Tourverslag Music City The Hague op Reeperbahn 2013 (deel 2)

“Reeperbahn is powerfull van boven tot onder”

Remco van der Ham ,

Nadat vorig jaar voor het eerst de Reeperbahn werd aangedaan met de Music City The Hague showcase, werd ook dit jaar het Duitse showcase festival in Hamburg bezocht. Dit jaar heeft The Hague Music Export de acts FilosofischeStilte, Splendid, Monomyth en Soul Sister Dance Revolution naar Duitsland gestuurd om zich daar zo goed mogelijk in de kijker te spelen voor de aanwezige muziekprofessionals. Lees hier het tweede en laatste deel van het tourverslag waarin we de acts zelf aan het woord laten over hun ervaringen.

Voor iedereen begint de donderdag al vroeg. Heel vroeg. Thomas van der Want (Soul Sister Dance Revolution): “Donderdagochtend, half zes om precies te zijn, fiets ik door een uitgestorven Den Haag richting het huis van onze gitarist Laszlo. Terwijl ik langs een uitgestorven Grote Markt rijdt denk ik nog even aan alle verhalen die ik afgelopen paar weken van vrienden en familie over Hamburg te horen kreeg. Verhalen over stripclubs, prostitutie, zuipende zeelui gevolgd door de bekende opmerking ‘hey! Zijn de Beatles daar niet begonnen?’. Het zijn mooie verhalen maar ik laat ze los. Tijd voor óns Reeperbahn verhaal.” Net als SSDR reist Splendid per bus naar Hamburg. Patrick Schmitz: “Met de epische tourbus van Pieter Smit verhuur vertrekken we donderdag om 05.30 uur naar Hamburg. We moeten er pas om 20.00 uur spelen, maar de organisatie wil niets aan het toeval overlaten dus worden we om 12.00 uur bij het hotel verwacht. TomTom op Hamburg en knallen dus!” Luuk Graham aka FilosofischeStilte reist met de trein. Luuk: ”Ondanks dat iedereen maar een uur of drie heeft geslapen, verloopt de reis naar Hamburg eigenlijk vlekkeloos.”

Aan het begin van de middag arriveren de acts bij het hotel. Patrick: “Iedereen denkt even lekker te gaan douchen, maar bij aankomst blijkt dat de hotelkamers nog niet klaar zijn. DOH! Na alle social media updates dan maar gelijk naar de zaal.” Bij de HeadCrash wacht echter nog een verrassing. Thomas: “De man die ons zou moeten binnenlaten blijkt geen sleutel te hebben. Genietend in de zon luisteren we hoe hij met iemand aan de telefoon praat. "hello, yezz, are you wiz ze van?". We zijn in Duitsland, dat is een soort van thuiskomen voor iemand met mijn haar en kapsel, dus ik geniet van het Duitse accent, de zon en de eerste curry worsten.” De eerste indrukken van het Reeperbahn Festival zijn positief. Patrick: “Het festival is het equivalent van de Amsterdamse wallen gemixt met Eurosonic/Noorderslag. Als je de bahn op rijdt wordt gelijk een ding overduidelijk; Hier leeft het soms dood aandoende en naar schimmige achterhuizen verbannen rock 'n roll gevoel volop. Op het eerste gezicht niet de plek voor een showcase festival van betekenis, maar niets is minder waar. Reeperbahn is powerfull van boven tot onder.”
 
Ondertussen wordt er in de HeadCrash druk gesoundcheckt. Thomas: “De HeadCrash is een echt lekker punkhol. Mooi! We passen en meten met het geluid en de spullen en we houden een korte soundcheck. Na anderhalf nummer gaat de duim van geluidman Joost omhoog. Joe, mooi zo!” Voor FilosofischeStilte loopt de soundcheck iets minder vlekkeloos. “Mijn soundcheck ging niet door omdat er geen losse dj-mixer en rca aangesloten konden worden. Dat wordt de stad in op zoek naar de juiste kabels. Een gitaarwinkel en zelfs een speciale winkel voor producers leverden niets op. Een vriend van mij uit Hamburg wist misschien nog wel iemand met de juiste kabel en ik ging zelf ook verder op zoek. Uiteindelijk had ik vijf kabels, terwijl ik er maar één nodig had...”
 
Vanaf 20.00 uur gaan de showcases van start. Splendid trapt af. Patrick: “De zaal is goed gevuld en vanaf het eerste liedje lijkt onze muziek goed in de smaak te vallen. Mensen klappen en zingen mee, ook al kennen ze ons alleen van de aankondiging in het festivalprogramma. Het gaat er in als zoete koek.” Ook bij Soul Sister Dance Revolution staat de zaal goed vol. Thomas: “De show gaat goed en we zijn nog niet klaar of ik wordt aangesproken door de programmeur van een club in Hamburg of we snel weer terug willen komen.” Ook Luuk is tevreden. “Het optreden ging goed, behalve dat één keer het geluid voor twee seconden uitviel.” Luuk weet bovendien ook indruk te maken op de andere bands. “Thomas: Wij waren erg onder de indruk van zijn set waarmee hij het Duitse publiek bijna wist te hypnotiseren.”
 
Ook Splendid wekt de interesse van de Duits delegates. “Een Duitse boeker en distributeur zijn meer dan geïnteresseerd om met ons te werken. Ze sturen later nog een sms met daarin de woorden: "Was really good to meet you! We are looking forward to work together!" Maar eens kijken wat daar van komt.” Na afloop van de showcases gaat bijna iedereen weer richting het hotel waar nog wat nagekletst en -gedronken wordt. De volgende dag gaat bijna iedereen weer naar huis, behalve FilosofischeStilte. Luuk: ”Ik had nog een extra optreden in de Hafenklang, los van het Reeperbahn Festival. Er waren alleen maar Duitsers in de club, en heel veel mensen kenden mij en mijn muziek al. Dat was heel tof!”