A Balladeer terug in het Paard van Troje A Balladeer terug in het Paard van Troje

Koning van de luisterliedjes brengt het publiek en zichzelf in trance

, Tekst: Megan Lloyd | Foto’s: Nienke Verhoef

A Balladeer terug in het Paard van Troje

Koning van de luisterliedjes brengt het publiek en zichzelf in trance

Tekst: Megan Lloyd | Foto’s: Nienke Verhoef ,

Op één van de eerste zaterdagavonden van het nieuwe culturele seizoen staat A Balladeer geprogrammeerd in de kleine zaal van het Paard van Troje. Wie het oeuvre van deze Amsterdamse band kent, kan de ingredienten zo opnoemen: luisterliedjes, veel vrouwen en waarschijnlijk een stroom aan tissues. Niks blijkt minder waar. Het publiek is opvallend mannelijk en op de eerste rij zijn geen groepen zwijmelende vrouwen te vinden. De clichés kunnen dus direct de prullenbak in. En het is meteen interessant.

De avond wordt geopend door de Rotterdamse Frank Rensen. Alhoewel het duidelijk is dat de singer-songwriter nog niet heel veel podiumervaring heeft, wat hij zelf benadrukt als hij aangeeft dat dit zijn grootste show ooit is, komt zijn enthousiasme wel oprecht over. De formule - zoete liefdesliedjes met een akoestische gitaar en stem waar een rauw randje aan zit - hebben we vaker gezien en gehoord. Desalniettemin is het een prima openingsact.

Als er één element miste in het voorprogramma, dan was dat energie. Als A Balladeer een kwartier later zonder aankondiging begint te spelen wordt dat meteen gecompenseerd. Met ‘A wolf at the door’ is iedereen weer wakker en wordt  duidelijk dat er vanavond genoeg geluid geproduceerd gaat worden om bij de les te kunnen blijven.

Wanneer ‘Trust fall’ wordt ingezet, heerst er verwarring. Zit zanger Marinus de Goederen in trance en is hij alles heel intens aan het ervaren of is hij gewoon high? De connectie met het publiek is in ieder geval ver te zoeken en laat de vraag open of dit een voorbode is voor de rest van de avond.

Tien jaar geleden kwam het debuutalbum van de band rondom De Goederen uit. Dat er al een decennium ervaring op het podium staat, is te merken. De set is goed opgebouwd met een soepele wisseling van rustige liedjes naar de wat steviger popsongs. Echte hits heeft A Balladeer nooit gehad – al staat ‘Swim with Sam’ al jaren in de Top 2000 –, en hits zijn misschien wel dat wat deze act nodig heeft. 

(red.- Door een misverstand tussen schrijver en eindredactie is er in eerste instantie een verkeerde zin in dit stuk terechtgekomen. Swim with sam is natuurlijk wel gespeeld. Echte hits werden op deze avond gemist. Excuses vanuit de eindredactie)

De singer-songwriter is de koning van de luisterliedjes. Of wellicht zijn het korte verhalen die toevallig in zangvorm worden voorgedragen. “Liefde gebaseerd op slechte mannen. Van die vrouwen die in een relatie zitten en alleen maar wegkijken, daar ben ik gefascineerd door” legt de zanger uit voordat ‘Mob wife’ wordt ingezet vanachter de piano.

A Balladeer live is een redelijke contradictie vergeleken met het studiomateriaal. Vanavond staat er in het Paard van Troje een stevige popact op het podium. De tissues konden achterwege worden gelaten. De cliché-liedjes waren aanwezig, maar werden op een goede manier gedoseerd. De ervaring van frontman Marinus zorgt uiteindelijk ook voor een goede interactie met het publiek – wat een opluchting is na het begin met ‘Trust fall'– waardoor het, ondanks het ontbreken van grote hits, toch een prima zaterdagavond wordt. 

nu op 3voor12