De locatie aan de Marktsteeg staat in Leiden bekend als de plek waar de Leidse gebroeders De Nobel samen hun familiebedrijf runden en sinds jaar en dag papier, lompen en metalen verwerkten. De gebroeders de Nobel waren ondernemend en ambitieus. Het uitgangspunt voor de nieuwe naam van het Leidse poppodium is op deze werkwijze en uitstraling gebaseerd. De titel “Gebr. De Nobel” is onderscheidend ten opzichte van andere Nederlandse poppodia. De combinatie tussen de historische en volkse waarde, oud-industriële uitstraling - onder andere geïnspireerd door oude pompstations en fabriekspanden uit de jaren ’50 - en moderne invloeden wordt hierin letterlijk verwerkt. Met de insteek van een familiebedrijf moeten alle muziekfanaten worden aangetrokken tot het bezoeken van het nieuwe poppodium van Leiden.
De kenmerkende pui van het gebouw aan de Marktsteeg blijft intact vanwege de historische waarde. Wethouder Jan-Jaap de Haan gaf het oude uithangbord dat werd gevonden in de fabriek aan exploitant LVC. Dit vormt de basis voor de nieuwe huisstijl. Het karakter van de Marktsteeg is door huisontwerper Thijs (Studio Ruwe Data) verpakt in de typografie (vertaald van het oude bord naar een digitale vorm) en in de kleurkeuze. Daarbij is rekening gehouden met de opzet van de architect zodat interieur en huisstijl nauw op elkaar aansluiten.