Sascha & The Sharp Five geeft een pittige presentatie

Funky groove jazz of groovy jazz funk?

Britte Doensen | Foto’s: Manon Raman ,

Op zaterdag 27 september was het aan de Haagse band Sascha & the Sharp Five om haar eerste officiële EP ‘Sharpened’ aan het publiek te showen in de lokale SuperMarkt. Een EP met vijf kersverse nummers die door de band zelf als ‘’funky groove-jazz with a bad-ass attitude’’ worden beschreven.

Over die beschrijving valt echter nog enigszins te twisten. Of het nu funky groove-jazz, jazzy funk-groove of misschien zelfs wel groovy jazz funk was, deze gasten weten iedereen op de dansvloer te krijgen met hun explosieve performance. Qua stijl sluiten de bands in het voorprogramma niet direct aan, maar qua sfeer des te meer. Paul Instance & The Magic Mumble Jumble geeft de avond een boost door middel van een flinke dosis liefde, waar Medicine Jet het publiek opwarmt met zijn retestrakke sound.

Sascha & The Sharp Five kan aan zijn show beginnen voor een reeds opgewarmd publiek. De interactie tussen de zes mannen is onmiskenbaar aanwezig en werkelijk prachtig om te zien. De muzikanten staan vol passie en zelfvertrouwen op het podium en hebben klaarblijkelijk nul moeite om het publiek mee te krijgen in hun enthousiasme. Het podium vormt een speelgrond voor gevarieerde klanken met een dansbare toon. De instrumenten worden behendig betast en produceren een sound die de heupen van het publiek dwingt tot wat soepele pasjes, variërend van subtiel tot extreem uitbundig. Iedere liefhebber van virtuositeit is hier aan het juiste adres.

De performance wordt afgesloten met het tien minuten durende nummer ‘Tequila’. De bandleden roepen het woord - de enige vocalen van het hele optreden - meermaals door de microfoon, en het publiek zingt mee. Met de laatste kreet komt de show aan zijn einde. En dat is jammer, want daar was het publiek nog niet aan toe.

De EP bevat vijf nummers die stuk voor stuk bestaan uit funky grooves waar het onmogelijk is niet op te dansen. Afgelopen maandag hebben de bandleden nog aan het project lopen klussen in de studio en vier dagen later staan ze, met EP op zak, op het podium in Den Haag. Dan kun je wel zeggen dat de nummers vers uit de oven komen. En het smaakt naar meer. Met het uitbrengen van deze EP staat de band aan het begin van wat gerust een veelbelovende carrière genoemd mag worden. Het is alleen maar te hopen dat Nederland nog grotere podia voor deze zes mannen in petto heeft, want deze gasten weten waar ze mee bezig zijn. Voor zowel de EP als de avond in zijn geheel geldt hetzelfde; een waanzinnig samenspel van goede muzikanten waar best op gefeest mag worden. Dus… Tequila!