“It’s all about the music after all”
Morris is druk bezig met de voorbereidingen, als hij gebeld wordt door Roland de Bes van de gemeente. “De gemeente belt niet zomaar. Hij vroeg mij of ik wist dat Parkpop in hetzelfde weekend viel als THISSFest. Daar had ik niet bij stilgestaan. Ik verontschuldigde me en zei dat ik het misschien nog op een andere dag kon organiseren. Daarop begon hij hard te lachen. Ze waren juist dolblij met het feit dat er nog meer gebeurde rond die periode. Toen bevestigd werd dat de openingsavond donderdagavond zou plaats vinden, kreeg ik weer een telefoontje. De organisatie van de Shopping Night, ook op donderdag, wilde graag een aantal artiesten ‘lenen’ om op te laten treden op vier verschillende locaties door de stad, ter aanvulling van het evenement. The Shopping Night! Een van de grootste evenementen van het jaar in Den Haag vraagt THISSFest om samen te werken! Dat dit gebeurt, vind ik heel bijzonder. It’s all about the music after all.”
Hulp uit alle hoeken
Er zijn meer partners die min of meer belangeloos meewerken aan het festival. Zo zendt Universe Radio de opening, met Ed Struijlaart als host, live uit vanuit de SuperMarkt. Bovendien zijn ook enkele andere optredens gedurende het festivalweekend te beluisteren via de radio. Zo kunnen familieleden, vrienden en fans van de artiesten van over de landgrenzen ook meeluisteren, waar dan ook ter wereld.
Wat hoe je het ook wendt of keert: het zijn de artiesten zelf die het festival maken. Iedere muzikant heeft zijn eigen poster. Welke snelle vormgever heeft daarachter gezeten? “Gewoon een simpel format op Photoshop”, aldus de organisator, “daar is niets bijzonders aan. Het is alleen een hoop werk: ik heb voor alle 168 artiesten een aparte poster gemaakt. Deze zijn in een oplage van enkele honderden geprint, zodat iedereen zijn eigen poster kan verspreiden. Op die manier is iedereen headliner van het festival.” Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan het programmaboekje, waarin iedere artiest een plekje met foto, omschrijving en showinfo krijgt. “Iedere artiest is even belangrijk en krijgt dus evenveel aandacht.”
En het publiek? Minstens zo belangrijk. Niet alleen is er zonder toeschouwers geen festival, de aanwezigen worden ook nauw betrokken bij THISSFest: “Met het Open Source Media Project hopen we dat bezoekers al hun filmpjes, opnames, foto’s en andere herinneringen naderhand met ons delen,” aldus Morris, “iedereen maakt er immers deel van uit.”
The Hague International Singer-Songwriter Festival start donderdagavond 27 juni in de SuperMarkt met maar liefst 27 artiesten. Op vrijdag, zaterdag en zondag spelen singer-songwriters door heel Den Haag. Er zijn verschillende soorten tickets te koop. Tickets voor het gehele festival kosten online 15 euro en 20 euro aan de deur.