer Charlie Watts speelde een paar nummers mee. En na een setpauze was daar nog een onverwachte gast: drummer Steve Smith (Journey). Een herinnering aan het feit dat de muziekbusiness een gek wezen is waar je niet weet wat hierna gaat komen."

"is dit echt of heb ik dit gedroomd?”

Maar waar komt het concept van Mondriaan Jazz vandaan? Naast Cory Wong spreken we met Mike Bindraban om wat toelichting te geven. “Het is ontstaan als voortzetting van State-X New Forms, waar de laatste jaren een progressieve jazzprogrammering aanwezig was. Mondriaan Jazz is als concept vorig jaar ontstaan, met het openingsconcert, waarbij het Canto Ostinato door vier Marimba’s werd gespeeld (door het Amsterdam Mallet Quartet) en Ravi Coltrane (zoon van John Coltrane) erop improviseerde. Dat was zeer bijzonder, zowel voor Coltrane als voor de familie van Ten Holt; er moest immers ook toestemming gegeven worden door familieleden van componist Simeon ten Holt ( die de Canto Ostinato heeft gecomponeerd)." 

"Je daagt de artiesten en het publiek uit. Het wordt een unieke ervaring die magie kan opleveren. Super spannend. Volgens sommigen kwam dat op het podium minder goed uit de verf, aangezien Ravi de “één” even kwijt was. Hierdoor was de improvisatiedrang minder en bleef Ravi vaak binnen de lijnen van de muzikale compositie. "Maar dat is juist het spannende van dit concept. Het lukt wel of het lukt niet." Duidelijke taal.

"aangezien Ravi de “één” even kwijt was."

Mondriaan Jazz 2017

Of het dit jaar wel bijzonder gaat worden blijft in het midden. Toch is de kans groot, want er zijn vier zogenoemde supergroepen bij elkaar gehaald voor een unieke ervaring. Daar komt bij dat Bindraban’s manier van verbanden leggen veelbelovend klinkt. "Bij Binkbeats hoor ik veel invloeden van Jaga Jazzist. Lars Hornveth, de man achter Jaga, blijkt een inspiratie te zijn van zowel Binkbeats als Niels Broos. Waarom zou je die twee dan niet samenbrengen."

Bindraban gaat verder: "Horntveth? Eric Vloeimans deed bijvoorbeeld nooit eerder iets met Indiaase muziek. Brooklyn Raga Massive bestaat uit muzikanten die deel uitmaken van Indiase diaspora in Amerika die jazz en Indiase klassieke muziek op een prachtige en unieke wijze samenbrengen. Die muziek van bijvoorbeeld John en Alice Coltrane vertalen zij naar het Indiaase klassieke idioom. Dit samenbrengen met het lyrische trompet geluid van Eric Vloeimans belooft een unieke ervaring te worden. Wat gaat er gebeuren? Bij drummers Marcus Gilmore en Makaya McCraven wilden wij ook dat spanningsveld opzoeken, om zo voor een uniek en (hopelijk) onvergetelijke reeks concerten te zorgen. Kortom, spannend voor het publiek en voor de muzikanten zelf. Op Mondriaan Jazz worden niet zomaar wat muzikanten bij elkaar gegooid. Dat heb ik in overleg met de muzikanten zelf gedaan. Maar ik ga ook een beetje af op mijn eigen oren en gut-feeling.

Mike sluitt het interview af met: "Het lijkt alsof we meer liefde krijgen uit het buitenland dan uit Nederland." Niet zo gek, want de volgende partijen gaan radio uitzendingen doen: de BBC3 en BBC6, NTR en een Amerikaanse partij WBGO. 

"Ik ga ook een beetje af op mijn eigen oren en gut-feeling. "

Op 13 oktober is het Mondriaan jazzfestival in het Paard. Het openingsconcert van pianist Shai Maestro met zijn trio is de dag ervoor in het Koorenhuis. Kaarten voor het festival en openingsconcert zijn hier verkrijgbaar.

Nog geen idee wat je kunt verwachten? Luister hieronder onze playlist om je alvast op te warmen.

Op 22 oktober geeft BINKBEATS (Niels Meliefste en Frank Wienk) een workshop in het kader van de Haagse Popweek. Tijdens de workshop (bij Studio Slagwek) "gaan ze et experiment met je aan en leren je hoe je nieuwe geluiden uit bijvoorbeeld je pedalen, effecten of samplepads kan halen." 

Aanmelden en tickets via deze link (DOEN!)

Nu we toch even je aandacht hebben:

De redactie van 3voor12 Den Haag – hét online platform voor muziek uit Den Haag – breidt uit en is op zoek naar nieuw talent. Er is plek voor o.a (aspirant) journalisten, fotografen, interviewers, social media-redacteuren, planners, coördinatoren, filmers, radiomakers. Kortom: iedereen die vrijwillig een media-steentje bij wil dragen aan de Haagse muziekscene is welkom.

De eerste stappen van je (muziek-)journalistieke carrière zetten? Ervaring opdoen tijdens je studie? Altijd al willen schrijven voor een publiek? Op zoek naar een nieuwe uitdaging of hobby? Gewoon interesse? Stuur een mailtje naar vacature@3voor12denhaag.nl