Ongetemd 2016 in het Paard van Troje

Herkansing voor oppermachtig The Deaf

Tekst: Koen Kleiberg | Foto's: Jan Louis van den Oever ,

Het zijn stormachtige tijden voor de feesten van het Scheveningse surfmerk Ongetemd. Op zaterdag 1 oktober vond naar verluidt alweer de 16e(!) editie van Ongetemd in het Paard van Troje plaats. Waar de feesten tot een paar jaar geleden nog halfjaarlijks werden georganiseerd werden en garant stonden voor een uitverkocht Paard waarbij alles mocht en kon, wisten de laatste twee edities (alweer één en tweeënhalf jaar geleden) een stuk minder publiek te trekken en werd die echte Ongetemd-sfeer nooit bereikt. Weten de surfers vanavond het tij te keren?

Terwijl de eerste feestgangers langzaamaan de grote zaal van het Paard van Troje binnendruppelen, wordt ter ere van het tienjarig bestaan van Ongetemd op het scherm achter het podium de film 'Ongetemd' uit 2006 vertoond, een film over – uiteraard – surfen. Korte interviews met Scheveningse surfers worden afgewisseld met beelden van diezelfde surfers op golven op diverse plekken in de wereld.

Nadat DJ Friss, die vanavond de verschillende acts 'aan elkaar draait', zijn eerste set heeft voltooid, betreedt de eerste band van de avond het podium. Het oorspronkelijk uit Duitsland afkomstige Die Freedes is een onbekende voor het publiek, maar dat heeft zo zijn voordelen: de band blijkt met zijn strak gespeelde mix van funk, soul en psychedelica (inclusief dwarsfluit!) een uitstekende opener en de feestsfeer zit er dan ook al snel in. Het enthousiasme van de goedlachse drummer werkt erg aanstekelijk. Als Die Freedes na een (vanwege het uitgelopen tijdschema) iets ingekorte set rond middernacht het podium verlaat, is het zestal dan ook ongetwijfeld weer wat fans rijker.

De laatste keer dat The Deaf op Ongetemd stond, liep de avond voor een enkele stagediver slecht af. Nu, vierenhalf jaar later, mag de Haagse band dan eindelijk revanche komen nemen voor die onafgemaakte set van toen. Stagedivers zijn vanavond nog niet gesignaleerd (en die gaan er ook niet komen, want de zaal is wederom bij lange na niet uitverkocht), dus dat heeft de band al met zich mee. Vanaf opener 'Go Loose Yourself' gaat het los. The Deaf is duidelijk de publiekstrekker van deze editie van Ongetemd: het gehele optreden is er vlak voor de podium een flinke moshpit te vinden. De band speelt strak en raast als een tsunami door zijn set heen, waarin uiteraard alle hitjes zitten verwerkt maar we gelukkig ook nog een aantal keer verrast worden. Zo spelen Spike en de zijnen niet alleen een cover van Iggy Pop & The Stooges, maar krijgt het publiek ook nog eens een nieuw, onuitgebracht nummer te horen. Als kers op de taart sluit het viertal af met 'Blitzkrieg Bop' van de Ramones, waarbij toetsenist Mau in Joey Ramone-pose de leadzang op zich neemt.

Het is jammer dat een deel van het publiek na de show van The Deaf het Paard verlaat, want de Rage Against the Machine Tribute blijkt het hoogtepunt van de avond. De Haagse ‘supergroep’, bestaand uit o.a. leden van Supra Naturals en Soul Sister Dance Revolution, zou eind vorig jaar maar één keer optreden in de Zwarte Ruiter, gewoon als uit de hand gelopen grap. Maar die succesvolle show kreeg in mei al een vervolg in de kleine zaal van het Paard tijdens Sniester, en vanavond staat de band bij zijn derde optreden al in de grote zaal. Niet slecht. Er is te horen dat dr vier heren in de tussentijd nog flink hebben geoefend: de schoonheidsfoutjes van de twee eerdere shows zijn er uit en qua sound komt de band nu echt akelig dicht bij het origineel. In zo’n drie kwartier komen alle grote hits (waaronder natuurlijk ‘Killing in the Name’) voorbij en in de zaal gaat het helemaal los. We kunnen ons dan ook makkelijk voorstellen hoe groot de chaos in een uitverkochte zaal zou zijn geweest.

Jam de la Crème mag dit jaar dan zijn laatste editie hebben beleefd, voorlopig is het met de jamsessies in Den Haag nog niet voorbij. Zo is de laatste act van de vanavond een jamsessie onder de noemer ‘Ongejamd’. De spontane samenwerking tussen muzikanten van onder meer de klassieke ‘Ongetemd-bands’ Piñata, Splendid en De Kraaien blijkt best een aardige en smaakt naar meer. Het late tijdstip (het is alweer zo’n half 4 ’s nachts) lijkt inmiddels echter de meeste toeschouwers te hebben verjaagd.

Ongetemd lijkt na de matige editie van 2014 langzaamaan op de goede weg terug te zijn, maar net als vorig jaar blijkt ook nu weer de lang niet uitverkochte zaal de grootste spelbreker. De sfeer was vanavond gewoon goed zoals vanouds, maar misschien is, zoals iemand in het publiek terecht opmerkt, een Ongetemd in de kleine zaal in plaats van de grote nog helemaal niet zo’n slecht idee.