EP Recensie: Neighbour Neighbour Heartache Hospital

Aanstekelijke liedjes voor onderweg

Cok Jouvenaar ,

Tijdens de opening van de Haagse Popweek en het tienjarig jubileum van de Haagse 3voor12 presenteerde de band Neighbour Neighbour deze EP. Het optreden was een feest en de EP luistert prima weg. Aanstekelijke britpopliedjes die je na de eerste luisterbeurt al weer gezellig meezingt.

De band is in zee gegaan met producer Maurice Bom (Mouse), bekend van bands als Tuesday Child en Unit. Als er één iemand weet hoe je een plaat vol liedjes moet produceren is Bom het wel. Heartache Hospital klinkt eigentijds, strak in het vel en radiovriendelijk. Hier en daar een vleugje Americana zonder dat het een southernrock staartje krijgt. Ook het typische Beateleske overheerst nergens, iets waar veel liedjesbands aan ten onder gaan. ‘Like & Score’ heeft op de juiste wijze wel iets weg van Paul McCartney. In de hoge registers van de vocals horen wij de eenenzeventigjarige superster.

Heartache Hospital is een prettig werkje. Nergens is het wereldschokkend of wordt er volkomen raar gedaan. De band zet hiermee wel een standaardwerkje neer voor zichzelf. Als collectief hoeven zij dit alleen maar uit te breiden tot een mooi oeuvre. Met deze vijf track EP is de basis gelegd. De band moet echt hele rare dingen gaan doen, wil het geen lachers op de hand krijgen. Liedjes met kop en staart blijven tenslotte altijd populair. En Neighbour Neighbour speelt deze vol overgave.

Opener ‘Curious Case’ is een prettige knaller en ‘Win Win Situation’ is commercieel genoeg om regelmatig de ether in te slingeren. Vindingrijk en speels komt het intro en refrein je tegemoet. Sterker nog, de handclaps door het nummer heen, zijn geniaal en hopelijk ontbreekt dit live niet. ‘Heartache Hospital’ heeft precies de perfecte lengte voor een autorit van Den Haag naar Rotterdam. Ontspannen achter het stuur rijdend over de A4 langs de bekende velden en wegen. De songs op ‘Heartache Hospital’ zorgen dat de rit beduidend minder saai is dan anders en de bestuurder opgewekt op plaats van bestemming aankomt. Misschien is deze EP gelijk de remedie tegen de ochtendstress op het werk?

De bandleden hebben goed gekeken naar de opbouw van de EP. ‘Long Way To Come’ is de onvermijdelijke afsluiter op deze geluidsdrager. Een melancholische opbouw met een Amerikaans tintje gaat halverwege in de versnelling. Heel even schuurt de band tegen folk aan. Of Pete Seeger op bezoek komt. Toch komt de band aan het slot van ‘Long Way To Come’ weer bij de basis uit. De band houdt het hierdoor wel spannend.

‘Heartache Hospital’ is een mooie nieuwe start voor deze band, die in het verleden onder de naam ‘So What’ furore maakte in het Haagse circuit. Toen als jonge jongens en nu als volwassen kerels van stavast. Ervaringen rijker en meer visie hebben het bandgeluid breder en dieper gemaakt. Net als de videoclip van ‘Heartache’ wordt er op professioneel niveau lef getoond zonder het plezier uit het oog te verliezen.

De EP is hier gratis te krijgen; http://www.neighbourneighbour.nl/ep/