Liefde, emotie en sukkeligheid gaan hand in hand bij Micah P. Hinson

Amerikaanse zanger in Paard van Troje

Peter Balkema ,

Terwijl donderdag 29 mei de grote zaal van Paard van Troje volstroomt met bezoekers voor het concert van Splendid, trapt in de kleine zaal de Vlaamse zanger/gitarist Marco Z. af voor Micah P. Hinson. De Texaanse americana zanger bracht eerder dit jaar zijn zevende album ‘Micah P.Hinson and the Nothing’ uit en vereerde Den Haag met een bezoekje.

Marco Z. is een singer-songwriter pur sang. Hij staat in z'n eentje op het podium met zijn gitaar en weet de zaal aardig op te warmen voor het hoofdprogramma. Toch jammer dat hij de band niet bij zich heeft, die op zijn debuutalbum te horen is. Dan klinkt het allemaal net even wat levendiger en gevarieerder.

Dan is het de beurt aan Micah P. Hinson. De Texaan houdt het gezellig intiem op het podium en heeft daarom, als enige mede-bandlid, zijn echtgenote de rol van drumster toebedacht. Er staat een eenvoudig drumstel, waarop zij een nog veel eenvoudiger drumpartij speelt, die zeker niet altijd steady is. Maar het past bij de muziek van Micah. Zijn gitaarspel is mooi en gevoelig. Zijn stem is krakerig en vol van emotie, als die van een oude man die zijn levensverhaal vertelt. De tonen die hij uit zijn keyboard tovert worden stevig overstuurd, waarbij het onzekere ritme van de drums zorgt voor een sfeer waar je heerlijk op weg kan zweven.

Ook past het in het verloop van de avond, waarbij sukkeligheid en klunzigheid, gewild of ongewild, een hoofdrol spelen. Micah lijkt constant in gevecht te zijn met zijn apparatuur en instrumenten. Na ieder nummer moet de gitaar weer gestemd worden. Zijn microfoon scheldt hij, op gepaste toon,  een paar keer uit voor motherfucker, wanneer hij wisselt van gitaar naar keyboard, omdat hij bij het op de juiste hoogte brengen van de microfoon, het apparaat in zijn gezicht krijgt, waarbij zijn bril bijna van zijn gezicht vliegt. Als hij deze actie een paar nummers later herhaalt, trekt hij ook nog eens de microfoonstandaard uit elkaar.

Zodra alles weer hersteld is, gaat hij onverstoord verder. Zijn echtgenote kruipt achter de drums vandaan om hem te vergezellen in een intiem duet. Na afloop van het nummer wordt de liefde door het tweetal bezegeld met een kus. Heel mooi. Toch was het fijn geweest als ook hier wat meer bandleden aanwezig geweest waren.