Eén groot feest met Miss Montreal

Volle zaal springt en danst mee

Lotte Twilt | Foto’s Ramond Jaggessar ,

Miss Montreal leren we in 2008 kennen, toen nog gewoon als Sanne Hans, van de kaasreclame. Vol overgave zong ze daar gekscherend 'gelukkig heb ik altijd nog een goed lijf'. Inmiddels zijn we alweer zes jaar, drie studioalbums en talloze hits verder en zingt ze de titelsong van het nieuw John van de Ende programma 'Utopia'. De Heavy Heart-clubtour ter promotie van Miss Montreals nieuwe album 'Irrational' is zaterdag 22 maart in een bijna uitverkochte grote zaal van Paard van Troje neergestreken.

Als voorprogramma heeft Miss Montreal de band Me & Mr. Jansen meegenomen. Eerder stond de band ook al in het voorprogramma van Kane. De zaal staat al aardig vol en voor de zanger is er al meteen een kinderdroom uitgekomen; hij treedt op in Paard van Troje. Het duo, bestaande uit Micha de Jonge en Wouter Jansen, speelt vanavond met hun voltallige band. De poprocksongs die de band aan het publiek ten gehore brengt, gaan over hun eigen visie op (verloren) liefde, geluk en teleurstelling. De warme stem van de leadzanger en de catchy songs worden goed ontvangen door het publiek. Helaas wordt er door de kleinere liedjes, die alleen door een akoestische gitaar worden begeleid, heen gesproken.

Na Me & Mr. Jansen is het tijd voor Miss Montreal, dat met luid gejuich wordt ontvangen. In een koeienlegging en een vlot loszittend T-shirt start ze meteen met het vrolijke 'Top of the world', een heerlijk nummer om direct in de stemming te komen. Dansend en springend gaan we het optreden in. Het nummer 'Craziest' wordt opgedragen aan haar vriend Daniel, waar ze nu al twee jaar mee samen is. Ze vertelt spottend dat Daniel zijn amandelen heeft laten knippen en volgens haar zijn de afgelopen dagen “een hel” voor hem geweest. Tijdens deze zevende show van haar clubtour kan haar meest recente hit natuurlijk ook niet ontbreken. Het nummer 'Say heaven, say hell', de titelsong van het programma Utopia wordt keihard mee gezongen door het publiek en live komt het nummer nog beter tot zijn recht dan op het album.

Het optreden straalt een en al positiviteit uit en je ziet jezelf al in de zomer op een festival rondlopen, begeleid door de muziek van Miss Montreal. Het nummer 'Good to go' heeft ze dan ook speciaal voor een festival geschreven. En dan niet voor het publiek, maar voor haarzelf; wat zij wil horen op een festival. Met festivals heeft ze dan ook ruime ervaring, eerder stond Sanne Hans met haar band op grote festivals als Lowlands, Parkpop en Zwarte Cross. Met het nummer 'Heavy heart' vraagt ze het publiek om helemaal stil te zijn. Sanne speelt het nummer in haar eentje op akoestisch gitaar, onversterkt. Met een korte introductie op haar naam (volledig Roos-Anne Hans) doormiddel van Nick & Simon’s ’Rosanne’ leidt ze het nummer grappend in. Het gevoelige, stille nummer komt goed tot zijn recht en de grote zaal van het Paard is inderdaad muisstil.

De vrolijke, swingende muziek en de grappen van Sanne Hans zorgen dat het optreden een groot feest is om naar te kijken en luisteren. Miss Montreal roept op tot meezingen, dansen en springen, maar dit is eigenlijk helemaal niet nodig; dat doet het publiek al. Haar gedans en gespring werkt aanstekelijk. De verhalen die Sanne tussendoor vertelt maken het bovendien erg persoonlijk. We krijgen nog meer zin om Miss Montreal deze zomer op de festivals te gaan zien.