Veelbelovende band stelt voor sommigen teleur

Tessa Bentvelsen | Foto's: Peisam Tsang ,

De veelbelovende Amerikaanse rammelrock van Greylag is iets waar sommigen vanavond speciaal voor zijn gekomen. Anderen verlaten teleurgesteld de tent door het wisselende optreden.

HET CONCERT
Greylag, Crossing Border, La Gayola, 15 november 2014

DE MUZIEK
De Amerikaanse band Greylag heeft na vier jaar werken eindelijk zijn debuutalbum uitgebracht en tourt nu voor de allereerste keer door Europa. De band doet denken aan Band of Horses met lange gitaarriffs en af en toe een uitspatting naar het duistere. Andrew Stonestreet, Daniel Dixon en Brady Swan zijn vanavond vergezeld door een bassist die de muziek wat meer diepgang geeft.

HET NUMMER
Ieder nummer heeft wel iets, maar vooral ‘Yours to shake’ springt er bovenuit. De diepe bas, angstaanjagende drum en goede groove maken iets in je los. Zo’n onderbuikgevoel dat je niet kunt omschrijven. Lichamen bewegen dan ook deinzend mee op de sexy beat. Vooral als het duistere in het nummer in de laatste minuut wordt vervangen door ruige gitaren, is het duidelijk: dit is een hoogtepunt en dit brengt je naar een hoogtepunt.

PLUS
Vooral de interactie met het publiek en de droge humor van de zanger zijn opvallend. Het publiek is dan ook niet te schuw om zijn mond te houden. Als er door de tent galmt dat iemand speciaal voor deze band is gekomen, reageert Stonestreet dan ook: “You came for me?! I came for YOU!” Of als hij zegt dat het warm is in de tent en een reactie uit het publiek krijgt dat hij zijn muts dan moet af doen: “I wear my hat whenever I want.”

MIN
De grapjes zijn misschien wel een afleiding voor het vake stemmen van de gitaren. Zo nu en dan valt er weer een stilte van een halve minuut wat je uit de flow van het concert haalt. Ook worden bepaalde stukjes teksten soms iets te vaak herhaald. Een ander minpunt dat uit het publiek te horen is, is dat er te veel afwisseling is in de nummers. “Het was goed maar willen ze nou een rockband zijn of een singer-songwriter act?”

HET OORDEEL
Greylag toont vanavond potentie maar stelt af en toe teleur. Het volledige optreden is dan ook niet vlekkeloos te noemen. Zo staan ze er wat onzeker bij, wat de bandleden proberen te verdoezelen met grapjes, en zijn er af en toe inzinkingen te vinden in de set. Dat neemt echter niet weg dat er ook enorme hoogtepunten te vinden zijn. De ruige gitaren slaan aan bij iedereen in het publiek en de band laat zien dat ze veelbelovend zijn. Met de prille ervaring kun je niet verwachten dat er niets mis aan het optreden is. Greylag is iets waar we vast nog meer van gaan horen.

CIJFER
7,5