DE MUZIEK
De band combineert alternatieve rock en synthesizers met Underworld-beats en daar zijn vanavond ook blazers bij. De duistere, klassiek geïnspireerde rock doet denken aan Suuns en Yo La Tengo, maar harder en verstoken van ieder spoortje zelfspot. De intens donkere en complexe composities lijken misplaatst bij de jonge koppies van de band, wat respect afdwingt. Uit welke krochten van de ziel weten ze dit op te diepen?
HET NUMMER
Het optreden begint zijig, maar bij bezwerende track ‘Three thousand’ worden we wakker. Naast de drummer neemt ook de toetsenist percussie ter hand, waardoor we in de zaal wat rechter op komen zitten. Zanger Jack lijkt nu ook zijn ochtendkoffie binnen te hebben. Het aansluitende ‘Attack music’ krijgt een spannende make-over met orkaanstylo gregoriaans mannengezang uit de synthesizer en een duistere beat. Het lukt echter niet om de gevaarlijke sfeer vast te houden na deze twee tracks. Bombastische klankexperimenten worden verkozen boven een gestructureerd spannend geluid en de Puritans sluiten hiermee een groot deel van het publiek buiten.
PLUS
Drummer George valt op door het venijn waarmee hij, tevergeefs, probeert zijn overige bandleden aan te steken. Zijn percussie is een lust voor het oor en biedt voor verdwaalde luisteraars houvast in de set. De composities zijn rijk, complex en zitten vol impopulaire keuzes; op commerciële sell-out kun je de Puritans niet betrappen. Intrigerend voor wie ervan houdt (handen…?) en wie de rust vindt om aandachtig te luisteren.