Jazz Festival Delft beleeft 29e editie

Met Tom Browne, Sven Hammond Soul en meer

Jan Piet Hartman ,

Afgelopen weekend vond in de binnenstad van Delft het Jazz Festival Delft plaats, voor de 29e keer alweer. 3voor12 Den Haag nam op zaterdag 17 augustus een kijkje op het festival. In de media verscheen in de voorgaande weken al veel informatie over de programmering met als absolute hoofdact Tom ‘Funking for Jamaica’ Browne. Een bezoek waard dus.

Er staan vandaag maarliefst 35 optredens op het programma, verspreid over zo’n twintig locaties. Als niet-Delftenaar heb je dan een flinke puzzel te maken, wáár is in vredesnaam het bewuste plein en/of locatie? Op de Beestenmarkt speelt Sven Hammond Soul aan het begin van de avond de sterren van de hemel, zoals eigenlijk gebruikelijk voor deze band. Heerlijke funk en soul met vocalen van Patt Riley en Ivan Peroti. Het publiek is volop aan het dansen en Sven Figee zweept het geheel verder op met zijn spel op het Hammond orgel. Ook de drummer en blazers doen een fijne duit in de ruimschoots gevulde ‘soulzak’.

Snel door naar het volgende optreden, op een kleine tien minuten loopafstand. Het gezellig aangeklede Doelenplein is de achtergrond voor Luukse Sessie met SaraLee Vos. Veel informatie verschafte de verder uitstekend gevulde website van de het festival niet, maar gelukkig is er internet. SaraLee blijkt een uitstekende reputatie te hebben en een behoorlijke staat van dienst. Na het optreden van Sven Hammond Soul is dit echter wel een tegenvaller. SaraLee staat met gitarist onder twee parasols. Niet met een volledige begeleidingsband, maar met een muziekband. En dat maakt dan toch een groot verschil. Haar prachtige diepzwarte stem moet het doen met ingezongen koortjes, muziek en een live gitaar. En dat is jammer, want ze kan absoluut veel meer dan ze hier laat horen. Het plein is sfeervol, het aanwezige (vaak oudere) publiek lijkt te genieten, wat kinderen dansen op het houten dansvloertje maar om dat vol te krijgen is er beduidend meer nodig. De druilerige regen die begint te vallen versterkt het niet terechte koude-douche-gevoel bij deze zangeres. 

Op hetzelfde tijdstip als SaraLee Vos begint ook Mojito del Son, maar Tom Browne staat ook op het punt van optreden. Omdat Mojito doorspeelt tot 00.00 uur en Tom ‘maar’ tot 23.30 uur besluiten we om eerst Tom met een bezoekje te vereren. Het is een drukte van belang op het podium, een regelrechte mierenhoop van muzikanten die onwennig ronddraaiend wat uitpakken, spullen aangeleverd krijgen maar niet weten waar het te plaatsen, snoeren trekkende technici en mensen die vertwijfeld naar papieren kijken. Uiteindelijk wordt duidelijk dat Tom Browne met twee bands gaat optreden (wat niet bekend was bij de technici) en er dus geïmproviseerd moet worden. Tom Browne staat ongeduldig op het trapje te kijken wat zich allemaal afspeelt op het podium.

Uiteindelijk, het is al na 22.30 uur, lijkt het te gaan lukken. Het optreden begint met een jazz-set waarbij Browne wordt begeleid door een jonge band met Nederlandse musici. Tom heeft er duidelijk enorm veel zin en plezier in. De ‘jonge honden’ krijgen volop de ruimte en worden aangemoedigd om te soleren. Het samenspel tussen met name toetsenist Ron Vos en de maakt het ondanks de valse start een mooi optreden. Het tweede deel van het optreden wordt aangekondigd als het (langverwachte) funky optreden van Tom Browne. Hier zijn we allemaal voor gekomen toch? ‘Funking for Jamaica’, kom maar op! Helaas is er eerst nog een ombouw nodig, wat het geluid van de tweede set niet ten goede komt. Door alle vertraging komt het er niet van om naar Mojito del Son te gaan kijken, de laatste tram vertrekt net na middernacht. Onderweg naar de tram wachten we op die wereldberoemde trompettonen van Tom Browne… Helaas, wij krijgen ze niet meer mee...