Jazzavond op het Haags Hockey Plein

Met Jerôme Hol en Shirma Rouse

Jan Piet Hartman ,

Tijdens het WK Hockey worden er nagenoeg iedere avond optredens op het Haags Hockey Plein (op het Plein) georganiseerd door de verschillende organisaties en festivals die zich hier presenteren. Woensdag 11 juni was het de beurt aan ProJazz met optredens van Jerôme Hol en Shirma Rouse.

Om 17.00 uur heeft gitarist Jerôme Hol met zijn trio de ondankbare taak om de avond op het Plein te openen. Hol opent toepasselijk met het nummer ‘You’ll hear it’.Op de terrasjes rondom het plein zit het met dit prachtige weer vol mensen die opveren bij het horen van de eerste klanken uit zijn gitaar. Jerôme Hol (1981) is geïnspireerd door The Rolling Stones en Jimi Hendrix en begint zijn muzikale carrière binnen de rock en metal. Tijdens zijn opleidingen in Amerika leert hij de blues en jazz kennen. Vanuit die achtergrond speelt hij zijn muziek, soms meer rock dan jazz, soms precies andersom. De warmte van de blues is daarbij de rode draad in zijn muziek. Naast de optredens met zijn trio, met Erik Kooger op drums en Harry Emmery op contrabas, is hij op de podia te vinden met onder andere Hans Dulfer en Teus Nobel.

De meeste nummers op de setlijst komen van zijn alweer in 2012 verschenen debuutalbum. Hoewel het aan het begin van zijn set angstvallig leeg blijft, loopt het plein langzaamaan steeds voller. Het laatste gedeelte van de set bestaat uit pittige blues, duidelijk geïnspireerd door Jimi Hendrix, waarmee zowaar wat reactie van het publiek komt. Het valt dan ook op dat Jerôme zich duidelijk beter weet te presenteren aan het publiek dan pakweg een jaar geleden. Toen stond hij vooral verscholen achter zijn haardos te spelen. Nu zoekt hij (met korter haar) meer oogcontact met het publiek. Gaat het grote publiek hem dan nu wellicht ook eindelijk ontdekken?

Tegen 18.30 uur heeft Shirma Rouse de eer om een mix van soul en funk over het Plein te draperen. De toegenomen bekendheid van Shirma door onder andere haar deelname aan The Voice of Holland en het latere tijdstip zorgen ervoor dat er nu beduidend meer publiek aanwezig is. Samen met haar begeleidingsband Fresh Guts (Salle de Jonge op drums, Hugo den Oudsten op bas, Alexander van Popta op toetsen) doet ze waar de meeste mensen voor gekomen zijn; Aretha Franklin.

Eigenlijk wordt tijdens het optreden duidelijk dat Shirma maar één probleem heeft. Zij doet dergelijke nummers met een dermate stuitend gemak dat het soms meer weg heeft van een kunstje dan van een optreden met passie. Hierdoor krijgt ze niet de eer die ze verdiend, maar slechts lauwe reacties. Aan de kwaliteit die ze neerzet valt niet af te dingen. Het publiek wordt getrakteerd op waanzinnige ad libs en gigantische uithalen. Loepzuiver en kippenvel veroorzakend. Nummers als ‘Satisfaction’ en ‘Think’ maken het publiek voorzichtig enthousiast. Buitenlandse bezoekers staan vol verwondering te luisteren, maar de échte vonk laat ze helaas vanavond niet overslaan.