WOOT keert terug op het podium bij Club 3voor12 Den Haag WOOT keert terug op het podium bij Club 3voor12 Den Haag

“Fuck it! We hebben allemaal leuke liedjes”

, Marco Vlot

WOOT keert terug op het podium bij Club 3voor12 Den Haag

“Fuck it! We hebben allemaal leuke liedjes”

Marco Vlot ,

Het is een gezellig rommeltje in de studio van WOOT. Her en der staan en liggen gitaren, keyboards, trommels, blaasinstrumenten, keytars en nog veel meer. “Het meeste wat hier ligt is ooit gebruikt in nummers. Behalve die trombone. Ik weet niet waarom iemand die ooit heeft gekocht.” Vandaag legt zanger/gitarist Tobias Wolring de laatste hand aan alle geluiden en effecten die WOOT gaat gebruiken voor het optreden bij Club 3voor12. Met de nieuwe single ‘Forever 27’ die afgelopen donderdag uitkwam, EP ‘Juno’ die donderdag 17 november uitkomt en natuurlijk het optreden zelf gebeurt er na een turbulente periode weer van alles met WOOT.

Tobias zit achter het grote bureau in de studio en laat wat nummers van de nieuwe EP horen. Het elektronische geluid waar WOOT vorig jaar met single ‘Don’t You’ mee kwam is nog steeds volop aanwezig. Maar dan horen we een saxofoonsolo die niet had misstaan in een nummer van Spandau Ballet. “Wieger (Hoogendorp, red) en ik waren bezig met een nummer en we hadden gewoon zin in een jaren ‘80 saxofoonsolo. Wieger speelt in de band van Caro Emerald, dus hij vroeg David Temple, die daar ook in speelt. Het kwam eigenlijk omdat het nummer waar we hem voor wilden, ‘Forever 27’, over al die artiesten gaat die op hun 27e zelfmoord hebben gepleegd. David zat ook bij Amy Winehouse in de band, dus er was die connectie. Uiteindelijk zit hij niet in ‘Forever 27’, maar wel in ‘All Night Long’. Zo gaat dat."

Voor mensen die Woot kenden ten tijde van het winnen van de Grote Prijs van Nederland en het album dat volgde, ‘Son of A’, kwam ‘Don’t You’ wel als een verrassing. Waar kwam die muzikale ommezwaai vandaan? “We hadden de Grote Prijs gewonnen en hebben toen nog ‘Son of A’ met Bart Schatteleijn gemaakt. Dat was nog heel erg dat 70’s rock ding waar we best wel goed in zijn, of waren, maar we beseften dat zo veel bandjes dat doen en er misschien beter in zijn. Er gebeurde eigenlijk niet veel mee.” Het werd dus tijd voor een nieuw geluid. “We ontmoetten Wieger. Hij vond dat we een vette sound hadden, maar dat het meer naar het nu gebracht kon worden. Dus de dingen van de jaren ‘60 pakken en de dingen van de 80’s en dan een soort van hippe nieuwe sound er aan toevoegen. Daar geloofden wij wel in.”

Toch duurde het drie jaar voordat ‘Don’t You’ uitkwam. “Het was zo’n verschil met wat we eerst deden dat we alleen maar ruzie hadden, maar we vonden het wel een vet liedje. Het was een lange weg om het nieuwe geluid te ontdekken. Vroeger zaten we vooral met gitaartjes, en nu zijn we wel echt een behoorlijke synthesizerband, met elektronische drums enzo, en dat is best een grote verandering voor een bandje dat begon met vrienden in de brugklas.”

Is het dan nog wel WOOT? “We hadden misschien de naam wel moeten veranderen, bedachten we later, maar dan laat je echt alles los. De naam was nog het enige wat we hadden van vroeger. Het is wel bijzonder. We kennen elkaar vanaf groep 7. Natuurlijk, je bent vrienden met ups en downs, maar we wilden dat nog wel vasthouden. Dan blijft het nog wel dat WOOT van de vrienden van vroeger. Dat is wel belangrijk in bandjes met vrienden.”

