Splendid luidt de zomer in

Haagse band bouwt feestje in uitverkocht Paard

Koen Kleiberg | Foto's: Markéta Tichavská ,

In de grote zaal van het Paard van Troje speelden op 29 mei, Hemelvaartsdag, twee Haagse acts: Splendid en Playground Zer0. Hoewel het weer buiten nog niet echt wilde meewerken, bevond het publiek binnen zich al in zomerse sferen. In een anderhalf uur durende show liet Splendid nog maar eens zien waarom het misschien wel de grootste Haagse band van dit moment is.

Hoewel Playground Zer0 nog maar kort bestaat, heeft de dj-formatie vanavond de eer het publiek warm te krijgen. Als de groep uiteindelijk zo’n 25 minuten te laat het podium betreedt, staat de grote zaal van het Paard van Troje al goed vol. Het publiek heeft er duidelijk zin in en vanaf de eerste beats staan er dan ook al mensen te dansen.

Playground Zer0 omschrijft haar muziek zelf als ‘underground pop’ en dit lijkt de muziek die we vanavond voorgeschoteld krijgen aardig goed samen te vatten. De single 'Electric lemonade', met vocalen van Splendid-zanger Patrick Schmitz, komt al vroeg in de set voorbij en kan rekenen op herkenning door een deel van het publiek. Wel jammer dat de zang bij dit nummer nu van een bandje wordt afgespeeld, in plaats van dat Patrick even live komt meezingen. Een gemiste kans. Het tempo van ieder Playground Zer0-nummer lijkt hetzelfde, maar door de variatie in beats en melodieën gaat de muziek niet vervelen. De mc van het drietal vertelt ondertussen zo’n zes keer dat ze er zijn om het publiek ‘op te warmen voor Splendid’. Wanneer het gezelschap na 40 minuten het podium weer verlaat, is het daar zeker in geslaagd.

Na het succes van het album 'Connect Back to the Stars' (2011) is de Haagse band Splendid in een stroomversnelling gekomen. Het leverde de band optredens op ongeveer elk festival van het land op, waaronder Lowlands. Ook de nieuwste plaat 'Sun Beats Down', uit 2013, is goed ontvangen. De huidige clubtour staat dan ook in het teken van dat laatste album.

De grote zaal van het Paard van Troje staat inmiddels propvol als Splendid haar optreden begint. Vanaf de eerste tonen van opener 'Control' gaat het los. Biertjes gaan de lucht in en er vormen zich in het voorste gedeelte van de zaal enkele moshpits. Hoewel Splendid er al een hele tour op heeft zitten, en dit het laatste optreden van die tour is, is daar bij de tienkoppige band niks aan af te lezen. De band speelt zijn zomerse, poppy reggae strak en met groot enthousiasme. Vooral zanger Patrick en achtergrondzangeressen Janneke en Laura Nijhuijs stralen van begin tot eind.

De set bestaat vooral uit nummers van de laatste twee platen, afgewisseld met enkele oude nummers. Er komen zelfs wat nieuwe, nog nooit eerder gespeelde songs voorbij. Het publiek vindt het allemaal best en reageert op ieder nummer even goed. Bij hitje 'Again' gaan de eerste crowdsurfers de lucht in. Na een anderhalf uur zet Splendid zijn laatste nummer 'Sun beats down' in, dat van rustig zomerliedje wordt uitgerekt tot een lange jam waarbij de saxofonisten de kans krijgen hun kunsten te vertonen. Wanneer de band daarna het podium tijdelijk verlaat, krijgt het publiek even de kans op adem te komen. Als toegift speelt Splendid namelijk het uptempo 'Cut the chains', waarmee de gehele zaal voor een laatste keer verandert in een kolkende massa. Hierna is het dan toch echt voorbij. Het publiek wordt uitgebreid bedankt, maar als er iemand bedankt moet worden dan is het wel Splendid, dat in haar thuisstad vanavond een absolute topshow neerzet.