Blaudzun op eenzame hoogte in Paard van Troje

Show tot in de puntjes verzorgd

Jelle Imbos | Foto's: Alice Mulder ,

Met een nieuw album, ‘Promises of No Man’s Land’, en een clubtour die al twee maanden onderweg is, was het afgelopen donderdag de beurt aan Den Haag. Een uitverkocht Paard van Troje werd getrakteerd op een Blaudzun in topvorm. Het voorprogramma werd verzorgd door Unterwelten.

Unterwelten is het nieuwe project van de Nederlander Michiel Flamman, beter bekend als Solo. Hij toog, na zijn laatste album als Solo, richting Berlijn om op zoek te gaan naar een nieuw geluid. Dat geluid is duister, gelaagd en hypnotiserend, hoewel dat niet echt overslaat naar het publiek. Dat lijkt regelrecht vanuit de kroeg naar het Paard te zijn gekomen, de laatste roddels druk besprekend. Als tegen het einde van de set de Black Keys-achtige rocker ‘Marylin and me’ wordt gespeeld lijkt het publiek wakker te worden. Met ‘Boxing the compass’ wordt een prima set afgesloten en wordt Unterwelten beloond met een verdiend applaus.

‘I was raised in a devils house’ klinkt er door het Paard van Troje, de opkomst van Blaudzun in een Carnivale-achtig decor zet de toon voor een intrigerend optreden. Opener ‘Wingbeat’ bouwt langzaam op naar een climax, waarna ‘Streets of Babylon’ wordt ingezet om het publiek naar de hand te zetten. “Den Haag waar ben je?”, roept Blaudzun. De reactie is nog wat terughoudend, maar naarmate de set vordert komen de reacties van het publiek langzaam los. De eerste vier nummers dienen er dan ook voor om te overrompelen. Het geluid van de band, inclusief blazerssectie, staat als een huis. Af en toe wordt er gas terug genomen zoals bij ‘Any cold wind (Sweet Selene)’, ‘The choking game’ of ‘Wolf’s behind the glass’ dat solo op de ukelele wordt gespeeld.

Het grootste deel van het publiek luistert hierbij ademloos toe, maar een aantal mensen lijkt echter te zijn gekomen om eens gezellig bij te kletsen aan de bar. Dit is iets wat een trend lijkt te worden bij concerten in Nederland, maar hier in ieder geval volledig ongepast. Wat we vanavond te zien krijgen is namelijk een optreden van wereldklasse. Hoogtepunten zijn het prachtige ‘Too many hopes for July’, ‘Solar’ en de perfecte afsluiter ‘Promises of no man’s land’. Na een daverend applaus komt de band nog een keer terug voor een toegift van vier nummers. Blaudzun besluit de avond met zijn nieuwe single ‘Hollow people’ en trakteert het Paard vanavond op een show die tot in de puntjes verzorgd is. Van de perfect uitgebalanceerde set tot de podiumaankleding, alles lijkt vanavond te kloppen. De stem van Blaudzun en het samenspel van de band maakt deze show tot een must-see voor het komende festival seizoen.