Beatlab daagt Den Haag uit iets nieuws te proberen

“Een combi van de oude en nieuwe generatie producers”

Daan van Boxtel ,

Veel talent, maar geen podium om het te etaleren. Beatlab duikt in het gat van de Haagse elektronische muziekscene. Sinds een jaar of drie vormt Martijn Verlinden samen met Robert Bregten, Luuk Graham en Joeri Woudstra de Beatlab crew. Het viertal kickt op die producer met die lekkere beat, dat futuristische geluid of die experimentele soundscape. Zolang het maar talentvol is. Dat deze muziek voorlopig (te) weinig Hagenezen kan bekoren, nemen ze op de koop toe. Op State-X New Forms krijgt Beatlab zaterdagavond alle ruimte.

Verlinden is een ervaren rot in de muziekscene. Zo’n twintig jaar dj en sinds 2003 de man achter Antilounge, label en tevens platform voor getalenteerde, Haagse artiesten in de elektronische muziek. Hij was het die samen met Robert Bregten avonden organiseerde in het kader van toekomstige beatmuziek. “De ‘Wonky Woensdagen’. In café De Vinger stond de elektronische muziek centraal. Grime, dubstep, trap, er gebeurde erg veel binnen deze genres”, blikt Verlinden terug. Omdat hij toentertijd programmeur was bij 330live, kon hij wat regelen voor een zaterdagavond. “Ik had een klein budget waardoor ik wat leuke dingen kon doen. We boekten gasten uit de L.A.-scene. Echt supervette dingen. We deden dit één keer in de twee à drie maanden. Altijd een Wonky Woensdag en dan Beatlab ernaast in 330live.”

Vruchtbare potgrond
Toen hij vertrok bij 330live begon het eigenlijk pas echt. “Luuk (FilosofischeStilte) en Joeri (Torus) kwamen erbij. Met zijn viertjes zijn we een avond in het Paard gaan organiseren. De Beatlab crew, wij dus, traden dan ook op. Je kunt het zien als een groep mensen die bezig is met iets en die samenkomt. Samen staan we sterker en kunnen we leuke avonden organiseren. We willen dingen doen en niet zozeer stellen van: ‘kijk dit zijn wij’. Daarom hebben we ook geen website bijvoorbeeld. Daar zijn we niet echt mee bezig.” Verlindens label speelt een belangrijke rol in dit geheel. Artiesten die daarop een plaat uitbrengen, kunnen ook zomaar verschijnen op de line-up van een avondje Beatlab. “Antilounge is een goede vruchtbare potgrond voor heel veel dingen geweest. Het bestaat ook al meer dan tien jaar. Dit is weer iets nieuws. Het gaat een beetje vanzelf allemaal.”
 
Wat de boer niet kent... 
Één probleem hebben de heren wel. Den Haag loopt niet erg warm voor de muziekscene waarin zij zich bewegen. De producer wijdt dat aan het gemis van een universiteit. “Op de Haagse Hogeschool luistert iedereen bijvoorbeeld naar The Partysquad. Prima groep hoor, maar die studenten luisteren vervolgens niet naar ons. In andere steden heb je veel organisaties zoals de onze en die gaan onwijs goed. In Amsterdam bijvoorbeeld, maar daar heb je echt ander publiek. We zijn een hele jonge organisatie en daarom is het fijn dat we wat aandacht krijgen. Als mensen iets niet kennen dan interesseert het ze vaak niet. Universiteitsstudenten hebben dat daarentegen meer. Die zijn nieuwsgierig naar nieuwe dingen.”
 

Verlindens conclusie is een vreemde als je die afzet tegen de hoeveelheid talent die de hofstad blijkbaar herbergt. “Je hebt heel veel producers in Den Haag. Veel jonge gastjes die bezig zijn. Dat is echt booming in de stad. De mentaliteit is een beetje: ‘als het er niet is dan doen we het zelf’.” De lol is er echter snel af als ze eenmaal een optreden hebben gedraaid. “Dan komt er niemand opdagen en haken ze vervolgens weer snel af.” De kaartverkoop voor State-X New Forms schijnt ook nog wat tegen te vallen waardoor een deel van het programma van Beatlab verplaatst is naar de grote zaal en het programma uit het Paardcafé weer naar de foyer. “Dat is ook weer zo typisch, dat bedoel ik nou. Met deze line-up in Utrecht, Amsterdam of Rotterdam is het geheid uitverkocht.” Overigens heeft Verlinden zelf weinig te klagen. Tot op heden zijn alle Beatlabs goed bezocht dus dat loopt lekker.

Scheve beats
Wat de opkomst ook mag zijn, Beatlab heeft een mooi programma klaarliggen voor State-X New Forms. “Het leuke is dat we een jongen uit Litouwen hebben. Miša Skalskis, artiestennaam 96WRLD, die nu toevallig in Den Haag studeert. Dat is echt een supervette producer. Hij gebruikt heel veel scheve beats. Hiphopbeats maar dan meer organisch. ‘Wonky’ of struikelbeats afkomstig uit Amerika en veel Europese landen zoals Italië, Duitsland, Hongarije en Nederland natuurlijk. Verder hebben we Illesta, Generate, FilosofischeStilte, Torus en Deadcrow. Die laatste heeft een nieuw album gereleased, hij is helemaal into trap. Generate heeft een EP uitgebracht op Antilounge. Autonomic drum ‘n’ bass, klassieke invloeden en live piano. Echt gaaf. Illesta zit meer in het rustigere spectrum.” Aan enthousiasme ontbreekt het de producer niet. Zelf heeft hij ook nog een verrassinkje: “Eigenlijk zou ik als dj komen, maar ik ga nu een Rivers Area Juke Squad liveset doen. Dat weet alleen nog niemand.” Bij deze is dat dus verklapt.
 
Samen sterk staan
Verlinden benadrukt meerdere malen in het gesprek dat hij niet de hoofdpersoon is in dit verhaal. Ze doen het met zijn vieren en dat ziet hij ook als de kracht. “Beatlab is een combi van de oude (Verlinden en Bregten) en nieuwe (Graham en Woudstra) generatie producers. Samen hebben we een enorm bereik. De jonkies zijn nog beter met computers en browsertjes. Dat is een mooie samenwerking en daar willen we graag mee verder. We kijken gewoon wat we kunnen doen. Niet als een kip zonder kop dingen organiseren. Als we iets doen, dan doen we het goed. Het zijn maar drie tot vijf Beatlabs per jaar. Maar dan wel precies zoals wij het willen.”
 

Op zaterdagavond zijn er namens Beatlab optredens van Illesta (21.45 uur), Generate (23.15 uur) en FilosofischeSilte (00.45 uur) in de grote zaal van Paard van Troje. In de foyer zijn er vanaf 01.45 uur optredens van Torus, Deadcrow, 96WRLD, Rivers Area Juke Squad en Beatlabcrew.