Geslaagde nieuwjaarsborrel De Kraaien op de Scheveningse Pier

Met Organisms, Cazz Major, Kraantje Pappie en Het Universumpje

Tekst: Koen Kleiberg | Foto's: Melvin Toemin ,

Vrijdagavond, 8 januari. Het is rustig op de Scheveningse boulevard. Afgezien van de grote banner die de entree van de Pier bedekt, zou je nergens aan kunnen zien dat deze twee dagen geleden is gekaapt door een grote groep Kraaien. Binnen is het echter gezellig en staat het vol met Kraaien-gerelateerd materiaal. ’s Middags was er al een Kraaienbingo en kon er op een open podium gejamd worden. Voor de stoerste vogels was er zelfs nog de mogelijkheid te bungyjumpen als Kraai.

Toch komen de meeste mensen vanavond overduidelijk voor het muzikale programma. Wanneer rockband Organisms als eerste het podium bovenin het vroegere Van der Valk-restaurant betreedt, is het dan ook nog erg rustig, bijna leeg zelfs. De band laat zich er echter niet door uit het veld slaan en speelt een harde, strakke set. Vooral nummers ‘Het ronkt’ en ‘Para op de after’ doen het goed en ondanks het weinige publiek is er hier en daar toch al wat beweging te bespeuren.

Ook tweede act Cazz Major moet het nog niet echt van zijn naamsbekendheid hebben. De rapper doet hard zijn best het publiek mee te krijgen maar slaagt hier niet helemaal in. Omdat hij in tegenstelling tot Organisms ook nog eens alleen op het podium staat maakt het het optreden een beetje awkward. Zijn nummers zijn helaas ook niet heel erg goed of uitermate feestelijk en lijken erg veel op elkaar, waardoor de feeststemming op de Pier tegen het einde van zijn optreden nog steeds niet gevonden is.

Dat verandert gelukkig compleet bij de show van Kraantje Pappie. Voor aanvang van de show van de Groningse rapper staat het lekker vol en het is dan ook duidelijk dat hij met De Kraaien de publiekstrekker van de avond is. Vanaf het begin gaat het goed los: Kraantje en zijn hypeman weten goed op het publiek in te spelen en met hits als ‘Barkeeper’, ‘Waar is Kraan?’ en het oh zo foute maar oh zo feestelijke ‘Feesttent’ gaat het dak eraf. Natuurlijk, aan alles is te merken dat Kraantje Pappie dezelfde show al honderden keren heeft gespeeld, inclusief ‘spontane’ grappen en dansjes, maar het wérkt wel. Om maar met de woorden van Kraantje zelf te spreken: “Fissa, fissa, fissa, fissa, fissa.”

Het Universumpje is vanavond ongetwijfeld de hardste act, en misschien ook wel de vreemdste, wat best een prestatie is als je bedenkt dat er hierna nog een grote groep gemaskerde, gevederde mannen het podium zal betreden. Vanaf Het Universumpjes eerste klanken doet het geheel meteen denken aan Queens of the Stone Age meets Spinvis. Strakke, snelle stoner met absurdistische teksten. Nummers als ‘Aanschouw de huizenhoge sprinkhaan’ en ‘Groene bananen’ zijn slechts enkele van de vele hoogtepuntjes in de set. Het Universumpje heeft er vanavond ongetwijfeld een hoop fans bijgekregen.

Dan, na drie dagen van Pierbezetting, is het dan eindelijk tijd voor het feestje waar iedereen voor gekomen is. De Kraaien mogen hun eigen nieuwjaarsborrel afsluiten en doen dat uitstekend. Zo in zo’n kleine, intieme zaal lijken de vogels veel beter tot hun recht te komen. De set is lekker gevarieerd, met een combinatie van oud en nieuw werk. Hoewel het hele feestje natuurlijk is georganiseerd ter promotie van het opkomende album en we dan ook erg benieuwd zijn naar de nummers hiervan, is het moeilijk een glimlach te onderdrukken wanneer klassiekers ‘Leggende gelden’, ‘Kroket’ en ‘De wout’ langskomen. De stuk of tien Kraaien (het kunnen er ook meer of minder zijn geweest gezien het grote aantal kraaienmaskers in de zaal) passen amper op het kleine podium maar dat verhoogt alleen maar de sfeer en het gevoel van exclusiviteit. In deze setting zullen we De Kraaien voorlopig niet snel meer meemaken, zeker als de aankomende clubtour even gladjes verloopt als de show van vanavond.