Met het nieuwe geluid tekende WOOT bij een grote platenmaatschappij, namelijk Grandmono, het label van Caro Emerald. ‘Don’t You’ deed het redelijk op de Nederlandse radio, maar daarna hoorden we weer een tijd niets van WOOT. “We hadden een dik platencontract. Er werd veel geld tegen van alles aangesmeten, maar ‘Don’t you’ is nooit echt doorgeslagen tot een hit. De platenmaatschappij geloofde wel dat het een wereldhit zou kunnen worden. Maar dat is er helaas niet van gekomen. Uiteindelijk hebben we besloten om het verder zelf te doen. We hebben nu een ander platenlabel, BABARA records, en die hebben het netjes overgenomen. Het is ok, we zijn even goede vrienden, maar het was een teleurstelling voor iedereen dat het niet een soort wereldhit werd.”

Of een plaat een hit wordt is altijd moeilijk te voorspellen, hoe goed de kaarten ook liggen. “We waren vorig jaar Serious Talent. Dat telt al niet meer. Het is jammer. Alles lag precies goed op dat moment. Als we toen hadden kunnen doorpakken was het een ander verhaal geweest. De liedjes waren nog niet af en nog niet goed genoeg. We waren zo gefocust op ‘Don’t You’ dat de rest er een beetje naast lag. We hadden alles op rood ingezet zeg maar. Het was ook wel tof, maar als het dan net niet doet wat je wil, dan is opeens alles niet zo goed. We hadden gewoon niet dat liedje moeten uitbrengen tot alles af was. Je leert ervan.”

Wat heeft Tobias nog meer geleerd van dit avontuur? “Het is best een heftige wereld. Druk en best zwaar en je moet echt wel leren om dat goed aan te pakken. De media is best wel makkelijk. Je hoeft maar een keer vals te zingen en het is klaar. Ik had best wel een slechte Giel performance. Het was gewoon vals. Luister je wel eens naar de top 50? Dat is echt niet te zingen. Het zijn allemaal geautotunede dingen. Ik ging dat vol goede moed proberen, maar ik had een veel makkelijker liedje moeten kiezen. ‘Don’t You’ ging supergoed, maar dat andere liedje helaas niet.”

Maar nu is er een nieuwe single, EP en het eerste optreden in lange tijd. “We zijn zeker wel een tijdje teleurgesteld geweest omdat het niet is gelukt. Het was wel heftig, zo van gaan we door of niet. Het was allemaal even moeilijk, maar toen hadden Wieger en ik zo iets van fuck it! We hebben allemaal leuke liedjes. De platenmaatschappij (Grandmono) vond het net niet hitsingles, maar dat hoeft toch niet altijd? Toen zijn we het zelf allemaal gaan uitwerken en werd het allemaal veel vetter dan het eerst was. Misschien was het inderdaad nog niet zo tof. Er zat zo’n zware druk op dat het niet meer lukte. Dan zit je wat te doen en roept er iemand over jouw schouder ‘is het al af?’. Dat werkt niet.”

“Ik ben nu heel hard bezig met de liveset, met alle geluidjes. Dat is zo’n gedoe want als iemand op zo’n ding drukt moet dat worden gemixt en gerenderd en dan werkt het de eerste 10 keer niet. Het is heel veel troubleshooting. Dat is eigenlijk het minst leuke, maar als het dan weer werkt is het wel chill. Ik ben eigenlijk al drie weken bezig met de show voor het Paardcafé. Maar dat is goed, want het is een goede try out voor ons om weer eens te gaan spelen. We hebben nog steeds Agents After All, een groot boekingskantoor, en die zijn nog steeds enthousiast. Die komen even kijken en zijn ook benieuwd naar of de EP gaat aanslaan.” Ook ziet Tobias buiten Nederland nog kansen liggen. “Mensen in Engeland staan echt te trappelen. ‘Don’t You’ is daar nog niet uitgebracht, dus we willen het gewoon nog eens proberen, maar dan niet in Nederland. Er zijn nog genoeg plekken, en we geloven wel echt nu met dat plaatje dat het nog wel wat kan gaan doen ergens. Dat zou wel vet zijn.”

WOOT staat op zaterdag 19 november om 22:30 uur op Club 3voor12 Den Haag. Samen met de Haagse bands Niko en Laura Palmer. 

Nu op 3voor12