Haagse Pop Week 2013; zondag 20 oktober Haagse Pop Week 2013; zondag 20 oktober

Diepgaande muziek bij Murder Songs on Scaffold

, Tessa Bentvelsen | Foto’s: Moos Wolfs

Haagse Pop Week 2013; zondag 20 oktober

Diepgaande muziek bij Murder Songs on Scaffold

Tessa Bentvelsen | Foto’s: Moos Wolfs ,

Speciaal voor de opening van het kunstwerk Scaffold, speelde zondag 20 oktober een aantal Haagse acts op de houten constructie. Midden in de Internationale Zone, tegenover het Omniversum, komen diepgaande vragen over doodstraf, strafrecht en democratie aan bod met optredens van onder andere Julie Scott, Skinny Millionaire en Melle & Dick (Smutfish).

Kunstenaar Sam Durant maakte het kunstwerk ‘Scaffold’ dat de discussie over doodstraf en democratie moet aanwakkeren. Nog geen week na de opening is er echter al commentaar op de houten stellage in de vorm van raadslid Gerwin van Vulpen die vindt dat het kunstwerk weg moet aangezien het op beschermd groen staat. Toch werden er zondag diepgaande nummer gespeeld tijdens Murder Songs on Scaffold.
 
De aftrap wordt gedaan door Richard Morris, de man achter The Hague International Singer Songwriter Festival, en  band. Gelegenheidsformatie Highcamp Morris & Rivers begint een half uur te laat, maar toch is er zo goed als geen publiek. De eerst spelende band zijn is altijd moeilijk, maar als er meer mensen van de organisatie dan toeschouwers zijn, is het wel erg sneu. Vooral als de band erg goed speelt. Gelukkig begint het langzaam vol te lopen met mensen die toevallig passeren. Rustig met de hond langs het water lopen, gaat voor meerdere mensen over in genieten van drie heerlijke mannenstemmen.
 

Skinny Millionaire betreedt het meters hoge podium rond een uur of half drie. De formatie bestaat nog geen jaar en nu al begint het steeds meer optredens te krijgen. De zon schijnt, het begint langzaam vol te lopen en een jonge versie van Tom Waits schalt over de boxen. Er komen zelfs zo veel mensen aan dat het bijna vol te noemen is. Een groot deel van die mensen verlaat het terrein echter tijdens de officiële opening door directeur van Amnesty International Eduard Nazarski, Marjolijn van Heemstra, kunstenaar Sam Durant en Arno van Roosmalen. Het geratel lijkt niet op te houden en alsof ze het boven ook horen, trekt de lucht dicht. Regen valt er niet, maar het geheel wordt een stuk grauwer.

Eindelijk begint Fantine Tho feat. Roy-Victor Seriese. De Braziliaanse schone bespeelt het publiek met haar zwoele uiterlijk - zelfs als het verpakt is in een dikke jas - en haar wonderschone nummers. Vandaag is zij degene die het meest met haar onderwerp van de opening te maken heeft. Ze vertelt een verhaal over hoe haar moeder is opgepakt en draagt hier een nummer aan op. Met twee akoestische gitaren en haar zachte stem, weten ze het publiek te grijpen. Melle & Dick kennen we al jaren van Smutfish, maar vandaag zijn ze met z’n tweeën te bewonderen op het Scaffold kunstwerk. Tegen de tijd dat Melle & Dick aan de beurt zijn, is het al over vieren en loopt het langzaam leeg. De kenmerkende stem van Melle schalt over een stuk of dertig hoofden heen.

Het beste wordt vanmiddag tot het laatst bewaard. Julie Scott, het fenomeen uit Den Haag, speelt als de meeste mensen al de aardappeltjes aan het schillen zijn. De vrijdag hiervoor gaf ze met haar band Knotwilg nog een spetterend optreden tijdens het jubileum van 3voor12 Den Haag, vandaag staat ze slechts vergezeld door een celliste op haar elektrische gitaar te rammen. Elektrisch doet meteen denken aan harde muziek, maar steeds vaker wordt bewezen dat een elektrische gitaar ook goed past bij mooie nummers - zoals bij Daughter. Julie Scott is iemand waar mensen speciaal voor komen. Covers van onder andere Jeff Buckley komen voorbij geknald terwijl de wind door haar rode haren waait. Goede afsluiter van deze zondagmiddag.

nu op 3voor12