THISSFest: vier dagen lang alleen maar goede liedjes

Nieuw singer-songwriterfestival trapt donderdagavond af in de SuperMarkt

Tess van der Zwet ,

Komend weekend beleeft een nieuw, inspirerend festival haar eerste editie: The Hague International Singer Songwriter Festival (afgekort THISSFest) is een initiatief van The Secret Singer-Songwriter Society en viert de kunst van het liedjes schrijven door heel Den Haag. Donderdagavond trapt THISSFest af in de SuperMarkt met Ed Struijlaart als host. Oprichter en organisator Richard Morris overtuigt ons met zijn ongeremde passie en liefde voor muziek, dat dit festival dé must-visit van deze zomer is.

“Iedereen kan dit organiseren”
“Het begon in maart met het idee om een avond te organiseren met alleen maar singer-songwriters. Het is nu eind juni, we kijken uit naar een heel festivalweekend en maar liefst 168 artiesten. Mijn oorspronkelijke plan is flink uit de klauwen gelopen.” Richard Morris, oorspronkelijk afkomstig uit Chicago, vertelt hartstochtelijk over het project waar hij de afgelopen maanden heel wat uren per dag in stak. “Muziek, dat is waar dit festival om draait. Toen ik enkele jaren geleden in Den Haag kwam wonen, vond ik een grote groep enorm getalenteerde muzikanten. Ik kreeg hier dat ‘alles is mogelijk’ gevoel. Door de jaren heen leerde ik meer artiesten kennen die een podium verdienden. Waarom er in deze stad nooit eerder specifieke festivals georganiseerd zijn voor singer-songwriters, is mij een raadsel. Gebrek aan tijd en kennis kan het niet zijn. Ik organiseerde het festival tussen mijn parttime baan en de zorg van mijn twee dochtertjes door en weet écht niet bijzonder veel over het organiseren van zulke happenings. Als ik het kan, kan iedereen het. En het is geweldig om te doen. Ik leer zóveel geweldige mensen kennen, die allemaal schitterende muziek maken.”
 
Dokters en landschapsarchitecten
Het programma is bijzonder divers; zo spelen er soloartiesten, duo’s, trio’s en volledige bands (zonder drums, maar met cajon of andere vormen van percussie) en zijn de muzikanten niet alleen afkomstig uit Nederland, maar ook uit onder andere Duitsland, Polen en zelfs de Verenigde Staten. “Onder de muzikanten die ik heb leren kennen, bevinden zich dokters, fitness trainers, landschapsarchitecten en winkelmedewerkers. Ze hebben een heel leven naast de muziek, maar blijven het toch maken. Ook heb ik vijftien- en zestienjarigen voorbij horen komen. De muziek wordt in meer dan zes talen ten gehore gebracht. Ja, je kunt het zo gek niet bedenken of het staat op het programma.”
 
Artiesten doneren
“Van alle artiesten die hun opwachting maken, heeft meer dan een derde een vrijwillige donatie gedaan. Bijna alle artiesten hebben voor het derde pakket gekozen.” Richard doelt hiermee op een bijzonder donatiesysteem voor de uitvoerend artiesten, waarin drie categorieën te onderscheiden zijn. De muzikanten kunnen kiezen uit drie pakketten: pakket één is gratis en bevat een optreden van 20 minuten en een All Acces-armband. Nummer twee kost hen 10 euro en bevat bovendien een festivalshirt en twee gastenpassen. Nummer drie kost 25 euro en bevat twee optredens, een festivalshirt en maar liefst vier gastenpassen. “Alleen op deze manier heb ik dit festival kunnen organiseren. Het levert me geen financieel voordeel op, maar het heeft me ook niets gekost. Het gaat mij puur om het promoten van talent, iets waar de wereld mee vervuld is. THISSFest heeft dan wel een paar sponsoren, maar die steunen alleen op promotioneel gebied. Alleen de Cheesecake Company sponsort goederen met een duidelijk aanwijsbare waarde, namelijk een lunch voor bepaalde artiesten.”
 
“It’s all about the music after all”
Morris is druk bezig met de voorbereidingen, als hij gebeld wordt door Roland de Bes van de gemeente. “De gemeente belt niet zomaar. Hij vroeg mij of ik wist dat Parkpop in hetzelfde weekend viel als THISSFest. Daar had ik niet bij stilgestaan. Ik verontschuldigde me en zei dat ik het misschien nog op een andere dag kon organiseren. Daarop begon hij hard te lachen. Ze waren juist dolblij met het feit dat er nog meer gebeurde rond die periode. Toen bevestigd werd dat de openingsavond donderdagavond zou plaats vinden, kreeg ik weer een telefoontje. De organisatie van de Shopping Night, ook op donderdag, wilde graag een aantal artiesten ‘lenen’ om op te laten treden op vier verschillende locaties door de stad, ter aanvulling van het evenement. The Shopping Night! Een van de grootste evenementen van het jaar in Den Haag vraagt THISSFest om samen te werken! Dat dit gebeurt, vind ik heel bijzonder. It’s all about the music after all.”
 
Hulp uit alle hoeken
Er zijn meer partners die min of meer belangeloos meewerken aan het festival. Zo zendt Universe Radio de opening, met Ed Struijlaart als host, live uit vanuit de SuperMarkt. Bovendien zijn ook enkele andere optredens gedurende het festivalweekend te beluisteren via de radio. Zo kunnen familieleden, vrienden en fans van de artiesten van over de landgrenzen ook meeluisteren, waar dan ook ter wereld.
 
Wat hoe je het ook wendt of keert: het zijn de artiesten zelf die het festival maken. Iedere muzikant heeft zijn eigen poster. Welke snelle vormgever heeft daarachter gezeten? “Gewoon een simpel format op Photoshop”, aldus de organisator, “daar is niets bijzonders aan. Het is alleen een hoop werk: ik heb voor alle 168 artiesten een aparte poster gemaakt. Deze zijn in een oplage van enkele honderden geprint, zodat iedereen zijn eigen poster kan verspreiden. Op die manier is iedereen headliner van het festival.” Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan het programmaboekje, waarin iedere artiest een plekje met foto, omschrijving en showinfo krijgt. “Iedere artiest is even belangrijk en krijgt dus evenveel aandacht.”
 
En het publiek? Minstens zo belangrijk. Niet alleen is er zonder toeschouwers geen festival, de aanwezigen worden ook nauw betrokken bij THISSFest: “Met het Open Source Media Project hopen we dat bezoekers al hun filmpjes, opnames, foto’s en andere herinneringen naderhand met ons delen,” aldus Morris, “iedereen maakt er immers deel van uit.”
 
The Hague International Singer-Songwriter Festival start donderdagavond 27 juni in de SuperMarkt met maar liefst 27 artiesten. Op vrijdag, zaterdag en zondag spelen singer-songwriters door heel Den Haag. Er zijn verschillende soorten tickets te koop. Tickets voor het gehele festival kosten online 15 euro en 20 euro aan de deur.