Column: Haagse Pop Prijs voor Haags Pop Centrum

"Taymir is nog net zo strontvervelend als de eerste keer dat ze bij ons in de studio waren"

Justin Verkijk ,

De Haagse Pop Prijs. Wat klinkt dat toch ongelooflijk lekker. Veel beter dan een Grammy, Edison of een Oscar als je het mij vraagt. Man, ik zou er bijna een band voor beginnen. Grote winnaar dit jaar Taymir, én terecht. Sterker nog: ik zou die prijs totaal niet meer serieus nemen als Taymir ‘m dit jaar niet gewonnen had.

Die gastjes gaan zó verschrikkelijk lekker, dat het eigenlijk nergens op slaat. Het mooiste vind ik dat ze nog net zo strontvervelend zijn als de eerste keer dat ze bij ons in de studio waren. Natuurlijk zijn managers Bas van Wageningen en Tim van der Zalm (de Haagse variant van Jaap Buijs) er om de jongens in het gareel te houden, maar de landelijke aandacht, spelen op festivals als Pinkpop en Down The Rabbit Hole en natuurlijk de buitenlandse avonturen, gaan je niet in de koude kleren zitten. Waarschijnlijk had ik in hun schoenen al drie keer de afkickkliniek van binnen gezien en zes kinderen op de wereld gezet. Of zegt dat meer wat over mij? Kortom, meer dan verdiend.
 
Volgende week zaterdag worden er gelukkig nog meer van die prijzen uitgedeeld. In de categorie ‘Aanstormend Talent’ lijkt het me knap lastig voor de jury. Ik zeg Tears & Marble, want ik ben fan van de stem van Bella en het haar van Cris, maar Torus verdient ‘m ook. Die zit gewoon als enige Nederlander in de schoolbanken in Tokio bij de Red Bull Music Academy, uitgekozen uit meer dan 6000 aanmeldingen. Dat zegt wel wat denk ik. Van hier tot Tokio die Torus. Playground Zer0 doet ook goede zaken op het moment, dat heeft onder andere wat buitenlandse avontuurtjes overgehouden aan de show op het Reeperbahn Festival in Hamburg. En ze hebben Caro fucking Emerald in een achtergrondkoortje op een track op hun album ‘Poison’. Eindelijk op de plek waar ze hoort. Daar zouden ze eigenlijk al een prijs voor moeten krijgen. The Indien is ook in de race voor de prijs, maar die heb ik nog nooit live zien spelen dus daar kan ik weinig over zeggen. De laatste genomineerde is JARA. Die heb ik wel eens live gezien en daar kan ik kort over zijn: dat is niks voor mij. Zo lang er niet op uiterlijk gelet wordt, maakt ze geen schijn van kans vrees ik. Geintje, echt.
 
Dan hebben we ook nog de categorie ‘Beste Initiatief’. Kanshebbers zijn het festival Sniester, platenmaatschappij Homebass Records, muzikale proeverij Lucy’s Wijsje en de bandcoachorganisatie Ready To Play. Ik ben voor Homebass. Alles wat meneer Van Wageningen aanraakt lijkt in goud te veranderen en daar kunnen we hem best wel eens een prijs voor geven. Volgende week zaterdag kun je in Paard van Troje zien of de jury het met me eens is. Mag ik dan tot slot nog even een lans breken voor de organisator van de Haagse Pop Prijzen? Ja? Fijn. Het Haags Pop Centrum. Als er één organisatie zich inzet voor de groengele muziekscene, dan zijn zij het wel. Ik begrijp, zo’n prijs aan jezelf geven staat net kut, maar ik vind dat ze ‘m verdienen. Dus bij deze: de Haagse Pop Prijs in de categorie ‘organisatie die sowieso niet kan winnen omdat ze het zelf organiseren’ gaat naarrrrrr: Het Haags Pop Centrum!
 
Over Justin
De wekker van Justin Verkijk gaat altijd net iets eerder dan die van jou. Iedere morgen brult hij de stad wakker in zijn programma Haagse Ochtendradio op Den Haag FM. Bij KX Radio draait Justin iedere donderdag platen die hij zelf wil horen. In het weekend vind je hem in het nachtleven, vaak gewapend met microfoon of achter de draaitafels. Verder is hij de vaste spreekstalmeester op festivals als Lowlands, Pitch, Lentekabinet en Dekmantel Festival.