Dankzij Cutting Edge toch nog een Haags jazzfestival Dankzij Cutting Edge toch nog een Haags jazzfestival

Eerste editie in Theater Dakota

, Jan Piet Hartman

Dankzij Cutting Edge toch nog een Haags jazzfestival

Eerste editie in Theater Dakota

Jan Piet Hartman ,

Op vrijdag 31 mei vond in Theater Dakota de aftrap van het in samenwerking met Projazz georganiseerde Cutting Edge Jazzfestival plaats. Een kleinschalig tweedaags festival qua bezoekers, maar met een hoog gehalte kwaliteitsjazz. Optredens waren er onder andere van Kim Hoorweg met de Harry Emmery Band, Nueva Manteca en Batik.

Al om 18.00 uur hebben Kim Hoorweg en de Harry Emmery Band de twijfelachtige eer het festival te openen. Op een vrijdagmiddag een lastig tijdstip, wat ook te merken is aan het aantal bezoekers. Slechts zo’n 75 bezoekers genieten van de stem van Kim Hoorweg en het mooie contrabasspel van Harry Emmery. De inzet is er gelukkig niet minder om. Met een geweldige toegift, waarbij bassist en drummer elkaar tot grote hoogte weten te brengen, komt het optreden ten einde. Dit alles omlijst met de stem van Kim, maakt het de moeite van het vroeg aanwezig zijn meer dan waard.
 
Rond 19.30 uur wordt het festival officieel geopend door stadsdeel wethouder Rabin Baldewsingh. In een korte toespraak geeft hij aan met de nodige scepsis van de plannen kennis te hebben genomen. Jazz en Den Haag zijn de laatste jaren immers een minder sterke combinatie. Inmiddels is zijn scepsis echter omgeslagen in bewondering voor wat er georganiseerd is door Dakota en Projazz onder andere door middel van crowdfunding in plaats van subsidie.
 

Dan is het tijd voor Batik, een naam die veel mensen misschien niet veel zegt. Totdat men ziet welke muzikanten er deel uitmaken van de bezetting van deze gelegenheidsformatie. Bekend jazzpianist Wolfert Brederode, jazzdrummer Joost Lijbaart, bassist Mark Haanstra en gitarist Ed Verhoeff zijn niet de minsten. Om maar eens een understatement te maken. Verwonderd aanschouwt het publiek het optreden. Hier worden muzikale verhalen verteld. Veel waardering voor dit vernieuwende experiment.

Na een snelle ombouw door naar de vierde act van de avond, Barnicle Bill Trio feat. John Engels. John Engels (1935) is één van de bekendste jazzdrummers en heeft met veel grote namen als Chet Baker gespeeld. Zijn repertoire is terug te luisteren op een zestigtal platen, wat tijdens deze gelegenheid samenvalt met zijn 60-jarig jubileum. De routinier speelt technisch een mooi stuk drums, maar er mist toch wel een spetterende drumsolo. Dat hoort wellicht minder thuis in de bebopachtige setting, maar daardoor krijgt het optreden een wat voortkabbelend gevoel. Natuurlijk wil iedereen wel een opa die zo kan drummen, maar helaas druipt de leeftijd er vanaf. Jammer, want Mark Haanstra speelt hier met verve op zijn akoestische basgitaar, maar komt niet uit de verf op het feestje van John.

Als afsluiter van de avond staat Nueva Manteca geprogrammeerd, en ook hier een jubileum. De formatie bestaat namelijk 25 jaar. Nueva Manteca speelt latin jazz met eigen arrangementen. Een deel van de muzikanten geeft les aan de conservatoria van Den Haag en Rotterdam en is betrokken bij Codarts. Eindelijk komt de sfeer er na het wat ingeslapen voorgaande optreden weer goed in. Heerlijke salsa met links en rechts voorzichtig dansend publiek. Eigenlijk zijn aangename zomerse temperaturen het enige dat nog mist.
 
Met Cutting Edge hebben Projazz en Theater Dakota iets neergezet waarvan nu al bekend is dat het volgend jaar herhaald gaat worden, op 30 en 31 mei 2014. Voor de zaterdagavond staat nog een programma van tien acts op twee podia gepland met namen als Saskia Laroo, Hans Dulfer, jonge honden als Kapok en allrounder Reinier Baas. Plezierig door de kleinschaligheid en de vriendelijke entree. Heeft Den Haag dan nu tóch een blijvertje als jazzfestival?
 
Tags

nu op 3voor12