DE MUZIEK
Genreoverstijgende muziek, dat is wat deze uit Amerika afkomstige artiest maakt. Folk, country en indierock, dat lijkt de beste samenvatting. Met het zesde studioalbum, getiteld ‘Muchacho’, is Phosphorescent bekendheid aan het winnen. ‘Song for Zula’ is bij een groter publiek bekend dan alle voorgaande liedjes.
HET NUMMER
‘Song for Zula’ doet het goed bij het publiek, maar ‘Terror in the canyons (The wounded master)’ is het hoogtepuntje van de avond. Dit is het tweede nummer dat Houck met zijn band ten gehore brengt. Tijdens de opening gaat het een en ander fout met de techniek waardoor de toetseniste niet hoorbaar is. Houck is bij dit tweede nummer niet tevreden over het volume van zijn microfoon en schopt, al zingend, zijn microfoonstandaard omver. Ook gooit hij achteloos zijn gitaar op de grond. Of de Amerikaan probeert zich volop in te leven in het nummer (met als onderwerp liefdesverdriet) of hij is oprecht pissig door de falende techniek. Niemand die het weet. Een mooi tafereel levert het in ieder geval wel op.
PLUS
Matthew Houck betrekt het publiek bij zijn spel. Al bij het tweede nummer kijkt hij heel indringend de zaal in. Het wordt nog veel gekker als hij tijdens een van de laatste liedjes het podium afspringt om met mensen samen de zin “there ain’t no easy way out’ te zingen.