Team SoundLive: “Je wil toch meteen kunnen zien wat er vanavond te doen is?”

Haags initiatief voorziet in een behoefte

Martin de Kruijter en Robin Stroop | Foto's: Moos Wolfs ,

Haagse initiatieven, daar kunnen er niet genoeg van zijn. Van goede Haagse initiatieven al helemaal niet natuurlijk, en wanneer ze dan ook nog eens gericht zijn op muziek is het pas écht ‘aan’! Op 1 september jl. is SoundLive.nl de wereld in gelanceerd en met alles wat nog op stapel staat zal het creatieve team achter de website een hoop mensen blij gaan maken.

“Great minds think alike”, zo ook in dit geval. Het viertal Haagse natives Nikkie Freeke, Danny de Graaf, Joris van Willigen en Bas Bergamin kent elkaar al een hele tijd en medio 2013 merkten ze min of meer onafhankelijk van elkaar dat ze tegen hetzelfde probleem waren aangelopen: “We hadden op een dag zin om iets te doen, in de buurt. Een bandje bekijken, zoiets. Maar we konden met geen mogelijkheid een overzicht krijgen van wat er dan zoal speelde die avond.” Een zaadje was geplant.  

Ook na een uitgebreide online zoektocht kwam Bas tot de conclusie dat er niets bestond wat aan de vereisten voldeed. “Het is allemaal wel te vinden, maar het staat volledig verspreid over het internet. Events op Facebook, aankondigen op Bands In Town, meldingen op eigen websites, enzovoort. Voor lokale events bestond vroeger de Haagenda, maar die is opgedoekt. Dus wij dachten, hoe mooi zou het zijn wanneer al deze informatie op één plek te vinden is!?” Een plan werd gemaakt.

Nikkie en Bas zijn getraind als muzikanten die daarnaast toevallig ook ondernemers zijn geworden. Het bouwen van websites is echter niet iets dat je leert op het conservatorium. “Maar gelukkig is dat toevallig wel de specialiteit van Joris. Tijdens de ontwikkeling van de site bedachten we ons nog dat het heel gaaf zou zijn om ook een app te maken, en laat dat nu net zijn waar Danny zijn beroep van heeft gemaakt.” Aldus is SoundLive geboren. 

Inmiddels is de ontwikkeling van de app zo vergevorderd dat er een definitieve releasedatum gesteld is: “23 september wordt de app vrijgegeven en dit is een keiharde deadline. We hebben deze datum namelijk voor een schriftelijk interview aan een magazine doorgegeven en hebben nu natuurlijk geen andere mogelijkheid meer dan ons aan die deadline te houden, haha. Maar geen probleem hoor, dat redden we prima.”

De visie en strategie achter SoundLive klinken logisch. “De bezoeker staat centraal, en daarmee bedoelen we niet per sé de bezoeker van onze website, maar veel eerder de bezoeker van een concert. Voor iedereen die geïnteresseerd is in een bepaalde artiest of muziek uit een bepaald genre moet het gemakkelijk mogelijk zijn om te zien wanneer er wat en waar te beleven is. Dat is wat wij voor ogen hebben met SoundLive.” Op termijn is het de bedoeling om nog meer functionaliteit aan te bieden: “Het start met de content. Het aanbieden van de juiste en volledige informatie. Daar werken we nu hard aan om die zo uitgebreid mogelijk te krijgen. We benaderen bijvoorbeeld venues actief om ons op de hoogte te houden van hun concertagenda’s en wijzigingen daarin. Ook artiesten worden rechtstreeks benaderd om een eigen pagina aan te maken op de site.”

Het resultaat tot op heden mag er zijn. De site en het SoundLive-artwork zien er gelikt uit en technisch gezien werkt het allemaal naar behoren. “Jullie hebben de website getest? Echt? Wat leuk om te horen!” Op de wish-list van het team staat onder andere een rechtstreekse koppeling met Facebook-events pagina’s: “Daar zijn we druk mee bezig. Eigenlijk zijn we druk bezig met vrijwel álle online sharing-mogelijkheden, maar die kosten veel tijd en inspanning om te realiseren dus dat gaat gefaseerd. Eén van onze doelstellingen is om een verzamelpunt van alle social media te worden voor zowel artiesten en venues.” Daarnaast staat ook het toevoegen van een functionaliteit speciaal gericht op organisaties op de lijst: “Denk hierbij aan een plek op de site die speciaal bedoeld is voor het aankondigen van events van bijvoorbeeld PIP Den Haag of Club 3voor12 Den Haag.” Aan goede ideeën geen gebrek, zoveel is wel duidelijk. 

Ook aan de kritische bezoeker is gedacht. Als je bijvoorbeeld de suggestie om Bløf of andere Nederlandstalige meuk te bezoeken als een irritatie beschouwt dan kan je de meldingen over de betreffende artiest of zelfs het complete genre simpelweg uitschakelen. “We hebben echt aan iedereen gedacht hoor”, aldus een lachende Bas. Daar lijkt het in ieder geval wel op en daar zijn uw verslaggevers van dienst maar wat blij mee!

Concluderend lijkt SoundLive daadwerkelijk te voorzien in een bestaande behoefte. Als je benieuwd bent wat er te beleven is in jouw buurt, of dat nu in Den Haag is of elders in het land, dan is SoundLive een goede plek om direct op de hoogte te zijn. Online of met ingang van 23 september via de app die werkt op iedere smartphone.