Haagse We Are Public campagne gestart tijdens Museumnacht

1000 leden gezocht om het platform in Den Haag op te richten

Redactie 3voor12 Den Haag ,

De campagne om 1.000 leden in Den Haag te vinden voor cultuurplatform We Are Public is succesvol van start gegaan tijdens de Museumnacht Den Haag. Wethouder Joris Wijsmuller werd als eerste lid van We Are Public Den Haag en ontving zijn pas op de Grote Markt. We Are Public is een non-profit organisatie die een nieuwe geldstroom creëert voor de culturele sector en nieuw publiek op de been brengt voor cultuur. De organisatie is al sinds 2014 succesvol actief in Amsterdam. Als er duizend leden geworven worden in Den Haag voor 12 december, start We Are Public officieel per 1 januari in Den Haag. De mensen die zich nu al aanmelden kunnen tot 1 januari gratis naar zo’n vijftig programma’s bij alle Haagse partners, waaronder Nederlands Dans Theater, Paard Van Troje en de Koninklijke Schouwburg.

Op verschillende locaties van de Museumnacht werd actief gezocht ‘cultuuroptimisten’, zoals We Are Public haar leden noemt. Op de Grote Markt werd middels een manifestatie onderzocht hoe cultuuroptimistisch Den Haag is en wethouder Wijsmuller ontving de eerste Haagse We Are Public pas en sprak vol lof over het platform: "Den Haag is een fantastische cultuurstad waar van alles gebeurd, zoveel dat heel veel mensen eigenlijk niet eens weten wat er precies gebeurd. Men weet dat er veel voorstellingen zijn, maar er zijn nog zoveel dingen te ontdekken in Den Haag. Het is fantastisch dat we nu met We Are Public de poort naar kunst en cultuur nog groter en aantrekkelijker gaan maken. "Via de website kunnen leden zich aanmelden en is op een teller te zien hoeveel optimisten zich al hebben aangesloten. In totaal zal er 45 dagen campagne worden gevoerd om het benodigde aantal leden te halen.

We Are Public heeft al ruim vijftig partners in Den Haag die allemaal de deuren wijd open hebben gezet voor leden van We Are Public. Onder de partners zijn onder andere Residentie Orkest, Theater aan het Spui, Nationale Toneel en REWIRE. Een redactie van achtien Haagse cultuurprofessonials maakte de selectie van de cultuurprogramma’s, en zal dat vanaf januari blijven doen als genoeg leden zich aanmelden.

Door lid te zijn van We Are Public steunen leden financieel de culturele sector, inkomsten uit de lidmaatschappen komen ten goede aan culturele instellingen en makers. In ruil krijgen leden gratis toegang tot zo’n 50 programma’s per maand. Leden die zich aanmelden krijgen tot 1 januari een gratis lidmaatschap waarmee ze een pilotprogramma van ruim 50 concerten, exposities, voorstellingen en films in de stad kunnen bezoeken.

We Are Public werd twee jaar geleden in Amsterdam door culturele ondernemers Leon Caren en Bas Morsch opgezet met als doel om, na de bezuinigingen op cultuur, het tij te keren. Ze wilden een community vormen van culturele avonturiers en een nieuw zakelijk model voor de culturele sector ontwikkelen dat inkomsten en publiek genereert.

Het resultaat na twee jaar in Amsterdam: 52.000 nieuwe cultuurbezoeken die gezamenlijk 450.000 euro hebben opgeleverd voor cultuur. De organisatie heeft de ambitie om de komende jaren uit te groeien tot een landelijk platform. Leden kunnen straks niet alleen in hun eigen stad maar door het hele land naar programma’s die door We Are Public geselecteerd zijn.