Nouri Mint Seymali, Little Raven, Crossing Border, vrijdag 4 november 2016
CB16: Noura Mint Seymali
Nu al een hoogtepunt
De Mauritaanse Noura Mint Seymali wordt in het buitenland al geroemd en geprezen. Op de eerste avond van het Crossing Border festival mag zij ook het Haagse publiek bespelen. Met het nieuwe album 'Arbina' op zak wordt de kleine zaal van het Paard van Troje getrakteerd op een waar spektakel.
HET CONCERT
DE ACT
Met een traditionele ardin in de hand weet Noura Mint Seymali direct de aandacht van het publiek naar zich toe te trekken. Het instrument, uitsluitend gemaakt voor vrouwen, wordt alleen in het begin gebruikt. Vol zelfvertrouwen wordt het hele podium bewandeld door deze imposante vrouw met een dijk van een stem. Haar begeleidende band blijkt de kers op de taart. Stuk voor stuk uitstekende muzikanten met een aanstekelijk enthousiasme.
HET NUMMER
'Tzenni' wordt ingezet als laatste nummer. 45 minuten lang heeft het publiek de heupen gewiegd en genoten, maar dit nummer lijkt alles te overtreffen. Alle muzikanten krijgen een moment om te laten zien wat ze solo kunnen, wat weer hartelijk door het publiek wordt ontvangen. Eindigen op een hoogtepunt, dat zien we graag.
HET MOMENT
De hele set is één groot hoogtepunt waar je bij wilt zijn. De gitarist, echtgenoot van de zangeres, kijkt 45 minuten lang vol liefde en trots naar zijn vrouw, maar weet ook zelf indruk te maken met zijn laid-back manier van spelen. Meerdere malen wordt het publiek gevraagd mee te zingen, waar Bella Hay op de eerste rij, maar al te graag aan mee doet.
HET PUBLIEK
Waar het publiek een uur eerder bij Sarah Neufeld grotendeels weg liep, wordt het bij Noura steeds drukker. Iedereen lijkt te willen ervaren wat er in de kleine zaal aan de hand is. Er wordt heel veel gedanst en alle gezichten zijn vol bewondering naar het podium gericht.
HET OORDEEL
Aan het begin van de eerste avond van het Crossing Border is het eerste hoogtepunt een feit. De interactie met het publiek, de muzikaliteit, de opbouw van de set, de ene hoogtepunt volgt het andere op. Je hoeft de tekst niet te begrijpen om hem te kunnen voelen. De set was ‘helaas’ maar 45 minuten, maar had best nog een uur langer door mogen gaan.