Direct na de warming-up koelen de Amerikanen al af

Marleen Stoker | Foto's: Peisam Tsang ,

Het optreden van Warpaint op Crossing Border 2013 is de laatste die op het tourprogramma staat. Misschien is dat ook de verklaring voor de verveling die de dames lijken te ervaren.

HET CONCERT
Warpaint, Crossing Border, The Raven, zaterdag 16 november 2013

DE MUZIEK
Sinds 2004 maakt de band uit Los Angeles indierock met een dreamy randje. Pas in 2008 brengt Warpaint iets uit: De EP genaamd ‘Exquisite Corpse’. De ex van een van de zangeressen, niemand minder dan John Frusciante, helpt met de productie van het plaatje. Op 17 januari komt in Nederland het nieuwe album ‘Warpaint’ uit. In een interview met NME.com wordt duidelijk dat dit iets heel anders wordt dan hun eerdere werk: “We worden nu beïnvloed door rap en r&b, we willen meer maken dan klassieke rock.”

HET NUMMER
‘Composure’. In dit nummer komen de stemmen van alle dames goed samen. Ook de nummers waarvan ze aankondigden dat die op hun nieuwe album komen te staan, zijn fijn om naar te luisteren. Vooral de strakke bas van bassiste Jenny zorgt voor een dansbare vibe.

PLUS
De stem van leadzangeres Emily Kokal. Met het grootste gemak - althans zo lijkt het - produceert ze klanken die niet van deze wereld lijken te komen. De bassiste is constant in haar nopjes, van begin tot eind staat ze te swingen op haar eigen baslijnen. Nooit eerder heb je zo’n diepe bas gehoord. Na het laatste nummer barst Warpaint nog even uit in een superstrakke jam.

MIN
Er is geen interactie met het publiek. De warming-up van het viertal duurt langer dan de oefening. Die oefening wordt nog korter gemaakt wanneer ze vijf minuten te vroeg het podium verlaten.

HET OORDEEL
Ondanks hoge verwachtingen maakt Warpaint het niet waar. De muziek is goed, maar de show laat te wensen over. De band straalt verveling uit. Pas later, als de band eindelijk in haar element lijkt te zijn, is het alweer voorbij. Voortijdig verlaat het viertal de zaal. Misschien zijn ze simpelweg vermoeid: Crossing Border is de laatste halte van Warpaint’s tourbus.

CIJFER
7-