Matangi String Quartet en DJ Kypski doorbreken grenzen

32e editie Dag in de Branding afgesloten in Paard van Troje

Stephan Kaffa ,

Afgelopen weekend vond voor de 32e keer het Dag in de Branding festival plaats, in tegenstelling tot eerdere edities dit keer zelfs verspreid over twee dagen (zaterdag 10 en zondag 11 mei). De zaterdagavond werd afgesloten in Paard van Troje afgesloten door het Matangi String Quartet dat samen met DJ Kypski liet zien en horen wat het is om een eigentijds strijkkwartet te zijn.

Alvorens de dame en drie heren van het strijkkwartet volledig los gaan met de meervoudig Nederlandse scratchkampioen DJ Kypski brengen zij allereerst het tweedelige stuk Strijkkwartet nr.3 ‘There Must Be Some Way Out of Here’ van de Nederlandse componist Jacob ter Veldhuis ten gehore. Een prachtig stuk gecentreerd rond de noot D waarin de drie violen en cello, soms onafhankelijk van elkaar, door het ritme lijken te reizen.

Na zo’n twintig minuten verschijnt ook DJ Kypski ten tonele en wat volgt is een spannende kruisbestuiving van elektronische en klassieke muziek. Opvallend is dat het geluid, ondanks het vrij hoge volume, zeer goed is afgesteld. Hierdoor verdrinken de vier strijkinstrumenten nooit in de elektronische begeleiding. De samenwerking is echter niet voor iedereen weggelegd. De eclectische mix vergt nogal wat van het aanwezige publiek. Een mooie maar obscure cover van Flying Lotus tot daar aan toe, maar als dan ook nog eens een snoeiharde dubstep track wordt ingezet, knallen de bassen uit de speakers en loopt een flink aantal bezoekers de zaal uit. Erg jammer, vooral aangezien Dag in de Branding haar naam als festival voor nieuwe muziek met dit op het programma toch zeker eer aan doet.